دانستی ها

تفاوت تلویزیون LED با OLED!

وقتی که “تلویزیون های OLED” برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ عرضه شدن بیشتر به خاطر ارائه سطح بی نظیری از رنگ مشکی و رنگهای فوق العاده طبیعی مورد تحسین قرار گرفتن ولی از نظر سطح روشنایی به هیچ وجه با تلویزیون های “LCD” یا “LED” قابل مقایسه نبودن. هم چنین بین تلویزیون های OLED و LCD و LED یک فاصله قیمتی بسیار زیادی وجود داشت که همه چیز رو تغییر میداد. با گذر زمان تلویزیون های OLED برای پر کردن این فاصله سطح روشنایی خودشون رو بالاتر بردن و هم زمان قیمت های اون ها هم کاهش پیدا کرد با این وجود هنوز تلویزیون های LED مزایای خاص خودشان رو دارن که کاربر رو وسوسه به خرید کنه.

ولی پیش از بیان ویژگی های تلویزیون های OLED بیان این مطلب خالی از لطف نیست که: چیزی به اسم تلویزیون LED وجود خارجی نداره. عبارت تلویزیون LED تنها یک عبارت تبلیغاتی گمراه‌ کنندست که توسط سازندگان بزرگ تلویزیون برای بازاریابی بهتر محصولاتشون استفاده میشن. همه تلویزیون‌های LED موجود در بازار (از جمله LED منزل خود شما) در واقع تلویزیون‌های LCD هستن. عبارت LED جلوی نام تلویزیون‌ها، به طرز فریبکارانه‌ای مخفف عبارت طولانی‌تر «LED-backlit LCD» به معنای “LCD روشن‌شده توسط نور پس‌ زمینه‌ی LED” هست.

در تلویزیون‌های OLED هر پیکسل، خودش نور خودش رو تأمین میکنه چیزی به اسم نور پس‌زمینه وجود نداره. در نتیجه در تلویزیون های OLED وقتی خواست بر تولید رنگ سیاه در یک پیکسل باشه این پیکسل خاموش میشه و سیاه‌ترین رنگ ممکن رو تولید میکنه. همین موضوع باعث میشه که کنتراست تلویزیون‌های OLED اصلا قابل مقایسه با تلویزیون‌های LCD نباشه.

 OLED چیست؟

برای ایجاد یک تصویر در تلویزیون تنها نیاز به نورهای قرمز، سبز و آبی دارین. OLED ها در واقع با عبور جریان الکتریسیته از موادی که این رنگ‌ها رو تولید می‌کنن، کار می‌کنن. هیچ تکنولوژی تلویزیون دیگری این طور مستقیم نور رو به وجود نمیاره. LCD از فیلتر رنگ و مایع کریستالی بر روی نور پس زمینه بهره می‌بره و پلاسما هم از نور ماوراء بنفش تولید شده توسط بسته‌های گازی که فسفرهای رنگی قرمز، آبی و سبز رو تحریک می‌کنن، بهره می‌بره. مهم‌ترین برتری OLED ها اونه که هر پیکسل بصورت مستقیم نور ساتع میکنه؛ این در حالیه که در پنل‌ های LCD نور پس‌ زمینه‌ توسط لامپ‌های LED یا فلورستنت تامین میشه.

Backlight از LED استفاده می‌کنن. به همین دلیل نام کامل این نوع از نمایشگرها LED LCD هست که به اختصار به آن‌ها LED گفته می‌شه. این نوع تلویزیون‌ها مصرف انرژی کمتری نسبت به LCD و پلاسما دارن؛ ولی باز هم قابل مقایسه با OLED نیستن. در OLED از موادی استفاده می‌شه که از کربن ارگانیک ساخته شدن. این مواد با عبور جریان نور تولید می‌کنن. اگر بخواهیم به شکل ساده‌تری توضیح بدیم، LED ها مثل لامپ‌ های کوچیک در کنار هم قرار میگیرن؛ در حالی که OLED ها سطوحی هستن که نور ساتع میکنن.

تنها LED TV واقعی که تا به امروز عرضه شده، مدل نمونه Crystal LED سونیه که در CES دو سال پیش اولین بار معرفی شد. در این فناوری خود LED ها تصویر رو شکل میدن و در واقع تنها نقش نور پس‌زمینه رو ندارن. از این بابت این فناوری شباهت زیادی به OLED ها داره.

ما در طرف دیگر طیف روشنایی، یعنی در روشن‌ترین حالت ممکن، تلویزیون‌های OLED رقابت رو به تلویزیون‌های LCD واگذار می‌کنن.

اگر قصد دارید از تلویزیون OLED خودتون در مکانی استفاده کنین که در اکثر مواقع در معرض تابش مستقیم نور قوی قرار داره، شاید تلویزیون OLED با تمام مزایایی که داره انتخاب مناسبی برای شما نباشه. در شرایط نور محیطی کم و متوسط ، روشنایی تلویزیون‌های OLED کافیه و مشکلی برای شما ایجاد نمیکنه.

کنتراست: بزرگ‌ترین مزیت تلویزیون‌های OLED

روشنایی: از جمله مهم‌ترین نقاط ضعف تلویزیون‌های OLED

۴K و HDR قابلیت‌های مختص تلویزیون‌های OLED نیستن و اون ها رو در تلویزیون‌های LCD بالارده‌ بازار هم می‌شه پیدا کرد؛ اما از اونجایی که تمامی تلویزیون‌های OLED معرفی‌شده طی یک سال گذشته ۴K و HDR هستن، این دو ویژگی رو جزو مزایای تلویزیون‌های OLED محاسبه می کنیم.

RGB OLED یا White OLED؟

تکنولوژی کنونی OLED موجود در بازار به دو دسته تقسیم می‌شه: RGB OLED و White OLED؛ در نوع اول مثل دیگه تلویزیون‌ها، هر پیکسل دارای ساب پیکسل‌های سبز، قرمز و آبیه.

اما White OLED کمی پیچیده‌تر است و عناصر رنگ‌های قرمز و سبز و آبی با هم ترکیب شدن. وقتی جریان از اونها عبور می‌کنه، این عناصر نور سفید تولید می‌کنن. این نور سفید از یک فیلتر رنگی عبور می‌کنن تا عناصر پیکسل قرمز، سبز و آبی تولید بشن.

AMOLED یا OLED؟

بسیاری از گوشی‌های هوشمند و برخی از دستگاه‌های دیگه همراهِ کوچک معمولا از اصطلاح AMOLED به جای OLED استفاده می‌کنند. “AM” مخفف “Active Matrix” هست که منظور ازش روش آدرس‌ دهی صفحه‌ نمایش اونهاست. این فقط یکی از روش‌های بکارگیری نمایشگر‌ های OLED هست که مزیتنش اجرای بهتر تصویر متحرک مثل ویدئوعه و هر پیکسل امکان آدرس‌ دهی مستقل رو داره.

اگر به خاطرات گذشتتون رجوع کنین حتما زمانی که LCD ها به دو دسته TFT و Active-Matrix تقسیم‌بندی می‌شدن رو به خاطر میارین. البته شاید به خاطر آوردنش سخت باش؛ چون که تقریبا همه LCD هایی که شما الان باهاشون برخورد دارین (اعم از نمایشگر گوشی‌ها، تبلت‌ها و تلویزیون‌ها و …) از نوع active matrix هستن. همان ایده در مورد OLED ها هم امروز به کار گرفته میشه.

زمان پاسخ گویی در اصطلاح به زمانی گفته می شه که هر دیود از حالت ON به OFF تغییر می کنه. با زمان پاسخ گویی سریع تر باعث می شه تا تاری حرکت کم تر و مصنوعات تصویر نیز به مراتب کم تر بشه.
OLED با دیود های کوچک تر که به عنوان پیکسل کار میکنن به راحتی در زمینه سرعت پاسخ گویی بالاتر از تلویزیون های LED/LCD قرار میگیرن. در مقام مقایسه، دیود های LED نه تنها کند تر هستن بلکه در پشت پنل LCD قرار می گیرن و پیکسل ها رو روشن می کنن که این موضوع نیز باعث کندی در پاسخ گویی می شه. به طور کلی میشه گفت که تلویزیون های OLED نسبت به هر تکنولوژی ای از لحاظ سرعت پاسخ گویی قوی تر هستن.
در مورد لگ های ورودی کمپانی LG تلویزیون های OLED خود رو بهبود بخشیدست اما نمیشه اظهار نظری کلی درباره همه تلویزیون ها کرد. به طور کلی تلویزیون های OLED انتخاب بدی برای گیمر ها به شمار نمیرن اما اینکه کدام مدل عملکرد بهتری در این زمینه داره باید جداگانه بررسی بشه. در واقع در این موضوع ربطی به ال سی دی یا ال ای دی بودن تلویزیون نداره بلکه به مدل دستگاه بستگی داره.

به گفته کمپانی ال جی اگر هر روز به مدت ۵ ساعت و برای ۵۴ سال از تلویزیون OLED خود استفاده کنین ۵۰ درصد از روشنایی خود رو از دست میده. با توجه به اینکه تلویزیون های OLED از سال ۲۰۱۳ عرضه شدن و هنوز نمیشه صحت ادعای ال جی رو طبیعتا بررسی کرد بنابراین فعلا برنده این بخش رو بهتره تلویزیون های ال ای دی بدونیم.

به طور کلی میشه گفت که در مورد کیفیت تصویر تلویزیون های OLED عملکرد بهتری دارن و روشنایی بهتر با مصرف انرژی کم تر ارائه می کنن و برای مشاهده در زوایا هم مورد بهتری به شمار میرن . البته این تلویزیون ها هم چنان از لحاظ قیمتی کمی بالا هستن که میتونه برای برخی از کاربران مشکل ساز باشه. بنابراین میشه گفت تصمیمی که زمانی گفتنش سخت بود الان ساده شده و به جرئت میشه گفت تلویزیون های OLED امروز تکنولوژی برتری نسبت به تلویزیون های ال ای دی به شمار میرن .

برچسب ها
LED OLED TV تفاوت تلویزیون LED با OLED تلویزیون تلویزیون OLED تولویزیون LED

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن