دسته‌بندی نشده

دیسک های بلوری یا Blu-Ray

بلوری (Blu-ray) جدید ترین نسل از لوح های فشرده یا دیسک های نوری می باشد که با همکاری بزرگ ترین شرکت های IT به تولید رسیده است. برخلاف دستگاه های رایت دیسک های DVD که از نور مادون قرمز استفاده می کنند دیسک های بلوری به وسیله ی نور فرا بنفش (که دارای طول موج کمتری است) نوشته می شوند و توانایی ذخیره کردن اطلاعات تا حجم ۵۰ گیگابایت را دارد…

این نوع این لوح فشرده از نظر لایه دو نوع است:
نوع اول که تک لایه ای می باشد و حجم ۲۵ گیگابایت را پشتیبانی می کند.
نوع دوم دو لایه ای می باشد و حجم ۵۰ گیگابایت را پشتیبانی می کند.

استفاده از نور فرا بنفش می تواند حجم دیسک را به طور شگفت انگیزی افزایش دهد به گونه ای که یک دیسک DVD یک لایه ۴٫۷ گیگابایت و دو لایه ۸٫۵ گیگابایت اطلاعات ذخیره می کند در حالی که دیسک های جدید بلوری یک لایه ۲۵ گیگابایت و دولایه ۵۰ گیگابایت توانایی ذخیره اطلاعات را دارا می باشند.

حال شاید با خود بگویید این فضای وسیع ذخیره سازی به چه کار می آید؟ همانطور که می دانید رابطه ای مستقیم بین کیفیت تصاویر ویدئویی و حجم آن ها برقرار است. پس برای داشتن فیلم هایی با کیفیت تر نیاز به فضایی بیشتر خواهیم داشت که با استفاده از تکنولوژی بلوری این فضا مهیا گردیده است. فیلم های سینمایی غالبا به وسیله دوربین های ۳۵ میلی متری فیلم برداری می شوند.

اما فرمت ۳۵ میلی متری به گونه ای نیست تا بتوان فیلم ها را در قالب آن توزیع کرد. تنها راه ممکن تبدیل نگاتیو های اصلی به فرمتی رایج تر و ارزان تر است. در جریان این تبدیل بخشی از جزئیات تصاویر از بین خواهند رفت چرا که تبدیل فرمت فیلم با فشرده سازی آن همراه است. با افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات نیاز به فشرده سازی کاهش می یابد و این به معنای افزایش کیفیت و جزئیات تصاویر است.

ظهور دیسک های بلوری این امکان را فراهم کرده است تا فیلم های سینمایی در قالب فرمت HD که مخفف کلمه High Definition به معنای وضوح بالا می باشد ارائه گردند.

سایزهای استاندارد BD-Rip ها عبارتند از:

۷۲۰p : 1280×۷۲۰
۱۰۸۰p : 1920×۱۰۸۰

در حالیکه ابعاد استاندارد DVD عبارتند از:

۴۸۰p: 720×۴۸۰
۵۷۶p: 720×۵۷۶

برای دیدن یک فیلم بلوری به چه امکاناتی نیاز داریم؟
دیسک های بلوری نیاز به دستگاه های پخش کننده ی خاص خود دارند. این دستگاه ها در حال حاضر در مقایسه با دستگاه های پخش DVD از قیمت بالایی برخوردارند. اما نگران نباشید شما هم با DVD درایو خود می توانید فیلم بلوری ببینید. کافی است تا یک فیلم با فرمت BD-Rip تهیه کنید. این فرمت نسخه کپچر شده ی دیسک های بلوری می باشد. که به نسبت دارای همان کیفیت می باشد ولی به راحتی روی دیسک های DVD قابل ذخیره سازی است.

یکی از بهترین نرم افزار هایی که می توانند در پخش فیلم های BD-Rip به کمک شما بیایند VLC است.
علاوه بر امکان مشاهده فیلمهای BD-Rip با کامپیوتر، تعدادی از دستگاه های پخش نیز این فرمت را پشتیبانی می کنند که در اکثر آنها باید هارد دیسک یا فلش مموری به دستگاه پخش کننده متصل شود. WD TV و Seagate FreeAgent Theatre دو نمونه از این دستگاه ها هستند.

اگر یک بار فیلمی را با فرمت “وضوح بالا” و روی دیسک های بلوری ببینید؛ اگر یکبار شعله های اتش انفجار را از نزدیک لمس کنید و وحشت کنید؛ و اگر یکبار با دور شدن قطار قرار گرفتن چین و چروک اندوه را روی چهره مادری که در ایستگاه دست تکان می دهد ببینید و اشک در چشمان تان حلقه بزند دیگر تجربه ی دیدن فیلم های “وضوح بالا” را فراموش نخواهید کرد.

برچسب ها
HD High Definition دیسک های بلوری نور فرا بنفش دیسک های بلوری یا Blu-Ray فرمت BD-Rip وضوح بالا

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن