دانستی ها

رادیومتر یا تابش سنج کروکس چیست

رادیومتر (تابش سنج) بر مبنای تابش گرمایی کار می کند. در یک حباب شیشه ای، که تقریباً تمام هوای آن تخلیه شده است، چهار پره از جنس فلز صیقلی متصل به یک محور وجود دارد. یک طرف هر پره سیاه شده است وقتی تابش بر پره ها می تابد، طرف سیاه آن ها بیش از طرف صیقلی، تابش را جذب می کند…

چند مولکول هوایی که با طرف سیاه در تماس اند گرم می شوند و واکنش شدیدی از خود نشان می دهند. طرف های سیاه یکدیگرا را دفع می کنند، و پره ها به سرعت دور محور می چرخند. رادیومتر برای نشان دادن تابش گرمایی به کار می رود. هرچه گرمای تابشی برای دستگاه بیشتر باشد، پره ها با سرعت بیشتری می چرخند.

رادیومتر کروکس لامپی است که از هوا تقریبا تخلیه شده است. در درون آن مجموعه ای از پره هاست که روی یک اسپیندل سوار شده است. به طور منظم یک طرف هر پره سیاه و طرف دیگر بازتابان (صیقلی) است.

هنگامی که مجموعه، در معرض تابش های الکترومغناطیسیِ حرارتی یا مرئی قرار گیرد پره ها به گونه ای می چرخند که گویا نیروی وارد شده بر سطوح سیاه بیش از نیروی وارد شده بر سطوح بازتابان است. این، به علت فشار تابش نیست، زیرا این چرخش، هنگامی که خلأ (درحد فشارِ ۶-۱۰ تور یا کمتر) بهتر شود، متوقف خواهد شد. بنابراین، فشار روی پره ها، پدیده ای ثانوی ناشی از وجود مولکول های هوای دارای فشار کم در لامپ است. برای کشف مکانیسم این پدیده، دانشمندان تلاش های ناموفق چندی را انجام داده اند.

آخرین توجیه تقریباً قبول شده، نیروی (اُسبورن) رینولدز (Osborne Reynolds’ force) است. برطبق آن، هوای گرمِ نزدیک سطح سیاه بالا می رود و آن گاه هوای سرد، از طریق جریانی از هوا (یا درواقع یک باد)، جایگزین آن می شود. این جریان هوا یا باد در مسیر خود به سطح سیاه می خورَد و آن را هُل می دهد. در این مقاله ضعف این توجیه را خواهیم دید و علت واقعی این پدیده را ارائه خواهیم داد.

همچنین رادیومتر نیکولز وجود دارد که در آن مجموعه ی پره های بازتابان پس از تابش مستقیم یک موج الکترومغناطیسی بر روی فقط سطح بازتابان به گونه ای می چرخد که گویا تابش بر سطح برخورد فشار وارد می آوَرَد. گفته می شود که علت این پدیده فشار الکترومغناطیسی موج فرودی است نه پدیده ی ثانویِ فوق الذکر ظاهراً به این دلیل که گرمای ناشی از تابش روی سطح بازتابان آن قدر زیاد تشخیص داده نمی شود که باعث پدیده ی ثانوی فوق الذکر شود.

اما ظاهراً اگر سطوح، سیاه باشد، تابشِ هدایت شده تنها بر یک سطح باعث اِعمالِ فشاری بر مجموعه خواهد شد که بیش از فشار مذکور روی سطح بازتابان خواهد بود (و این برخلاف این تئوری پیش بینی کننده است که فشار الکترومغناطیسی کشسان وارد بر یک سطح بازتابان باید (حداکثر دو برابر) بیشتر از فشار الکترومغناطیسی ناکشسان وارد بر همان سطح باشد وقتی که سیاه شده باشد) و ظاهراً به عنوان دلیلِ آن بیان می شود که در اینجا گرمای تولید شده روی سطح، کافی است تا باعث پدیده ی ثانوی فوق الذکر، و از آنجا افزایش فشار وارد بر سطح سیاه، شود. در این مقاله، پیشنهادهایی برای انجام چند آزمایش ارائه کرده ایم که می توانند تعیین کنند که آیا علت چرخش در این رادیومتر همان پدیده ی ثانوی مذکور است یا نه.

برچسب ها
تابش سنج چگونه کار میکند تابش سنج چیست رادیو سنج چیست رادیو متر چیست رادیو متر کروکس

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن