دانستی ها

جنسیت ملکه ی زنبور عسل چیست

ورس مترلینگ در کتاب زنبور عسل نوشته است:
درباره زنبور عسل کتاب های بسیاری نوشته شده است برای اینکه از آغاز تمدن بشری این حشره بالدار اجتماعی که در کندو به طرزی شبیه به معجزه عسل خوش طعم و مقوی و معطر را تولید می کرده است مورد توجه مردم قرار گرفته بود.

ارسطو کاتون وارون پلین کولومل پلاریوس و دیگران که همگی از نویسندگان و علمای عصر باستان بودند راجع این حشره کتابهای بزرگ و رساله نوشتند.

آریستوس فانوس فیلسوفی بود که مدت ۵۸ سال در وضع زندگی زنبور عسل تحقیق کرد .
همچنین دانشمند دیگری موسوم به فیلیپس کوسدوناس شب و روز در جوار زنبور های عسل زندگی می نمود که جز آنها چیزی نبیند به همین جهت از طرف هموطنان خود موسوم به وحشی گردید.
مطالعه واقعی در طرز زندگی زنبور عسل فقط از قرن هفدهم میلادی آغاز گردید.

در ابتدای این قرن دانشمند فلاماندی به نام کلونیوس بر اثر مطالعات خود اظهار داشت که یگانه حشره ای که در کندو فقط تخم می گذارد همان ملکه است و گفت که ملکه دارای آلات تناسلی نرینگی و مادگی (هر دو) می باشد ولی نتوانست این گفته ها را اثبات کند.

جنسیت ملکه ی زنبور عسل چیست
بعد او یک دانشمند هلندی به نام سوامر دان برای اولین دفعه مطابق اصول علمی شروع به مطالعه در وضع زنبور عسل کرد و به وسیله میکروسکوپ جزئیات زندگی زنبور عسل ر از نظر گذرانید و آنها را تشریح نمود و او بعد از تشریح توانست بطور واضح آلات تناسلی مادگی را در ملکه پیدا کند با اطمینان گفت که ملکه یک زنبور ماده است و حال آنکه قبل از آن تصور می شد ملکه شاه است یعنی یک حیوان نر است.

نکته ای که موریس مترلینگ در کتاب خود اشاره کرده کاملا درست است تا ۳۰۰ سال قبل تصور می شد که کندو دارای یک پادشاه و تعدادی سرباز است و هیچ اظهار نظری در مورد جنس ماده زنبور در قرآن نمی شد در قرآن کریم در سوره نحل آیه ۶۸ نوشته شده است.
وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بیُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ “و پروردگار تو به زنبور عسل وحى کرد که از پاره‏اى کوهها و از برخى درختان و از آنچه (از دار بست هایی) که (مردم) ‏برمی افرازند، خانه‏هایى براى خود درست کن.”
اگر به معنی عربی آیه دقت کنید خداوند در این آیه از قیدهای مونث برای خطاب زنبور استفاده می کند و این آیه دقیقا با این مسئله مطابقت دارد زیرا همیشه اولین بار یک زنبور ماده و تعدادی سرباز محافظ او از کندوی قبلی مهاجرت می کنند و کندوی جدید را تشکیل می دهند! و برای خود خانه درست می کنند. این مساله اولین بار ۳۰۰ سال قبل کشف شد حال آنکه این حقیقت بطور ماهرانه در ۱۴۰۰ سال قبل در آیات قرآن جاسازی شده است.

برچسب ها
جنسیت چیست زنبور عسل ملکه

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن