دانستی ها

دستگاه های تصفیه هوای خانگی

دستگاه تصفیه هوا جمله دستگاههایی است که مربوط به حوزه سلامت انسان ها می باشد. از این رو می توان آن را در تجهیزات پزشکی قرار داد و وظیفه مهندس پزشک دانست تا اطلاعاتی را در مورد آن داشته باشد.

دستگاه تصفیه هوا جمله دستگاههایی است که مربوط به حوزه سلامت انسان ها می باشد. از این رو می توان آن را در تجهیزات پزشکی قرار داد و وظیفه مهندس پزشک دانست تا اطلاعاتی را در مورد آن داشته باشد.

دستگاه تصفیه هوا قابلیت از بین بردن آلاینده های زیر را دارند:
MRSA ، H1N1 .A عامل آنفولانزای خوکی ، عامل بیماری سارس ، عامل آنفولانزای مرغی ، ویروس Norwalk.
B. فرمالدهید و بنزین ، بوی ها و کهنگی ناشی از رطوبت ، بوی حیوانات خانگی ، دود و بوی سیگار ، بوی زباله.
C. بوی رنگ ، بوی پخت وپز ، بوهای شیمیایی ، جرمها ، گرده گیاهان.
D. ویروسها ، باکتریها ، قارچها ، گرد و غبار و پرز.
نتیجه تحقیقات آزمایشگاهی روی یک ی از دستگاههای تصفیه ها درصد پالایش هوای خانه از آلودگیها ذیل را نشان میدهد :
%۹ , ۹۹ کاهش باکتریهای روی سطوح
%۹۹ کاهش میکروبهای روی خوراکیها
%۹۹ کاهش ویروسهای Avian Flu g Norwalk Virus, E.coli,Listeria,Strep,MRSA,H1N1
%۹۷ کاهش قارچها , تخم قارچها و باکتریهایی که به صورت معلق در هوا وجود دارند
%۸۸ کاهش میکربهایی که در هنگام عطسه تا فاصله ۳ فوت پراکنده می شوند
%۸۵ کاهش بوهای موجود در خانه و دود و بوی سیگار
%۸۰ کاهش گازهای ارگانیک ( ترکیبات ارگانیک فرار )

 

دستگاه های تصویه هوای خانگی

 

اجزاء دستگاه

* فیلتر هپا

فیلتر هپا از درهم تنیده شدن نامنظم و کاملاً تصادفی الیاف های فایبرگلاس، پوشال و یا حصیر و فشردن آنها ساخته می شود. قطر الیاف های فوق بین ۰/۵ تا دو میکرون می باشد. سه عامل اصلی مؤثر در جذب ذرات توسط فیلتر هپا به شرح زیر می باشد:

قطر الیاف تشکیل دهنده فیلتر

ضخامت کلی فیلتر

سرعت عبور هوا از سطح فیلتر

هدف استفاده از فیلتر هپا جذب ذرات فوق العاده ریز آلاینده است و طراحی آن به نوعی است که با جلوگیری از عبور ذرات و گیر انداختن ذرات در بافت الیافی و تغییر جهت حرکت ذرات معلق در فیلتر و کاهش سرعت حرکت آنها ، به صورت همزمان به این هدف دست می یابد.

 

دستگاه های تصویه هوای خانگی

 

* فیلتر کربن فعال (carbon active)

کربن یا ذغال فعال شده با نام هایی مانند کربن اکتیو شده- ذغال فعال شناخته می گرد و به کربنی گفته می شود که توسط اکسیژن عمل آورده و فرآوری شده است به شکلی که سوراخ های ریز بی شماری (میلیون ها ) در میان اتم های آن بوجود آمده است (مدل کوچکتری از سنگ پا) کربن عمل آورده فوق به قراری فعال می گردد که با مقدار جزیی از آن می توان سطح بسیار وسیعی را برای ساخت فیلتر آماده ساخت.

فیلترهای کربن اکتیو توانایی جذب بازمانده های واکنش های شیمیایی و بسیاری دیگر از گازهای آلاینده محیط نظیر No2. No. Co2،Co و همچنین ترکیبات آلی فرار (VOCها،بنزن، رادون، فرمالدئیدو غیره را دارند)سرب وSo2 (اکسیدگوگرد) نیز توسط کربن اکتیو از هوا حذف می گردند.

وقتی که فیلترهای کربن فعال به همراه فیلترهای هپا در دستگاه تصفیه هوا بکار بروند، می توان مطمئن بود که دامنه وسیعی از گازها و آلودگی های شیمیایی فیلتر شده و از هوایی که شما تنفس می کنید حذف می شوند . این ماده فوق العاده متخلخل است و می تواند مقدار بسیار زیادی گازها و بخارات شیمیایی را به خود جذب کند. این ماده با تصفیه کردن هر آنچه که فیلترهای هپا نمی توانند جذب کنند، می تواند تصفیه هوا را به حد نهایی و کامل نزدیک کند.

* لامپ UV

(Bactericidal UV-C ) : این نور در طول موج کوتاهتری از طیف فرابنفش قرار دارد و پیک طول موج آن ۲۵۷٫۷ نانومتر است.کاربرد اصلی این نوع لامپ ها انهدام باکتریها و میکرو ارگانیسم های موجود در هوا , مایع یا روی سطوح میباشد.

بین انواع طول موج های پرتو فرابنفش , پرتو UV-C که قابلیت ضدعفونی کردن دارد در سیستم های تصفیه و ضد عفونی کننده هوای امروزی به کار برده می شود .

در خصوص این اشعه این نکته را نباید فراموش کنیم که پرتو UV-C قابلیت نفوذ پذیری زیادی روی اغلب مواد ار جمله گوشت , غذا , شیشه و مواد جامد را ندارد , لذا میکرو ارگانیسم هایی که در تماس مستقیم با این اشعه هستند نابود می شوند. در حالی که اگر میکرو ارگانیسمی زیر سطوح پنهان شده باشد , یا میکروبی در مسیر مستقیم این اشعه قرار نگیرد این پرتو نمی تواند آن را نابود کند و در این شرایط است که ازن وارد عمل می شود و نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

دستگاه های تصویه هوای خانگی

 

* ازن (OZONE) :

ازن در امر تصفیه هوا به چند منظور می تواند به کار رود که عبارتند از :

١- ضد عفونی کردن هوا
٢- از بین بردن بوهای نامطبوع
٣- تبدیل سریع منواکسید کربن به دی اکسید کربن
۴- اکسیداسیون آلایندههای شیمیایی و شکستن آنها به ترکیبات اولیه و بدون ضرر آنها از قبیل آب ، دی اکسید کربن و نیتروژن .
در هوایی که ما آن را هر روز استنشاق میکنیم ازن به میزان١/٠ – ۵/٠ ppm وجود دارد .
سازمان بهداشت جهانی حداکثر میزان مجاز تماس با ازن را ppm ٠۵/٠ – ٠٣/٠ ذکر کرده است .

* ژنراتور یون منفی

یونهای منفی ذرات باردار الکتریکی هستند که آلودگی های موجود در هوایی را که ما تنفس می کنیم از بین میبرند و اثر جوان کننده ای بر سیستمهای فیزیولوژیکی ما دارند (مانند سیستم تنفسی) .

آیا هرگز توجه کرده اید که ما تا چه اندازه احساس تازگی در کوهها، کنار دریا، در جنگل یا در کنار آبشارها می کنیم؟ یا چقدر احساس پر انرژی بودن به ما دست می دهد؟ توضیح آن این است که این اماکن معمولأ سرشار از بیلیونها یون منفی هستند. پس از رعد و برق ، اکثر ما احساس تازگی می کنیم . این به دلیل این است که طوفان الکتریکی تریلیونها یونهای منفی آرامش بخش در هوا پخش کرده اند که اعصاب را تسکین داده و ما را سرشار از انرژی میکنند.

 

دستگاه های تصویه هوای خانگی
بنابراین استفاده از تولید کننده یون منفی در سیستم های تصفیه و ضد عفونی هوا موجب از بین بردن باکتریها، جلوگیری از پیر شدن سلولهای بدن، بالا بردن توانایی نگهداری اکسیژن در خون، بهتر کردن عملکرد سوخت و ساز بدن، بالا بردن میزان هوشیاری، از بین بردن خستگی ، بالا بردن مقاومت بدن(سیستم ایمنی) در مقابل بیماریها، تآثیر اساسی در معالجه ء سردرد، بی خوابی/کم خوابی، آلرژی، آسم می گردد

* فیلتر الکتریکی ESP و سیستم فوتوکاتالیز نانو

 

فیلتر الکتریکی ESP طی دو مرحله عمل جداسازی ذرات را انجام می‌دهد. در مرحله اول ذرات معلق در هوا پس از عبور از کرونای تخلیه که ناحیه کوچکی در فیلتر است و با نور بنفش مشخص می‌شود باردار می‌شوند.در مرحله دوم این ذرات که به بار اشباع خود رسیده‌اند توسط یک میدان‌الکتریکی قوی از جریان هوا جدا گردیده و بسوی یک الکترود که جهت خنثی‌سازی بار این ذرات بکار می‌رود حرکت کرده و در آنجا با از دست دادن بار خود بر روی یک بستر مناسب ته‌نشین می‌شوند.

سیستم فوتو کاتالیز نانو ، ساخته شده از فتو کاتالیست Tio2 قادر است با جذب طول موج uv نور خورشید انجام واکنش های اکسیداسیون و احیا را کنترل نماید این فیلتر با کارایی بلند مدت و پایداری بالای خود قابلیت جذب گاز های فرار محیطی (voc) را دارا می باشد

برچسب ها
تصفیه چیست خانگی دستگاه رومیزی فواید هوا

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن