دانستی ها

دردناک ترین نیش در بین حشرات

حشره‌شناسان توضیح میدن که چرا گزیده شدن توسط یک مورچه فشنگی، چیزیه که احتمالا هرگز از یادتون نمیره!

دکتر “جاستین اشمیت” حشره‌شناس و سرپرست تحقیقات موسسه زیستی جنوب‌غرب آمریکا به خوبی با این نوع درد آشناست. در حقیقت شاخص درد گزش اشمیت (SSPI) را ابداع کرده که سطوح مختلف درد ناشی از گزش حشرات راسته “هیمنوپترا” یا “بال غشایی‌ها” را توصیف و دسته‌بندی میکنه.

این راسته،  زنبورها، زنبورهای عسل و مورچه‌ها رو شامل میشه. از دیدگاه اشمیت، دو حشره مورچه فشنگی و گونه‌ای زنبور دردناک‌ترین گزش‌ها رو در دنیای حشرات دارن. این دو حشره تنها جانورانی هستن که در شاخص درد گزش اشمیت (SSPI) بالاترین نمره رو کسب می‌کنن و هر دو در فهرست ۲۵ جانور خشن جهان قرار دارن.

مورچه‌های فشنگی علی‌ رغم جثه بزرگشون که بیشتر از سه سانتی متریه، بسیار سریع هستن و می‌تونن با پاهاشون به هر چیزی بچسبن.

نیش این مورچه‌ها درست مثل درد از فرو رفتن گلوله تفنگ در بدنه. این تجربه بسیار سریعه. درد به طور موجی پیش میره و به تدریج تا حد یک درد سوزانده افزایش پیدا میکنه و مثل اینه که یک سونامی درد از انگشتتون که توسط مورچه گزیده شده آغاز بشه. این درد به مدت ۱۲ ساعت ادامه داره و به صورت موجی کم و زیاد میشه.

این درد، منطقه‌ایه و تاثیری بر قلب یا شش‌ها بر جای نمی‌گذاره. افراد بومی بیش از هزاران بار توسط این حشرات گزیده میشن و هیچ یک از اونها از اثرات ناراحت کننده این نیش در طولانی مدت گزارشی ارائه نکردن.

این مورچه یک گونه اجتماعیه که در کلونی‌هایی متشکل از ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ مورچه زندگی میکنه. اونها از کلونی خودشون دفاع میکنن.

 

مثل راه رفتن بر روی ذغال شعله‌وره در حالی که یک ناخون فرسوده سه اینچی در پاشنه پاش فرو رفته.

      به گفته اشمیت، هرچه نیش یک حشره دردناکتر باشه، حالت تهاجمیش هم بیشتره. حتی برخی از موجودات به همراه نیش خودشون به آزادسازی “pheromon” (فرومون) پرداخته که دیگه اعضای گروه رو برای شرکت در این تجربه و نیش زدن به قربانی دعوت میکنه.
برچسب ها
دردناک ترین نیش دردناک ترین نیش جهان دردناک ترین نیش جهان در بین حشرات دردناک ترین نیش جهان مربوط به کدام حشره است؟ عذاب آورترین نیش بین حشرات

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن