دسته‌بندی نشده

پورت USB و انواع آن

پورت یو اس بی (Universal Serial Bus) پر کاربردترین پورت در میان استفاده کننده گان تجهیزات کامپیوتری می باشد. از این پورت برای اتصال، ارتباط و به عنوان منبع تغذیه تجهیزاتی مانند تلفن همراه و… استفاده می شود…

USB کلمه مخفف Universal Serial Bus می باشد که توسط یک گروه از کمپانی های پیشرو در زمینه کامپیوتر و صنایع الکترونیکی طراحی شده است. اعضای اصلی تشکیل دهنده این گروه شامل شرکت هایی از جمله IBM ، HP، APPLE ، Intel ، Microsoft و Compaq هستند که هر کدام از این شرکت ها در طراحی و اجرای این پروژه سهیم بوده اند. به طور مثال شرکت مایکروسافت بخش نرم افزاری USB برای ویندوز و شرکت Intel کنترلگر UHCI را تولید کرده است.

به همین دلیل USB ها در مدت زمان بسیار کمی مورد توجه و استقبال عموم مردم قرار گرفته اند و تا امروز هم شاهد حضور موفق و نقش کلیدی آن در اتصالات و انتقال اطلاعات هستیم.

در سال ۱۹۹۶ میلادی اولین نسل یو اس بی (USB 1) به بازارعرضه شد که از سرعت انتقال اطلاعات پائینی برخوردار بودند که سرعتی حدود ۱۲ Mbit/s (معادل ۱/۵ مگابایت بر ثانیه) داشتند لذا مدت زمان زیادی نگذشت که نسل های بعدی آن با سرعتهای بالاتری ساخته شد.

نسل دوم یو اس بی (USB 2) بطور رسمی بعنوان تکنولوژی مدرن تر در آپریل سال ۲۰۰۰ میلادی ارائه شد. این پورت ها با سرعت بسیار بالاتری نسبت به نسل قبلی خود عرضه شد. کارایی این پورت ها بسیار بالاست و سرعتی حدود ۴۸۰ Mbit/s (معادل ۶۰ مگابایت بر ثانیه) دارند. مانند فلش مموری ها و اکثر دستگاه های مجهز به این پورت.

پورت USB و انواع آن

نسل سوم و آخرین نسل تا امروز که USB 3 نام دارند در نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی به بازار عرضه شد که از سرعت انتقال اطلاعاتی بسیار بالایی برخوردارهستند تقریبا ۵Gbit/s که سازگار با نسل USB 2.0 نیز هستند و امروزه بیشترین کاربرد را دارند.

تکنولوژی USB به دور از نسخه های ارائه شده آن به قدری مورد توجه و استقبال گسترده قرار گرفت که امروزه به عنوان مطرح ترین تکنولوژی اتصالات به شمار می آید. لذا شرکت های سازنده وسایل دیجیتالی نیز ناچار شدند این تکنولوژی را در ساخت و تولید وسایل خود به کار ببرند.

شناخته شده ترین پورت USB نوع A می باشد، که تمامی کامپیوترهای شخصی مجهز به این پورت هستند. همچنین تمامی فلش مموری ها و وسایل دیجیتالی دیگر نیز قابلیت پشتیبانی و اتصال با کامپیوتر از طریق این پورت را دارند.

پورت USB و انواع آن

مدل B از این پورت ها اکثرا در وسایل جانبی مانند پرینتر و اسکنر هایی که به کامپیوتر متصل می شود مورد استفاده قرار می گیرند. دراین مدل سرعت تبادل اطلاعات در پورت های مختلف فرق چندانی با یکدیگر ندارند و تنها نکته ی قابل توجه شکل اتصال آنها می باشد.

نوع Mini USB این نوع پورت ها که از سایز کوچکتری برخوردار هستند و در وسایل دیجیتالی کوچکتر مانند MP3 Player ها و برخی از تلفن های همراه مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع پورت به دو مدل Mini USB A و Mini USB B تقسیم بندی می شوند.

پورت USB و انواع آن

نوع دیگر USB که Micro نام دارد، از نظر اندازه کوچکترین مدل در USB ها می باشد. Micro USB مانند نوع Mini، دارای دو مدل Micro USB A و Micro USB B هستند که امروزه این نوع پورتها به دلیل ساختار کم حجم و اندازه ی کوچکی که دارند بیشترین کاربرد را درتلفن های همراه به خود اختصاص داده اند.

درتکنولوژی USB 3 تمام نوع پورت های گفته شده وجود دارد و تمامی کامپیوتر ها دارای درگاه ورودی نوع A هستند لذا سر دیگر این کابل ها معمولا بطور استاندارد از نوع USB type A می باشند که بتوانند وسیله ی مورد نظر را به کامپیوتر متصل کنند.

برچسب ها
USB چگونه کار میکند انواع USB پورت USB چیست سوکت USB چیست نسل های UsB

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن