دانستی ها

تفاوت تلویزیون LED و LCD!

فرق تلویزیون LED و LCD یکی از مسائلیه که خیلی ها نمیدونن. هم توی علم فردا زیاد سوال شده و هم اینکه بین مردم دیدم که نمیدونن تفاوت تلویزیون LCD و LED دقیقا چیه. تو این پست میخوام خیلی کوتاه تلویزیون LED و LCD رو با هم مقایسه کنم . پس با ما همراه باشین.

LED

این اصطلاح از “دیود ساطع کننده نور” یا “Light Emitting Diode” برگرفته میشه. آخرین تکنولوژی در ساخت تلویزیون ها یا به عبارت دیگه “نسخه پیشرفته صفحاتLCD. ” LED ها هستن. صفحات LED به جای لامپ های فلوئورسنت کاتدی سرد که در صفحات LCD ازشون استفاده میشه، از نور پس زمینه دیود ساطع کننده نوری استفاده میکنن.

LED معمولا دو شکل عمده ای از نور پس زمینه به نام های نور حاشیه و کم کننده نور موضعی یا نور دهی منظم رو داره. نور حاشیه باعث میشه که در هر ترکیب بسیار نازکی از LED، در اطراف حاشیه صفحه تصویر وجود داشته باشه. در این نور پس زمینه، مجموعه ای از دیود ها در راستای لبه های خارجی صفحه نمایش قرار میگیرن. زمانی که برق وجود داشته باشه، نور در کل صفحه پخش میشه. در کم کننده نور پس زمینه موضعی، انبوهی از نورهای LED در پشت صفحه وجود دارن که میتونن برای کم کردن مقدار نور پس زمینه در نواحی تاریک و افزودن روشنایی در مناطق روشن برای بهبود کیفیت تصویر به کار برن. یعنی چندین ردیف دیود کنترل کننده روشنایی و تضعیف نور در کل قسمت پشتی صفحه نمایش وجود دارن که میتونن به طور مستقل از هم، روشن و خاموش بشن.

LCD

شامل دو لایه پلاریزه (قطبیده) شیشه ایه که توسط بلورهای مایع موجود در یکی از لایه ها به هم چسبیدن. وقتی که جریان الکتریکی از بین این بلورها عبور کنه، با هدف تولید تصاویر روی صفحه، نور رو از خودش عبور میده یا جلوی اون رو میگیرن.

تلویزیون های LED و LCD از چندین قسمت تشکیل شدن که مهمترین قسمتش همون کریستال مایعه. موقعی که جریان الکتریکی از این مایع داخل پنل عبور میکنه ، کریستال ها رو فرم میده . بسته به جریانی که رد میشه ، کریستال ها تغییر فرم میدن و میتونن اجازه عبور نور رو بدن یا ندن! حالا این نوری که میگم چیه؟ این نور یه نور پس زمینست که باید وجود داشته باشه . تفاوت تلویزیون LED و LCD همین منبع نوری هستش. توی تلویزیون های LCD از لامپ های فلورسنت استفاده میشه. لامپ فلورسنتی که در تلویزیون LCD استفاده میشه شبیه به لامپ مهتابی هستش. لامپ مهتابی و لامپ کم مصرف نمونه هایی از لامپ فلورسنت هستن. ولی توی تلویزیون LED از لامپ های کوچیک LED استفاده میشه. پس تلویزیون LED از همون تکنولوژی LCD استفاده میکنه با این تفاوت که نور پس زمینه از نوع لامپ LED داره.

هیچ شکی نیست که LED نسبت کنتراست بهتری نسبت به LCD داره (کنتراست به معنای اختلاف شدت روشنایی بین اجزای مختلف یک تصویره). این برتری به علت نواحی سیاه روی صفحست و این که راه عبور کدوم نور پس زمینه توسط دوران و چرخاندن بلورهای صفحه نمایش، مسدود شده. راه انداز اصلی برای LED، کم کننده موضعیه که با کم کردن نور پس زمینه، منطقه سیاهی روی صفحه نمایش تولید میکنه و باعث میشه جزئیات تصویر با نسبت کنتراست به خوبی حاصل بشه.

اگر صفحه نمایش،  زاویه دید عریض تر (تقریبا بیش تر از ٣٠ درجه) دور از مرکز داشته باشه، نسبت کنتراست LCD کم تر میشه؛ اما در مورد LED چنین اتفاقی نمیفته.

تفاوت بین دو تکنولوژی LED و LCD اون چنان واضح نیست اما LED به دلیل نورهای رنگی RGB (Red-Green-Blue) یا چرخه رنگی بر LCD برتری دارد و نور پس زمینه رو تحت تأثیر قرار میده.

نمایش دادن سریع ویدئویی به زمان عکس العمل و مدت زمان ظاهر شدن یک تصویر جدید در تلویزیون های LCD و LED بستگی داره. اما LED زمان عکس العمل سریع تری دارد که بر محو شدن و تاری تصاویر مخصوصا ویدئوهایی که سرعت عمل اون ها بالاست، غلبه میکنه.

صفحه نمایش کم کننده نور در LED، برق بیش تری نسبت به LCD مصرف میکنه. اما در صفحه نمایش LED با نور پس زمینه حاشیه، مصرف برق نسبت به صفحه LCD با همان ابعاد، کم تره.

پس به طور خلاصه باید بگم که تلویزیون LED همون LCD هست فقط با نور زمینه متفاوت. ضمنا دوتا نکته رو هم بگم که تلویزیون LED با نمایشگر LED فرق داره. نمایشگر LED به طور کامل از لامپ های LED تشکیل شده و نکته دوم هم اینکه تلویزیون LED با OLED هم فرق داره که در مقاله بعدی در مورد OLED هم توضیح میدم.

برچسب ها
LCD LED LED VS LCD تفاوت تلویزیون LED با LCD فرق تلویزیون led و lcd

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن