دانستی ها

چرا آسمان آبی است

شاید هیچ موضوعی به این اندازه واضح و بدیهی نباشد که آسمان آبی است. اما چرا آسمان ما آبی است و مثلا بنفش، ‌قرمز یا صورتی نیست؟‌ مثلا شب‌ها که خورشید در آسمان نیست، با آسمانی مشکی طرف هستیم که نور ستاره‌ها و ماه در پس‌زمینه مشکی آن می‌درخشد. چرا در روز این اتفاق نمی‌افتد مثلا در روز به جای آسمانی آبی، ‌آسمانی تیره می‌داشتیم که خورشید در زمینه آن بدرخشد؟این اتفاق می‌افتاد اگر زمین جو نداشت. در واقع مسوولیت اصلی همه این داستان‌ها، جو زمین است که باعث می شود زندگی ما روی زمین ادامه یابد.

تابش نور خورشید در مقابل ماه یا ستاره‌ها بسیار زیاد است و به همین دلیل زمانی که وارد جو زمین می‌شود، تاثیری متفاوت از نور ماه و ستاره‌ها در شب ایجاد می‌کند.نور خورشید ترکیبی از طول موج‌های مختلف است که رنگ‌های مختلفی را در دل نور سفید خود دارد هنگام وقوع رنگین‌کمان شما می‌توانید این طیف رنگی را ببینید یا با قرار دادن منشوری در برابر پرتو نور خورشید آن را به رنگ‌های سازنده آن تجزیه کنید.

نوری که از خورشید به زمین می رسد از رنگ های مختلفی ساخته شده است که هر کدام از آنها طول موج های متفاوتی دارند. در جو بر اثر برخورد امواج نور با ملکول ها، قطرات ریز آب و ذرات گرد و غبار هر رنگ به گونه ای از آن عبور می کند. نور آبی طول موجی کوتاهی دارد و با برخورد با ذراتی که در جو هستند به دلیل انرژی کم آن پراکنده شده و باعث می شود تا آسمان به رنگ آبی دیده شود. نور قرمز دارای طول موجی بلندتری و البته انرژی بیشتری است در نتیجه کمتر یا حتی اصلا پراکنده نمی شود.در زمان غروب، آسمان قرمز می شود زیرا در غروب نور جو بیشتری را باید طی کند تا به چشمان ما برسد و تنها نور قوی قرمز می تواند این کار را انجام دهد.

این فهرست معنایش این نیست که خورشید فقط شش یا هفت رنگ دارد. هر سایه ای که بین رنگ ها وجود دارد یک رنگ است و طبیعت آنقدر رنگ تولید کرده که بشر هنوز نتوانسته برای آنها نامی انتخاب کند.

برچسب ها
آسمان آسمان آبی چرا خورشید زرد است خورشید زرد دلیل آبی بودن آسمان

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن