دانستی ها

عسل چگونه تولید می شود

عسل محصول اصلی زنبور عسل هست که زنبور عسل آن را از تبدیل و فرآوری شهدی که جمع آوری کرده است تولید می کند و در استوانه های شش ضلعی ذخیره می کند؛ شهد از ۸۰ درصد آب و بعضی انواع قند های مرکب مثل ساکارز تشکیل شده است…

بسیاری از گیاهان از شهد برای جذب حشراتی مثل زنبور عسل استفاده می کنند تا بر روی گل بنشینند و عمل گرده افشانی را انجام دهند. در فرایند جمع آوری شهد، زنبور عسل گرده گل را از گلی به گل دیگر انتقال می دهد و عمل گرده افشانی را به انجام می رساند. فرایند تولید عسل توسط زنبور عسل پیچیده است. زنبور های کارگر به وسیله زبان خرطوم مانند خود شهد را از درون گل ها می مکند و در کیسه عسلی خود که در واقع شکم دوم زنبور عسل هست دخیره می کنند. در این کیسه شهد با آنزیم ها و بزاق زنبور عسل مخلوط می شود. زنبور های عسل دو شکم دارند یک شکم که از آن برای ذخیره شهد استفاده می کنند و شکم دیگر که برای هضم غذای خودشان هست.

شکم دوم زنبور عسل می تواند حدود ۷۰ میلی گرم شهد ذخیره کند یعنی معادل وزن خود زنبور! و برای اینکه این شکمش را پر از شهد کند باید از حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ گل بازدید کند. وقتی زنبور عسل به کندو می رسد شهد جمع آوری شده را به زنبور های کارگر داخل کندو منتقل می کند و یا به صورت نارس آن را رها می کند و مجددا به سمت جمع آوری شهد می رود. زنبور های داخل کندو شهد موجود در شکم زنبور دیگر را می مکند و به طور مرتب این شهد را دهان به دهان می کنند و آن را با آنزیم های خاصی که بدنشان ترشح می کند مخلوط می کنند و در طی این فرایند قند های مرکب موجود در شهد را به قند های ساده تبدیل می کنند.

 

عسل چگونه تولید می شود

 

بیشتر قند مرکب موجود در شهد ساکارز می باشد و در واقع ساکارز ترکیب فروکتوز و گلوکز می باشد و زنبور عسل با ترشح آنزیم های خاص ساکارز را تبدیل به فروکتوز و گلوکز می کند. این کار زنبور عسل باعث می شود که مصرف شهد برای زنبور ها راحت تر شده و در مقابل حمله باکتری ها هم ایمن شود.

اما عسل چگونه تغلیظ می شود؟ به خاطر بال زدن سریع زنبور ها آب اضافی موجود در عسل تبخیر می شود و به حدود ۱۸ درصد می رسد. جالب است بدانید که زنبور عسل هرگز نمی خوابد و اگر شما در شب بین کندو ها قدم بزنید صدای وزوز زنبور ها که مشغول تبخیر آب عسل و یا دهان به دهان کردن آن می باشند را میشنوید. بعد از اینکه زنبور عسل ساکارز را تبدیل به فروکتوز و گلوکز کرد و عسل را هم تغلیظ کرد آن را در خانه های شش ضلعی ذخیره می کند و با لایه ای از موم نازک که ما به آن پولک می گوییم درب استوانه را پلمپ می کند تا زمانی که یا خود زنبور ها عسل را بخورند و یا زنبوردار عسل را برداشت کند.

بد نیست بدانیم که در مناطقی از کشور که رطوبت موجود در هوا بسیار بالاست و نزدیک دریا هستند زنبور نمی تواند میزان آب را به مقدار مطلوب برساند و به همین دلیل این عسل ها رقیق تر هستند اما در مناطق کوهستانی و خشک زنبور به راحتی رطوبت عسل را کنترل می کند. تصور اشتباهی در بین بعضی وجود دارد که عسل را مدفوع زنبور عسل می دانند در صورتی که سیستم گوارش زنبور با سیستم تولید عسل آن کاملا مجزاست و زنبور عسل که سرآمد همه حشرات هست هرگز داخل کندو مدفوع نمی کند.

برچسب ها
سیستم گوارش زنبور عسل چگونه تغلیظ می شود فرایند تولید عسل توسط زنبور مدفوع زنبور عسل

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن