دانستی ها

نوار مغناطیسی پشت کارت های بانکی چیست

کارت مغناطیسی یکی از انواع کارت ها می باشد که از آن به عنوان اولین کارتی یاد می شود که در زمینه تجارت الکترونیک به عنوان کارت بانکی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت. استفاده مکرر از آن امروزه در زندگی ما بر کسی پوشیده نیست، اما تا کنون با خود فکر کرده اید این کارت ها چگونه کار می کنند…

کارت های مغناطیسی از جنس PVC می باشند و تا حدودی شکننده هستند و نباید مقابل نور و حرارت شدید قرار گیرند. همچنین قرار دادن این نوع کارت ها در مجاورت اجسامی که خاصیت آهن ربایی دارند یا ضبط صوت، تلویزیون، بلندگو و موبایل باعث از بین رفتن اطلاعات ذخیره شده در نوار آن ها می شود.

شرکت ISO برای اندازه کارت، محل قرار گیری مغناطیس، نوع اطلاعات نوار مغناطیس، استاندارد هایی ارایه کرد که عبارتند از ISO/IEC 7810, ISO/IEC 7811, ISO/IEC 7812, ISO/IEC 7813, ISO 8583, ISO/IEC 4909 و در ایران نیز تولید مطابق همین استاندار ها صورت می گیرد.

ذخیره سازی اطلاعات در نوار مغناطیسی نخستین بار در جنگ جهانی دوم جهت ذخیره سازی صدا استفاده شد. پس از آن در سال ۱۹۵۰ از این نوارها برای ذخیره اطلاعات در کامپیوتر استفاده شد. فارست پری نام یک مهندس IBM است که در سال ۱۹۶۰ پس از کلی تلاش و شکست در ازمایشگاه سرانجام توانست نوار چسبنده ای را که بعدها نوار مغناطیسی نام گرفت در کارت ها تعبیه کند.

نوار مغناطیسی از ذره های ریزی مبتنی بر آهن که در لایه ای از پلاستیک پوشانده شده، ساخته شده است. در نوار مغناطیسی با تغییر خاصیت مغناطیسی، ذرات کوچک مبتنی بر آهن اطلاعات را ذخیره می کند. البته این نوار ها به علت محدودیت های فیزیکی موجود نمی توانند اطلاعات زیادی را شامل شوند.

این نوار شبیه نوار کاست است که محکم پشت کارت چسبیده است. به جای اینکه موتور نوار را بخواند، دست شما که کارت را در دستگاه کارت خوان حرکت می دهد باعث خواندن اطلاعات می شود. روی این کارت ها بنابر استاندارد ایزو (۷۸۱۱) و کنفدراسیون بین المللی الکترونیک (ISO/IEC) سه شیار وجود دارد. معمولا شیار اول اطلاعاتی از قبیل نام دارنده و شماره حساب شخص می باشد. کارت اعتباری شما معمولا از شیار اول و دوم استفاده می کند. شیار سوم برای خواندن و نوشتن از قبیل کد رمز، کد کشور، مبلغ مجاز و پول رایج را نگهداری می کند. اما این ها به عنوان یک استاندارد بین بانک ها نیست.

در واقع شیار دوم و سوم شامل اطلاعات کنترلی می باشد. زمانی که شرکت پذیرنده کارت، اطلاعات کارت را دریافت کرد، اعتبار داده های موجود در نوار مغناطیسی که شامل مواردی چون صحت شماره کارت، مورد استفاده کارت و محدودیت کارت اعتباری، مورد استفاده کارت را می سنجد.

شاید برایتان پیش آمده باشد که دستگاه خودپرداز ATM کارت شما را قبول نکند! در این صورت یا نوار مغناطیسی کارتتان کثیف و یا خراشیده شده است یا همان طور که قبلا گفته شد به علت قرار گرفتن کارت در میدان مغناطیسی، اطلاعات نوار مغناطیسی پاک شده است.

امنیت کارت های مغناطیسی نسبت به کارت های هوشمند پایین است چراکه تراک های موجود روی کارت ها به راحتی قابل خواندن و کپی کردن روی کارت های دیگر می باشد. از این رو در مواردی که امنیت اطلاعات حائز اهمیت باشد، از کارت مغناطیسی استفاده نمی شود. همانطور که بار ها در زندگی روزمره با آن ها سر و کار داشته اید، این کارت ها غالبا در ارتباطات آنلاین ویا به عنوان کارت های شناسایی مورد استفاده قرار می گیرند.

برچسب ها
کارت های بانکی چگونه کار می کند نوار سیاه پشت کارت های بانکی چیست نوار مغناطیسی پشت کارت های بانکی چیست

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن