دانستی ها

دلیل راه راه بودن پوست گورخر

گور خر آفریقایی (به انگلیسی زبرا Zebra از ریشه کنگویی) جانوری از خانوادهٔ اسب و بومی آفریقای مرکزی و جنوبی است. این جانور به خاطر خطوط سیاه و سفید روی بدنش معروف است. این خطوط معمولاً بر روی سر گردن و تنه به صورت عمودی وجود دارد. این نوارهای سیاه و سفید در پنهان شدن گورخر از دید صیادان موثراند.این نوار های سیاه سفید که برای گورخر مفید و به نوعی نمادی برای گورخر است چرا راه راه است و دلیل راه راه بودن آن چیست؟

تحقیقات درباره مگس های اسبها و چهارپایان نشان داد که این مگس ها به تضاد در انعکاس نور در بدن جذب می شوند و این خط های راه راه گورخر این تضاد را از بین می برند. با این وجود هنوز معمای بزرگ داروین درباره تکامل گورخر بی پاسخ مانده است.

این نظریه دفع حشرات تا به امروز به عنوان معتبرترین دلیل برای راه راه بودن گورخر است هر چند خود دانشمندان معتقدند که با مطالعات بیشتر شاید این نظر را هم در آینده رد کنند. اما در حال حاضر می توانید علت خط های گورخر را فراری دادن حشرات و مگس های موذی در آن شرایط آب و هوایی بدانید.

فرضیه اصلی در ۱۴۰ سال گذشته شده است.
فرضیه هایی که تاکنون درباره راه راه بودن گورخرها مطرح شده است عبارتند از : این شکل پوست موجب استتار جانور می شود ، حیوانات درنده گیج می شوند ، گورخرها با این پوست می توانند خودشان را خنک کنند ، این نوع پوست ، عملکرد اجتماعی شناخته نشده ای دارد ، پوست گورخر جلوی پشه های تسه تسه و پشه های اسبی را می گیرد.
تیم کارو زیست شناس حیات وحش در دانشگاه کالیفرنیا گفت :« نتایج بدست آمده من را شگفت زده کرده است. در بخش هایی از جهان که ناراحتی از نیش مگس ها بیشتر است ، در بدن گورخرها خطوط بزرگتری دیده می شود.»
برندا لاریسون یکی دیگر از زیست شناس دانشگاه کالیفرنیا گفت :« تیم تحقیق کننده بر مدل سازی آماری متکی بوده و به طور مستقیم پدیده دفع مگس ها در حیات وحش را مشاهده نکرده است بنابراین مطالعه مشخص تر ممکن است لازم باشد تا این معما به طور قطعی حل شود.»
وی افزود :« بعید است این حرف آخر در مورد این موضوع باشد و ما نیازمند دانستن آنچه واقعا در زندگی گورخرها روی می دهد هستیم و بعد می توانیم در این باره مطمئن شویم.»

تیم محققان برای بررسی واکنش مگس ها به یک هدف سه بعدی واقعی تر، چهار ماکت با ابعاد واقعی با پوستی چسبناک را در مزرعه قرار دادند. ( یکی قهوه ای، یکی سیاه، یکی سفید و یکی راه راه مثل گورخر)

محققان هر دو روز یک بار مگس های به دام افتاده را جمع کردند و دریافتند که ماکت گورخر کمترین مگس را جذب کرده بود. با این حال بعضی زیست شناسان تکاملی می گویند که این مطالعه سایر توضیحات برای راه راه بودن گورخر را مردود نمی کند. نتایج این مطالعات درنشریه ( Experimental Biology) منتشر شده است .

 

 

برچسب ها
چرا بدن گورخر راه راه است چرا پوست گورخر راه راه است چرا گورخر راه راه است دلیل راه راه بودن بدن گورخر گورخر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن