دانستی ها

توپ های قرمز روی سیم های برق چیست؟

شاید دیده باشین که روی سیم های برق بین دکل های برق بیرون شهرها یک گوی مانند توپ قرمزی بزرگ دیده میشه و با خودتون بگین که این توپ های قرمز دیگه چیه؟ با سوال دات آی آر همراه باشین تا بفهمین چرا این توپ های قرمز روی سیم های برق نصب شده.

توپ های قرمز روی سیم های برق چیست؟

علت گذاشتن و نصب کردن این توپ های قرمز روی سیم های برق اینه که بالگردها و گلایدرها این توپ های قرمز رو ببینن و به این سیم های برق برخورد نکنن و هم دکل برق رو ضربه فنی نکنن و هم به بالگرد یا گلایدر آسیب نرسه.

این توپ های قرمز چون رنگشون قرمز روشنه هم در شب قابل رویت هستن و هم در روز؛ پس رنگ قرمز این توپ ها بی دلیل نیست رنگ این توپ ها مانند شبرنگی می‌مونه که رفتگرها بر روی لباسشون دارن تا توی تاریکی شب خودروها به اون صدمه نزنن.

به علاوه با افزایش یا کاهش پیدا کردن درجه حرارت طول این سیم های برق افزایش یا کاهش می‌یابه؛ این توپ های قرمز با داشتن فنری درون خود طول کابل رو در یک جهت افزایش یا کاهش میدن.

ارتعاش خارجی چیست؟

با حضور نیروی خارجی یا محرک مجموع ارتعاش انجام می‌گیره و فرکانس ارتعاشی با فرکانس عامل خارجی برابر خواهد بود.

در ذهن داشته باشین اگر فرکانس عامل خارجی با فرکانس طبیعی برابری کنه حالت تشدید روزونانس اتفاق می‌افته. (مثال: اگر در داخل خودروی پیکان نشسته باشین در سرعت ۸۰ ماشین شروع به لرزیدن می‌کنه اگر سرعت رو کاهش یا افزایش دهیم این لرزش خود به خود از بین میره.)

چگونه این ارتعاش به وجود می آید؟

سیم استوانه ای رو در نظر بگیرین حالا جریان حول یک استوانه رو تجسم کنین اگر جریان سیال (هوا) افزایش پیدا کنه، نقطه جدایش در این سیم ایجاد میشه. که این جریان های گردابی ایجاد شده پشت سر سیم باعث ارتعاش سیم میشن اگر این ارتعاش از بین نره در صورت سستی، دکل ها رو از جای خودش در میاره یا اینکه کابل رو پاره میکنه (در ضمن این پدیده در فرکانس خاصی نسبت به سیم ایجاد میشه (اگر فرکانس عامل خارجی با فرکانس طبیعی برابری کنه))

بنابراین برای تغییر فرکانس همسانی (رزونانس) برای جلوگیری از پارگی سیم از این گوی ها استفاده میشه.

جنس این گوی ها معمولا از فایبر گلس بوده که با رزین پلی استر روکش شده، سپس با ژل مخصوص پوشیده شده و رنگ میشه، وزنش هم معمولا کمتر از ۷ کیلو گرم و قطر آن ۶۰ سانتیمتره.

این توپ ها قرمز برای تغییر فرکانس همسانی (رزونانس) و جلوگیری از پارگی سیم هم این توپ ها (گوی های قرمز) مورد استفاده قرار می‌‍گیرن. اگر تا حالا دقت کرده باشین اگر به سر یک دریل یک میله با طول مشخص وصل کنیم با افزایش دور چرخش دریل به قسمت خاصی از میله نیرو وارد میشه. این توپ های قرمز هم همین کار رو می‌کنن و در مقابل باد از وارد شدن مستقیم نیرو به یک نقطه جلوگیری می‌کنن و باعث میشن که نیرو در یک نقطه متمرکز نشه.

اصلی ترین وظیفه توپ های قرمز که در میان کابل های برق وجود دارند چیست؟

از یک مهندس مکانیک انتظار میره در پاسخ خودش نگه که برای جلوگیری از برخورد اجسام پرنده (هلی کوپتر یا هواپیما). نگه که برای جلوگیری از کاهش و افزایش طول کابل. انتظار میره اولین کلمه ای که به زبونش بیاره ارتعاش خارجی کابل باشه.

 

منبع : بیتوته

برچسب ها
power link maker توپ روی سیم توپ های قرمز توپ های قرمز روی دکل توپ های قرمز روی سیم های فشار قوی توپ و دکل برق

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن