دانستی ها

سوپر ماریو

یک لوله کش ایتالیایی که توسط یک طراح ژاپنی خلق شد، به طریقی، معروف ترین و شناخته شده ترین چهره خیالی روی کره زمین است و حالا وی را نماد و سمبل صنعت بازی می دانند. ماریو در بیش از ۱۰۰ بازی حضور داشته و دشوار است که دنیای بازی های ویدیویی را بدون این لوله کش سیبیلو تصور کنیم…

داستان از اوایل دهه ۸۰ میلیادی آغاز می شود، زمانی که شرکت اسباب بازی سازی نینتندو قصد ورود به تجارت الکترونیک و گسترش بازار فعالیت خود را داشت. چند تلاش ابتدایی نینتندو برای بازی سازی برای دستگاه های آرکید با شکست رو به رو شد.

اما هیروشی یامائوچی، مدیرعامل وقت نینتندو دست از تلاش برنداشت و آرتیستی با نام شیگرو میاموتو را به استخدام در آورد. وی روی طراحی چند بازی نینتندو کار کرد اما زمان آن رسیده بود که میاموتو بازی خودش را بسازد.

۱۹۸۱ – Donkey Kong

نتیجه این تصمیم یامائوچی، دانکی کانگ و رابطه عاطفی مثلثی میان یک مرد، معشوقه و گوریل اش بود.

اگرچه این بازی اولین در سبک پلتفرمر نبود اما ژانر مذکور را با کاراکتر اصلی اش به نام Jump Man بازتعریف کرد. وی می توانست چپ یا راست برود و نردمان ها را بالا و پایین کند و از موانع بپرد. با آنچه که آن روزها بازی های ویدیویی بودند تفاوت بسیاری داشت.

آنقدر تفاوت داشت که وقتی بازی به دفتر آمریکای نینتندو رسید، آن ها حس کردند مردم علاقه ای به آن نشان نخواهند داد. اشتباه می کردند، آن هم بد اشتباهی. بازی به یک موفقیت عظیم تجاری برای نینتندو بدل شد.

در حالی که نینتندو آمریکا مشغول توزیع بازی بود، در ژاپن بحث بر سر نام Jumpman بود. به یک باره ماریو پیش آمد و شوخی های کارکنان نینتندو به جایی رسید که واقعا نام وی ماریو شد.

۱۹۸۳ – Mario Bros

۲ سال بعد، میاموتو پس از کار روی چندین بازی از جمله دو دنباله برای دانکی کانگ، یک عنوان دونفره با حضور ماریو طراحی کرد. Jump Man شغل خود را عوض کرده بود و در نیویورک لوله کشی می کرد. بازی هم در زیر شهر نیویورک جریان داشت، جایی که اولین بار برادر ماریو، لوییجی هم وارد داستان شد.

در Mario Bros، ماریو اولین قدرت های فراانسانی خود را پیدا کرد. اگر به صورت جداگانه این بازی را انجام نداده باشید، قطعا تمام و کمال آن را در Super Mario Bros 3 دیده اید.

۱۹۸۵ – Super Mario Brothers

این بازی را همه می شناسند، حتی پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها هم با آن خاطره دارند. همه ما ساعت ها صرف انجام این بازی کرده ایم و موزیک اصلی این بازی، شناخته شده ترین موسیقی ۸ بیتی دنیاست. پیش از Super Mario Bros برای بسیاری از ما ویدیوگیم ناشناخته بود.

چندان دشوار نیست که بفهمیم چرا Super Mario Bros پرفروش ترین بازی تاریخ است، این بازی نفسی تازه به دنیای بازی بخشید. ۲۴ مرحله در بازی وجود داشت که هر کدام از آن ها به تنهایی بسیار بزرگ تر و وسیع تر از دانکی کانگ و Mario Bros بودند.

قدرت های متفاوت وجود داشت، ماریو قارچ می خورد (بله، از همینجا بود که برای وی نام قارچ خور هم انتخاب شد) و بزرگ می شد، توپ های آتشی پرتاب می کرد و به ستاره ای درخشنده تبدیل می گشت.

از اینجا بود که استاندارد حرکت چپ به راست در بازی های پلتفرمر به وجود آمد و هنوز که هنوز است، پس از ۳۰ سال، تمام بازی سازان از این اصل پیروی می کنند.

دو نسخه تحت عنوان ادامه ای برای بازی منتشر شدند که هر دو هم Super Mario Bros 2 نام گرفتند. ورژن ژاپنی که در سال ۸۶ به بازار آمد، تقریبا همان SMB اول بود اما بازی آنقدر سخت و دشوار بود که نینتندو تصمیم گرفت ورژن آمریکایی آن را اندکی ساده تر کند.

ادامه آمریکایی بازی که البته بسیار با نسخه اول تفاوت داشت و شباهتی بین آن ها حس نمی شد، در سال ۱۹۸۸ به بازار آمد.

۱۹۸۸ – Super Mario 3

طرفداران با SMB2 ناامید شدند اما چه چیزی بهتر از یک ادامه بی نقص و تکامل یافته که الهام بخش بسیاری از بازی های کنونی است؟ Super Mario Bros 3 اولین ماریویی بود که نقشه و Inventory داشت. از طریق آن می توانستید بسیاری از قدرت ها را برای ماریو در نظر بگیرید و وی را به درون بازی بفرستید.

گیم پلی خطی نبود و اگر بازیکن مایل بود، برخی مراحل را می توانست بازی نکند؛ که البته این مسئله به چیدمان مراحل بستگی داشت. این بازی از نگاه بسیاری از منتقدین، یکی از بهترین بازی های تمام اعصار بود.

۱۹۹۰ – Super Mario World

در سال ۱۹۹۰، نینتندو کنسولی جدید به بازار فرستاد و بزرگترین ماریوی آن زمان را با نام Super Mario World به بازار فرستاد. در این بازی اولین بار Yoshi، دایناسور سبز رنگ و دوست ماریو معرفی شد.

این بازی به خوبی توانست قدرت های SNES را به دیگر بازی سازان و مخاطبین نشان دهد. همچنین، این آخرین بازی از سری ماریو بود که به صورت Side Scroll و چپ به راست روایت می شد. ۲۰ سال گذشت تا اینکه New Super Mario Bros Wii منتشر شد و شیوه قدیمی را در پیش گرفت.

۱۹۹۵ – Super Mario 64

نسل جدید کنسول های بازی، برابر شد با گرافیک سه بعدی و بزرگ تر شدن مراحل. برخلاف ماریوهای قدیمی که پس از ورود به هر مرحله باید یک وظیفه را به انجام می رساندید، از ماریو ۶۴ به بعد، این مسئله تغییر کرد و هر مرحله چندین هدف برای تان تعیین می نمود.

این بازی استانداردهای بازی های پلتفرمر ۳ بعدی را تعیین کرد و تبدیل به یکی از فراموش نشدنی ترین بازی های تمام دوران تبدیل شد.

Super Mario Galaxy که ۱۲ سال بعد در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، شباهت بسیاری به ماریو ۶۴ در بسیاری جهات دارد. البته پیش از Super Mario Galaxy و Super Mario 3D World، عنوانی برای گیم کیوب به نام Super Mario Sunshine منتشر شد که به علت عدم موفقیت گیم کیوب، چندان شهرتی نیافت.

دیگر بازی هایی که تحت عنوان ماریو منتشر شده اند هم جزیی از تاریخ نینتند و محسوب می شوند. از دکتر ماریو گرفته تا ماریو کارت و Super Smash Bros که هر کدام در ژانری متفاوت بودند. ماریو حتی با وادی بازی های نقش آفرینی هم قدم گذاشت.

نینتندو هر کجا که فکرش را کنید با ماریو رفته تا به اینجا رسیده. جدا از خود نینتند و صدها و یا شاید بیش از هزار نسخه ماریو توسط هواداران ساخته شده. Super Mario War یکی از آن هاست یا می توان Mari0 را مثال زد که از بازی پورتال الهام گرفته شده.

ما اکثرا با ماریو بزرگ شده ایم و ساعت های بسیار از دوران کودکی مان را با Super Mario Bros گذرانده ایم. خواه ناخواه، ماریو بخش بزرگی از دوران کودکی ما و البته صنعت بازی های ویدیویی را تشکیل داده و از این بابت باید شیگرو میاموتو را ستود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

بستن