دسته‌بندی نشده

سرور خصوصی مجازی یا VPS چیست

VPS مخفف کلمه Virtual Private Server یعنی سرور خصوصی مجازی می باشد و گاهی از آن به عنوان VDS که مخفف کلمه Virtual Dedicated Server به معنی سرور اختصاصی مجازی می باشد، نام برده می شود…

سرور مجازی دقیقا همانند یک سرور اختصاصی مستقل و با همان سطح دسترسی عمل می کند، با این تفاوت که چند عدد سرور مجازی بر روی یک سرور فیزیکی قرار می گیرند. به عبارت بهتر با استفاده از تکنولوژی های مجازی سازی مانند VMware و با بهره گیری از سخت افزار های پرقدرت و پیشرفته، یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی (VPS) با امکانات مختلف تقسیم می شود.

هر سرور مجازی بنا بر تنظیمات و یا کانفیگ اولیه، سهم خاصی از منابع سرور از قبیل پردازنده (CPU)، حافظه اصلی (Ram)، فضای دیسک سخت (HDD)، پهنای باند و … را به صورت اختصاصی و تضمین شده در اختیار می گیرد.

به عنوان مثال یک سرور مجازی می تواند یک گیگابایت از ۶۴ گیگابایت حافظه اصلی سرور(RAM) را بصورت اختصاصی به همراه ۴۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی و ۴۰۰ گیگابایت پهنای باند ماهیانه را در اختیار داشته باشد. این بدین معناست که صرف نظر از میزان مصرف سایر سرورهای مجازی موجود برروی سرور فیزیکی، سرور مجازی مورد مثال ما تحت هر شرایطی به یک گیگابایت از حافظه اصلی سرور و بقیه منابع اختصاص داده شده، دسترسی خواهد داشت.

هر سرور مجازی بصورت کاملا مستقل عمل می کند، در نتیجه VPS های موجود برروی یک سرور می توانند از سیستم عاملهای مختلف و نسخه های متفاوت و همچنین نرم افزار های اختصاصی خود استفاده نمایند.

از مهمترین مزایای سرور های مجازی در مقایسه با سایر سرویس های میزبانی می توان به هزینه بسیار کمتر آنها نسبت به سرور های اختصاصی و استقلال عملکرد و سطح دسترسی بالاتر نسبت به سرویس های میزبانی اشتراکی (Shared Hosting) نام برد، بطوری که هزینه VPS ها در بسیاری از مواقع یک پنجم تا یک دهم سرور های اختصاصی بوده و در حال حاضر تمامی امکانات آنها را دارا می باشند، همچنین یک سرور مجازی می تواند به تعداد دلخواه IP معتبر اختصاصی داشته باشد. در مجموع از دید کاربر نهایی، سرور مجازی مانند سرور اختصاصی بوده و کاربر به هیچ عنوان تفاوتی را در نحوه عملکرد و کیفیت خدمات مشاهده نخواهد کرد.

 

مزایای سرور مجازی نسبت به میزبانی وب اشتراکی:

 

با دراختیار داشتن دسترسی root، یا Administrator شما به راحتی می توانید پیکربندی سرور را تغییر دهید، برنامه های مورد نظر خود را نصب کنید، و یا تغییر دهید، که به هیچ وجه در میزبانی اشتراکی مقدور نیست.

 

فایل سیستم شما کاملا مجزا از سایر مشتریان خواهد بود و مطمئن خواهید بود که از دسترس آنها دور است و بدین ترتیب امنیت بیشتری برای شما و فایل های شما و یا سایت شما تامین خواهد شد.

 

سرور مجازی شما از منابع اختصاص یافته گارانتی شده برای خود به صورت کامل می تواند استفاده کند و کار مشتریان دیگر سرویس شما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

 

مزایای سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی:

 

در واقع شما همه قابلیتهای یک سرور اختصاصی را با کسری از هزینه های آن در اختیار خواهید داشت.

قابلیت اطمینان: سازوکار تهیه نسخه پشتیبان به صورت لحظه ای امنیت داده های سرور مجازی را تضمین می کند.

ابزارهای تعبیه شده در ویرچوزو (Virtuozzo) نصب برنامه ها و تغییر و بروزرسانی آنها را سریعا انجام می دهند.

 

هر سرور مجازی قادر است تا در صورت خالی بودن ظرفیت های سیستم و عدم استفاده از آن بوسیله سرور مجازی دیگر در صورت نیاز، از همه آن استفاده کند.

 

ارتقاءمنابع اختصاص یافته برای یک سرورمجازی، در صورت نیاز به منابع بیشتر به راحتی قابل انجام است.

برچسب ها
سرور خصوصی سرور خصوصی مجازی سرور مجازی فرق سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی: فرق میزبانی وب اشتراکی با سرور مجازی

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن