دسته‌بندی نشده

آلودگی آب شرب

هر وقت صحبت از آب آلوده می شود، به دنبال آن، کلمه بیماری نیز به ذهن راه می یابد. آلودگی آب چه به صورت آلودگی بیولوژیک (وجود میکروب های بیماری زا)، چه به صورت آلودگی شیمیایی ( به همراه داشتن عناصر و ترکیبات زیان آور شیمیایی) و چه به صورت های دیگر، بیماری و اختلالات متعددی از جمله بیماری های میکروبی، ویروسی و انگلی در انسان به وجود می آورد…

یکی از خطرناک ترین مواد محلول در آب نیترات ها می باشند که از عوامل اصلی سرطان زا مخصوصا سرطان معده به حساب می آیند. با وجود این مشکلات براثر انواع آلودگی آب استفاده از دستگاه تصفیه آب امری ضروری می باشد.

آشامیدن آب آلوده و همچنین شست و شوی دست ها و بدن و ظروف و همچنین شنا کردن با آب آلوده نیز می تواند مشکلات متعددی مانند زردی، وبا، حصبه، اختلالات پوستی و عصبی و حتی سرطان در انسان به وجود آورد. مصرف آب آلوده بر هر کسی می تواند تاثیر بگذارد اما نوزادان، کودکان، افراد مسن و مخصوصا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض آلودگی های گوناگون آب هستند.

ازدیاد مواد معلق باعث افزایش کدورت منابع آبی و در نتیجه کاهش عبور نور خورشید به اکوسیستم آبی و در نهایت باعث کاهش فعالیت های هوازی در سطوح پایینی آب میگردد. از طرف دیگر موادی از قبیل مواد نفتی، چربی، روغن و مواد رنگی علاوه بر افزایش COD که موجب بالارفتن بار آلودگی و رشد میکروارگانیسم های بیماری زا در محیط های آبی می گردد و با ایجاد لایه نازکی بر سطح آب و ایجاد چشم انداز نا مطلوب، مانع انجام عملیات فتوسنتز یا همان اکسیژن گیری آبها می شود.

بالا رفتن میزان COD به دلیل مصرف بعضی از مواد شیمیایی باعث مصرف اکسیژن محلول در آب و از بین رفتن شرایط متعارف زیستی آبزیان می شود. همچنین تغییرات PH موجب بر هم خوردن تعادل اکولوژیک محیط آبی گردیده و موجب تسریع در فعل و انفعلات شیمیایی می باشد. اثرات، افزوده شدن فلزات سنگینی مانند کروم، نیکل، سرب و ضایعات رادیواکتیو و… به آب به صورت بارز در موجودات راس هرم غذایی مانند انسان قابل مشاهده است.

به دلیل تخلیه مواد آلی در آب و بالا رفتن میزان BOD در فاضلاب، اکسیژن منابع آبی مصرف شده و میکروارگانسیم های بی هوازی در چنین محیطی رشد می نمایند، بنابراین پس از مدتی بوی نامطبوع سولفید هیدروژن، متان و آمونیاک از آن آب به مشام رسیده و رنگ آب نیز به مرور تیره می شود. شاخص اندازه گیری آلودگی بیولوژیکی گروهی از باکتری هایی به نام کالیفرمی یا Ecoli (کالیفرمی یک شاخص میکروبی است برای نشان دادن آلودگی در آب) می باشد.

برچسب ها
آلودگب آب مصرفی آلودگی آب انواع آلودگی آب بیماری های حاصل از آلودگی آب

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن