دانستی ها

نحوه کارکرد ماشین کنترلی یا RC

جذابیت و زیبایی ماشین تنها در مورد ماشین های واقعی که می توان سوار آنها شد و با سرعت بالاحرکت نمود نیست بلکه ماشین های مدل کوچک که فقط جنبه ی تفریحی و یا زینتی دارند نیز مورد علاقه ی بسیاری از مردم است. این گونه مدل از ماشین ها میتوانند یک ماکت بسیار کوچک، یک مدل کوچک اسباب بازی برای خردسالان، یک ماشین کنترل از راه دور سیمی، یک ماشین کنترل از راه دور رادیویی اسباب بازی و یا یک مدل کنترل از راه دور رادیویی حرفه ای باشد…

رادیوکنترل یا ترانسمیتر
رادیو کنترل ها وظیفه ای ارسال امواج الکترومغناطیسی به ماشین های کنترلی را دارند تا با استفاده از آنها دستورات کنترل کننده را به ماشین ارسال کرده و آن را هدایت کنند. در واقع بین ماشین کنترلی و کنترل کننده آن با استفاده از رادیو کنترل یک پل ارتباطی ایجاد می‌شود. معمولاً برای ارسال دستورات فرد کنترل‌کننده به ماشین از فرکانس ۲.۴ GHz استفاده می شود که کمترین تداخل را با فرکانس های موجود در محیط داشته باشد.

ریسیور
ریسیورها یک مدار با آنتن داخلی هستند که در داخل بدنه ماشین کنترلی جاگذاری می‌شود تا بتوانند امواج ارسال شده از رادیوکنترل را دریافت کرده و برای کنترل ماشین الکتریکی از آن استفاده کنند. در واقع می‌توان گفت دستور کنترل‌کننده با استفاده از رادیو کنترل به یک سیگنال رادیویی تبدیل شده و به ریسیور روی ماشین کنترلی ارسال می شود. پس از آن ریسیور این سیگنال‌ها را به سروو موتورهای روی ماشین کنترلی ارسال می‌کند تا جهت‌گیری مورد نظر کنترل کننده پیاده سازی شود.

موتورها
موتورها همان بخشی از ماشین کنترلی هستند که با دریافت سیگنال از رادیو کنترل و تبدیل انرژی الکتریکی باتری به انرژی مکانیکی ماشین را به حرکت در می آورند. این کار مکانیکی فعالیت الکتریکی ماشینهایی که انرژی خود را توسط نیروی برق تامین می‌کند، افزایش و کاهش میدهد. در واقع موتورها چیز بیشتری به جز مکانیسم حرکت کردن و توقف کردن نیستند و این سرورها هستند که به آنها جهت‌دهی داده و ماشین را در مسیرهای مورد نظر شخص شما حرکت می‌دهند.

منبع انرژی
همانطور که از اسم ماشین کنترلی و ماشین الکتریکی بر می آید این ماشین ها منبع خود را از باتری‌های الکتریکی تامین می کنند. فارغ از منبع تامین انرژی و نوع آن ، ماشین های کنترلی عملکرد مشابهی دارند اما انتخاب منبع تغذیه بسته به ریموت کنترل ماشین و همچنین اپراتور آن دارد.

برچسب ها
اجزای RC اجزای ماشین کنترلی نحوه کارکرد RC نحوه کارکرد ماشین کنترلی

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن