دانستی ها

اگر زمین نچرخد چه می شود

تا به حال از خود پرسیده اید که اگر زمین از حرکت بایستد چه اتفاقی می افتد؟ برای روشن شدن این موضوع مثالی می زنیم. تصور کنید که در داخل یک خودرو که با سرعت ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت نشسته اید و سرعت این خودرو ناگهان به صفر می رسد! به طور حتم تمام سرنشینان آن جان خود را از دست خواهند داد. همین اتاف در صورت متوقف شدن ناگهانی چرخش کره زمین به دور خودش اتفاق می افتد.

حالت اول اینست که زمین ناگهان از حرکت به دور خورشید بایستد. همانند اینکه به دیواری برخورد کرده باشد. البته احتمال رخداد این اتفاق بسیار کم و در حد صفر است. در صورتی که این اتفاق بیافتد، نتیجه یک فاجعه خواهد بود. پس اصلا نگران نباشید.

زمین با سرعت مداری ۳۰ کیلومتر بر ثانیه (۱۰۸۰۰۰ کیلومتر بر ساعت)، به دور خورشید گردش می‌کند. این دقیقاً همان سرعتی است که زمین برای صفر کردن گرانش خورشید نیاز دارد. اگر یک هو خورشید غیب شود، زمین با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ثانیه در خط مستقیم به حرکت ادامه می‌دهد. این مربوط به قوانین فیزیک حاکم حرکت دورانی و جاذبه است.

خوب پس حتما تا حالا، متوجه جواب سؤال شده‌اید. اگر زمین از حرکت به دور خورشید به صورت ناگهانی بایستد، ابتدا همه چیزهای روی سطح زمین با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ثانیه به حرکت ادامه می‌دهند. دلیل این موضوع در مفهوم اینرسی نهفته است. طبق قوانین اینرسی، هر جسمی تمایل دارد با سرعت ثابت در خط ثابت به حرکت ادامه دهد.

خوب پس حتما تا حالا، متوجه جواب سؤال شده‌اید. اگر زمین از حرکت به دور خورشید به صورت ناگهانی بایستد، ابتدا همه چیزهای روی سطح زمین با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ثانیه به حرکت ادامه می‌دهند. دلیل این موضوع در مفهوم اینرسی نهفته است. طبق قوانین اینرسی، هر جسمی تمایل دارد با سرعت ثابت در خط ثابت به حرکت ادامه دهد.

حرکت زمین به دور خودش موجب به وجود آمدن شب و روز می‌شود. همانند مورد بالا، احتمال این اتفاق هم خیلی کم است. ولی بیایید تصور کنیم اگر حرکت زمین به دورش خودش متوقف شود، چه خواهد شد؟

وقتی گردش زمین متوقف شود، و اگر همان لحظه در نزدیکی خط استوا و یا سن‌فرانسیسکو باشید، بدن شما همراه با استخوان‌هایتان و با سرعت بالای ۳۶۸ متر در ثانیه به فضا پرتاب خواهد شد.

افرادی که نزدیک قطب شمال و جنوب هستند، به علت این که زمین روی محور قطب شمال و جنوب خود درحال گردش است، در لحظات ابتدایی احتمالا جان سالم به‌در خواهند برد.

افرادی که در هواپیما هستند، به احتمال زیاد در اولین ثانیه‌ها نجات پیدا خواهند کرد.

بعد از توقف گردش زمین، سونامی‌های عظیمی مانند طوفان، تمام خشکی روی کره زمین را در بر خواهند گرفت.

هنگامی که بمب اتم منفجر می‌شود، طوفان‎هایی با سرعت بالا ایجاد می‌شود که در طبیعت چنین بادهایی روی نمی‌دهد. ولی اگر زمین از چرخش به دور خود متوقف شود، سرعت بادی که ایجاد خواهد شد به مراتب بیشتر از سرعت طوفان‌های اتمی خواهد بود، و باعث آتش سوزی در سرتاسر این سیاره خواهد شد.

وقتی که سونامی‎های بزرک ایجاد شدند علاوه بر خشکی‎ها تا قطب شمال و جنوب رو نیز ادامه خواهد داشت.

هسته‌ی درونی زمین که خاصیت مذاب دارد، با توقف گردش زمین، متوقف خواهد شد. با توقف هسته‌ی زمین، میدان مغناطیسی زمین از بین خواهد رفت، و بنابراین امواج رادیواکتیو از خورشید به زمین نفوذ پیدا کرده و تمام موجودان روی کره زمین را نابود خواهد کرد.

نیمکره‌ای که به سمت خورشید خواهد بود، در اثر شدت تابش خورشید و امواج رادیواکتیو، عملا در آن جا حیات نابود خواهد شد، و در نیمکره‌ی دیگر زمین به علت نرسیدن نور خورشید باعث تشکیل یخبندان خواهد شد.

برچسب ها
اگر چرخش زمین متوقف شود چه می شود اگر زمین از حرکت بایستد چه می‌شود اگر زمین نچرخد چه می شود زمین گردش زمین

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن