دانستی ها

اتاق آکوستیک یا اتاق ضبط

گاهی اوقات دنبال جاهای ساکت و آرامی هستیم تا بتوانیم درس بخوانیم یا موسیقی تمرین کنیم و یا کارهای دیگر که می خواهیم در آرامش کامل و سکوت مطلق انجام دهیم و دوست نداریم هیچ گونه صدایی وارد یا خارج شود، اما آپارتمان ها و ساختمان های امروزی این امکان را ندارند…

آپارتمان ها و ساختمان های امروزی به جهت این که خیلی نزدیک به هم ساخته می شوند یا به دلیل چند واحدی بودن، صدا ها به راحتی منتقل می شوند و نمی توان به راحتی در این گونه منازل موسیقی یا آهنگ سازی و یا … انجام داد، از جهت دیگر ساخت استدیو هزینه های بسیار بالایی دارد و برای هر کسی مقرون به صرفه و قابل دسترس نمی باشد. دراین گونه مواقع فقط می توان گفت که اتاق آکوستیک و ساخت آن می تواند کار آمد و مقرون به صرفه باشد. در اتاق های آکوستیک نه از بیرون صدایی وارد اتاق می شود و نه صدای ما مزاحمتی برای افراد بیرون ایجاد می کند.

ولی گاهی برای این که افراد هزینه های زیادی صرف نکنند و به راحتی یک اتاق آکوستیک داشته باشند خودشان اقدام به ساخت اتاق آکوستیک می کنند که اگر چه شاید کاملا عایق نباشد و مانند اتاق های آکوستیکی که به فروش می رسد نباشد، ولی تا حدودی از ورود و خروج صدا جلوگیری می کنند که در این صورت از فوم های موجود از قبیل فوم پلی اتیلن ویا فوم های دیگر اتاق مورد نظر را عایق بندی می کنند ولی در کل اتاق آکوستیک در دو طرح ثابت و پرتابل تولید می شود که مزییت های متفاوتی دارند.

اتاق های آکوستیک نوع پرتابل قابلیت باز و بسته شدن را دارند و عایق بسیار مناسب صوتی می باشد که در آن از متریال با کیفیت A استفاده می شود. نصب اتاق آکوستیک پرتابل بسیار سریع بوده و حمل و نقل آن نیز راحت می باشد. در اتاق های آکوستیک پرتابل پورت های مخصوص صدا وجود دارند که برای ریکورد و پخش کار برد دارند. این نوع از اتاقک ها از تخته های چند لایه و چوب ساخته می شوند تا اتاقک سبک باشد. در اتاقک های آکوستیک پرتابل از پشم سنگ با دانسیته بالا برای عایق بندی استفاده می شود. اتاق های آکوستیک پرتابل دارای رنگ بندی متنوعی بوده و در ابعاد مختلف ساخته می شوند و در داخل اتاقک فوم آکوستیک نیز دارند.

اتاق های ثابت آکوستیکی بر حسب فضای موجود اجرا می شوند و بسیار زیبا می باشند و جلوه ی زیبایی به فضای اتاق و محل مورد اجرا می دهند، این نوع از اتاق های آکوستیک فضای کار بیشتری نسبت به اتاق های پرتابل احاطه می کنند.

در اتاق های آکوستیک ثابت از چند لایه عایق صدا برای ایزوله کردن صدا استفاده می شود که صدا را در فرکانس های مختلف تشکیل می دهد. این اتاق ها کاربرد وسیعی داشته و تقریبا در تمام فضاها می توان اجرا کرد. اتاق های آکوستیک یکی از بهترین و پرکاربرد ترین روش ها برای داشتن استدیو خانگی می باشد که با استفاده از آن ها می توان صدایی صاف و بدون نویز و ضبط شده را تجربه کرد.

هزینه اجرای آن ها چندان بالا نمی باشد و می توان به راحتی آن را تهیه و درست کرد که برای این کار باید یک اتاق از فضای خانه را به این کار اختصاص دهیم که سپس تمام درز ها و داخل کمد دیواری ها و پنجره ها و کانال کولر و رادیاتور و … را آنالیز و کنترل کنیم و از عایق بندی مطمئن و دقیق استفاده کنیم تا هیچ صدایی از آن منافذ وارد یا خارج نشود، سپس می توان خود اتاق از جمله سقف و کف و دیواره ها و … را با عایق های مناسب عایق بندی کرد، راه کار دیگر هم این می باشد که از اتاق های پرتابل و ثابت در گوشه ی اتاق مانند کمد دیواری استفاده نماییم.

برچسب ها
اتاق آکوستیک اتاق آکوستیک یا اتاق ضبط اتاق ضبط پرتابل اتاق ضبط ثابت

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن