دانستی ها

چرا پیاز اشکمان را در می آورد ؟

قدمت این ماده غذایی فوق العاده به چند هزار سال پیش می‌رسه. پیاز حتی در مصر باستان پرستیده می‌شده. سربازان عصر باستان پیاز رو به عضلاتشون می‌مالیدن و حتی در قرون وسطی پیاز به عنوان اجاره‌بها پرداخت می‌شده. همه ما موقع خرد کردنش اشک می‌ریزیم ولی این اشکها ارزش خوردن پیاز رو دارن! علت اشک‌ریزی هنگام پیاز خرد کردن چیه و چیکار کنیم که هنگام پیاز خرد کردن اشک نریزیم؟ً!

هنگامی که شما پیاز رو می‌برید، سلول‌های پیاز پاره میشن. در سلول‌های پیاز دو ماده اصلی وجود داره آنزیمی به اسم آلیناز و اون یکی ماده‌ای به نام گوگرد. ترکیبات گوگردی به وسیله آنزیم آلیناز تجزیه شده و ترکیبات ناپایدار گوگردی تولید می‌کنن که بلافاصله در فضا پخش میشن و این گازه که کار خودش رو می‌کنه وقتی این گاز به مخاط چشمان شما می‌رسد با آب واکنش نشان می‌دهد و اسیدسولفوریک در چشمان شما تولید می‌کند. این اسید اعصاب حسی چشمانتون رو تحریک کرده و در این هنگامه که چشم هاتون به سوزش می‌افته و اشک از چشماتون سرازیر میشه. حتما شما هم دوست دارید وقتی دفعه دیگه پیاز پوست می‌کنید دچار ریزش‌ اشک نشید. برای این منظور بهتر است قبل از پوست کندن پیاز اون رو تون یخچال بزارید تا خنک بشه. خنک شدن پیاز ترکیب اشک‌آورش رو ضعیف می‌کنه و دیگه پیاز خیلی موجب آبریزش از چشم هاتون نمیشه. پیش از پوست کندن پیاز دستاتون رو خیس کنید و پیاز رو خیس خیس پوست کنید. با این کار ماده اشک‌آور پیاز در رطوبت دستاتون مخلوط میشه و نمی‌تونه توی فضا پخش بشه و موجب ریزش اشک‌هاتون بشه. با این روش‌ها مواد اشک‌آور کمتر به مخاط چشم می‌رسه و شما کمتر دچار ریزش اشک می‌شید و همچنین بهتره این کار رو در نزدیکی یک آتیش روشن انجام بدین، گازهای سولفور آزاد شده از پیاز که توی هوا پخش شدن، خنثی میشه و دیگه چشم شما رو نمی‌سوزونه. شعله اجاق گاز از همه بهتر این کار رو برای شما انجام میده.

برچسب ها
پیاز چرا با خرد کردن پیاز اشک می ریزیم چه کار کنیم تا هنگام پوست کندن پیاز چشم نسوزد؟ چه کنیم پیاز اشکمان را در نیاورد علت اینکه پیاز اشکمان را در می آورد چیست؟

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن