دانستی ها

آنچه در مورد اینترنت نمی دانید

شاید فکر کنید کل پوشش اینترنت مثل گوگل و یاهو و فیسبوک و سایت هایی مثل سوال دات آی آر است، ولی این فقط ۴ درصد قضیه است.

۹۶درصد اینترنت اختصاص دارد به فضایی مرموز با شناسه Deep Web

شاید باورش سخت باشد که این حجم عظیم، حتی خارج از دیتابیس موتورای جست وجوگر اینترنتی و همه فعالیت های این حیطه غیرقابل شناسایی و ردیابی است! این شبکه شامل تمام اطلاعات غیرقابل رهگیری همچون وب سایت ها، ایمیل، دیتابیس ها و… می شود که فعالیتهای پنهان و ناشناخته آن بیشتر برای مقاصد خلاف و غیرقانونی انجام میگیرد

از قسمت خلاف داستان با عنوان DARK WEB هم یاد می شود. تا به حال با تخمین هایی که زده شده، به نظر می رسد این شبکه، ۵۰۰ برابر بزرگ تر از شبکه هاییه که روزانه کاربران اینترنت به آن دسترسی دارند و به طور کامل مخفی بوده و طبق تحقیقاتی که توسط نشریهٔ Nature به چاپ رسیده، گوگل هم قادر به ایندکس کردن Dark-Web و ردیابی آن نیست.

این شبکه اطلاعاتی گسترده، به دلیل طبقه بندی مطالب و مشابه ویکی پدیا بودن آن، بیشتر به عنوان ویکی شناخته می شود.
تمامی اقدامات مانند هک ها، بازارهای سیاه، ویروس ها و… به صورت ویکی طبقه بندی شده اند که برای هر قسمت توضیحاتی ارائه شده.

محتوای Dark Web

شاید بتوان گفت در این اقیانوس رازآلود، تقریباً هرچیزی که خلاف قانون و جزو جرایم سنگین باشد، قابل دسترس است! افراد ناشناس که این اطلاعات جامع را مدیریت می کنن غالباً متشکل از هکرها، تروریست ها و افراد سودجو و … هستند که طبیعتا منش کاری شان همراه با گل و بلبل نیست. از خلاف های ریز و سبک گرفته تا سنگین و چیزهایی که شاید تصورشان غیر ممکن باشد در این شبکه چیز عجیبی به حساب نمی آید.
حال به برخی موارد اشاره میشود:

ارز تقلبی

در دارک وب تمامی ارزها از جمله پوند، یورو و ین در حال تبادل است و می توان ارزهای تقلبی را از طریق این شبکه تهیه کرد.

مدارک جعلی

نسخهٔ جعلی تمامی مدارک مهم از جمله پاسپورت، گواهینامهٔ رانندگی، مدارک شهروندی، کارت شناسایی، مدارک دانشگاهی، مدارک مهاجرتی و حتی کارت شناسایی دیپلماتیک از طریق دارک-وب قابل تهیه است. به عنوان مثال تهیه کردن نسخهٔ جعلی گواهینامهٔ رانندگی دویست دلار و نسخهٔ جعلی پاسپورت های آمریکا و انگلستان بیش از چند صددلار دربرمی گیرد.

استخدام هکر

در دارک وب جرایم سایبری سازمان یافته ای هست که به واسطه ی آن می شود هکرهای خبره ای استخدام کرد.

برخی از این هکرها تا به حال توانسته اند به سیستم هایی از قبیل گوگل، ادوبی و Lockheed Martin نیز نفوذ کنند.

مواد مخدر

تاجران مواد مخدر و حتی عادی در این شبکه ی دیجیتالی به تبادل انواع مختلف مواد مخدر می پردازند. بیشتر کاربران چینی به واسطه ی این شبکه در طول ۲۸ماه از فروش مواد مخدر ۲۰۰ ملیون دلار درآمد داشته اند.

اسلحه، مهمات و مواد منفجره

اسلحه هایی مث کلت ها و مواد منفجرهٔ C4 در دارک وب قابل تهیه است. این مهمات از طریق جاسازی در آلات موسیقی، اسباب بازی ها و وسایل الکترونیکی به دست مشتری میرسند.

درخواست قتل

در دارک وب برخی شرکت های خصوصی و غیرقانونی در حال فعالیت هستند که معتقدند اگر کسانی کینه های شخصی دارند، می توانند سر جیبشان را شل کرده و با استخدام قاتل، فرد مورد نظر خود را به قتل برسانند. البته این مورد دارای شروطی هم هست؛ به عنوان مثال نمی توان قاتلی را برای به قتل رساندن افراد برتر دنیای سیاست مثل رئیس جمهورها استخدام کرد.

اعضای بدن انسان

در گوشه و کنار این شبکه ی مخفی، اعضای بدن انسان و ارگان های مختلف آن به فروش میرسد. به عنوان مثال قیمت کلیه ۲۰۰هزار دلار، قلب ۱۲۰هزار دلار، کبد ۱۵۰هزار دلار و یک جفت چشم  ۱.۵۰۰.۰۰۰دلار به فروش می رسد.

قاچاق کودک

این گروه بخش عظیمی از دارک وب ر تشکیل میدهند که ترافیک حاصله از سایت های آنان بیشتر به سایت های سوءاستفاده کنندگان جنسی از کودکان سوق داده می شود (چیزی حدود ۸۳درصد) تا جایی که بر اساس تحقیقات از هر پنج بازدید از سایت و سرویسی که با تور مخفی سازی شده، چهار کاربر به دنبال مقاصدی مرتبط با آزار جنسی کودکان هستند.

دانشگاهی در آلمان نتایج تحقیقات حاصله ۶ماهه ای را منتشر کرده که بر اساس آن خدماتی که تحت ابزار Tor مخفی سازی می شوند و بخش وسیعی از محتواهای دارک وب را تشکیل میدهد، مورد مطالعه قرار گرفته اند. “اووِن” سرپرست این تحقیقات می گوید : قبل از اینکه ما این مطالعات را انجام دهیم، فکر می کردیم دارک وب چیز خوبی است! اما با پایان تحقیقات نظرمان به طور کامل تغییر کرد. به جرات می توان گفت این بخش از اینترنت ناقض حقوق کودکان است که فضایی برای فعالیت مصون از مجازات را برای خاطیان فراهم می آورد.

(گفتنی ست وب سایت های دیپ وب، برای مخفی سازی هویتشان از ابزار رمزگذاری تور(Tor) بهره میگیرند. همان نرم افزار پیازنشان که در ایران اغلب از آن به عنوان فیلترشکن استفاده میشد. این ابزار میتواند هویت و محل دقیق زندگی ما را مخفی کند و اجازه عبور از فیلترینگ ر فراهم کند. اما درحال حاضر از نظر سرعت و ایمنی، وضعیت سالمی قرار ندارد. میشود گفت نسخه سرور این ابزار مشابه نسخه کاربر انجام وظیفه میکند و هویت و لوکیشن سایت را مخفی نگه می دارد و این مشخصات را جعل می کند)

 

دانشگاه آلمانی پورت اسموث با بکارگیری ۴۰ کامپیوتر و نرم افزارهای خزنده این تحقیقات را به پیش برده است که به آنها اجازه بررسی و دسترسی به سایت های بیشماری را در شبکه تور فراهم کرده است. بر اساس این تحقیقات که بوسیله ۴۰ بازدید(۴۰ کامپیوتر) انجام شده نشان میدهد که تمام این کامپیوترها بوسیله نرم افزارهای مخربی که هکرها در بستر سرورهای توری بساط کرده اند آلوده شده اند. در واقع این سرویس و سایت های توری با داشتن ارتباطات بات نت بستر حمله هماهنگ به کاربران این شبکه را فراهم می آورند. با این حال چیزی که در نهایت از این تحقیقات عائد تیم اوِون شد این بود که ۸۳درصد بازدیدها از سایتهای توری، مرتبط با دسته بندی کودک آزاری جنسی بوده است. بر اساس این تحقیقات اکثر وب سایت جنسی نیز بدون هیچ ترس و واهمه ای از پیشوند Pedo به طور روشن و واضح استفاده می کنند. این تحقیقات همچنین تنها بر پایه بررسی متون و نه عکس و فیلم تهیه شده است که بیشتر برای حفظ قانون و مقررات مربوط به عدم دسترسی به تصاویر پورن از کودکان بوده است. “اووِن” معتقد است که چنین آماری شوکه کننده و نگران کننده است و او و تیمش هرگز فکر نمی کردند که چنین حجمی از ترافیک اطلاعاتی مرتبط با پورنوگرافی کودکان در بستر این شبکه در دسترس کاربران باشد.»

با این حال چیزی که مشخص است؛ این سیاه ترین بخش دنیای مجازی نیاز به نظارت و برخوردهای قانونی دارد. در نوامبر ۲۰۱۴ بود که FBI و Europol شبکه هایی عظیم مخفی شده در شبکه تور که مرتبط با مواد مخدر و پول شویی بودندرا نابود کردند. در این مجموعه سه سایت بزرگ و معروف از شش سایت مرتبط با مواد مخدر قرار داشتند. این عملیات درست بعدِ تحقیقات اووِن رخ داده لذا در این تحقیقات دانشگاهی نمی توان مستنداتی درباره این حرکت پلیسی پیدا کرد و این تیم دقیقاً نمیداند چه تعداد از سایتهای آزار جنسی کودکان متلاشی شده اند، با این حال در هیچکدام از گزارشات FBI و یا Europol خبری از متلاشی سازی سایتای آزار جنسی کودکان نیست.

 

دسترسی به Deep Web

هرچند هدف از پیش کشیدن این موضوع به هیچ عنوان تشویق یا ترغیب به سمت این بُعدِ اینترنتی نیست، ولی برای تکمیل اطلاع رسانی فقط اشاره کوچکی درمورد نحوه دسترسی به آن میشود، دسترسی به دارک وب سخت نیست. با همان نرم افزار Tor میشود راحت به این شبکه متصل شد. ولی با ورود به این دنیای مخوف، به راحتی اطلاعات خود را در اختیار هکرهای این شبکه قرار می دهید، زیرا انجا پر است از هکر حرفه ای و خبره  که به دنبال قربانی جدیدی میگردند. ضمن اینکه اگه حتی اطلاعات به درد بخوری هم  نداشته باشید باز هم خیالتان راحت نباشد چون انواع ویروس ها برای پذیرایی به استقبالتان می آیند. لذا درکل بهتراست کنجکاوی نکنید!

اگر علاقه دارید بخشی از این شبکه را مشاهده کنید، میتوانید فقط عبارت deep web imagens را در گوگل سرچ بزنید و با تصاویری بس خوف انگیز محشور شوید تا دریابید در این فضا چه خبر است بلکه کنجکاوی تان تا حدی برطرف شود.

برچسب ها
Dark Web Deep Web اینترنت

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن