دسته‌بندی نشده

نقاشی مینیاتوری چیست

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به یک تابلوی مینیاتور (نگارگری) نگاه کنید و آن قدر غرق در آن شوید که احساس کنید از عالم واقعی خارج شده اید و پا به دنیای دیگری گذاشته اید؛ آن چیزی که به خاطر جزئیات زیادش به اسم تابلوی نگارگری می تواند بیننده را وارد دنیای دیگری کند فردی به نام مینیاتوریست (نگارگر) خلق کرده است…

ممکن است با خودتان فکر کنید که نگارگر شدن کار سخت و پر هزینه ای است اما وقتی با یک نگارگر رو به رو می شوید می بینید چیزی که باعث نگارگر شدن او شده پشتکار و علاقه اش بوده است.

نگارگری یعنی نقاشی اصیل ایرانی. ما ایران را با نگارگری می شناسیم نگارگری ما برگرفته از هنر شرقی است. چینی ها چیزهایی را در نقاشی از ما گرفته اند و ما ایرانی ها هم چیز هایی را از آنان اقتباس کرده ایم.

زمانی که نقاشی در ایران رایج شد چون کشیدن چیزی عین واقعیت، توهین به خلقت بود، با الهام از طبیعت و تلفیق آن با فکرشان به ایجاد اثر پرداختند که در نتیجه نگارگری که نقاشی ویژه ایرانیان باشد به وجود آمد و به همین دلیل است که در نگارگری اغراق و مبالغه زیاد دیده می شود.

استفاده نکردن از پرسپکتیو در مینیاتور و هم چنین استفاده نکردن از رنگ های ترکیبی از خصوصیات نگارگری است، البته استاد «محمود فرشچیان» این قانون را به هم زده و یک نقاشی ایرانی را به وجود آورده که در آن رنگ ها ترکیبی هستند و در آن پرسپکتیو و آناتومی را می توان دید. به کسی که این کار را انجام می دهد هم نگارگر می گویند.

آن چیزی که یک نگارگر قدیمی کار به عنوان نگارگری کار می کند با آن چیزی که در حال حاضر در ۹۰ درصد آموزشگاه ها آموزش می دهند خیلی فرق دارد. برای یادگیری نگارگری قدیم استاد به شاگرد مشق هایی می گوید، به این صورت که آثار نگارگری قدیم را با ذغال و خودکار و مداد بکشند، اسکیس سریع بزنند. یعنی یک اثر نگارگری قدیمی هنوز سر مشق یک نگارگر جدید است.

در دانشگا ه ها بسته به این که مدیر گروه دانشگاه چه استادی را انتخاب کرده باشد یکی از دو سبک جدید یا قدیم آموزش داده می شود که دانشجو بسته به علاقه خود می تواند یکی از این دو را دنبال کند و ادامه دهد و در آن حرفه ای شود. حتی گاهی دیده می شود در یک دانشگاه دو استاد وجود دارند که یکی سبک قدیم را آموزش می دهد و دیگری سبک جدید را.

برای کشیدن یک اثر نگارگری بسته به این که مهارت و سرعت نگارگر و حجم کار چه قدر باشد از یک روز تا چندین ماه زمان لازم است، ممکن است شما برای کشیدن اولین اثرتان ۷ ماه زمان لازم داشته باشید اما اگر قرار باشد همان کار را چند سالی بعد از نگارگر شدن تان انجام دهید کمتر از یکی دو ماه طول بکشد. البته این بازه های زمانی بستگی به حجم کار هم دارد؛ مثلا تابلویی که یک شخصیت دارد، سریع تر از تابلویی با همان ابعاد و تعداد ۲۰ یا ۳۰ شخصیت تمام می شود.

مدت زمانی که لازم است تا یک فرد نگارگر شود کاملا بستگی به خودش دارد. که چه قدر استعداد و علاقه دارد. ناگفته نماند این کار اصلا پرخرج نیست و نیاز به ابزارآلات خاصی هم ندارد. چیزی که برای نگارگر شدن خیلی لازم است، تمرین و پشتکار است. چیزی که برای شروع کار لازم است چند تا کاغذ A۴ و یک مداد و یک پاک کن است! برای انجام یک کار حرفه ای هم یک جعبه آبرنگ به این فهرست اضافه می شود که مدت ها به کارتان می آید. ممکن است شما فقط هفته ای یک روز در کلاس درس نگارگری حاضر شوید اما تا جلسه بعدی کلاس تمرین و تمرین و تمرین را نباید فراموش کنید. چرا که همین تمرین ها می تواند به اندازه ماه ها حضور در کلاس به یادگیری و تسلط شما کمک کند.

نگارگری خودش دو دسته است؛ یکی نگارگری جدید و دیگری نگارگری قدیم. نگارگری قدیم همان نقاشی قدیم ایرانی است. یعنی اگر شما بخواهید در اینترنت جست وجویی انجام دهید و از کلید واژه نقاشی قدیم ایران استفاده کنید همان نگارگری می آید. در واقع نقاشی قدیم ایران را با نگارگری اش می شناسند. ولی نگارگری الان؛ با آن چیزی که نگارگری قدیم بوده است خیلی فرق دارد. از دید قدیمی کارها دیگر به این نگارگری نمی گویند، بلکه به آن سبکی از نقاشی گفته می شود. چون هیچ ربطی به نگارگری که قدیمی کارها کار می کردند ندارد. مثلا سبک استاد «فرشچیان» و «آقامیری» یک سبکی از نقاشی ایران است، البته این ها به همان اسم نگارگر شناخته می شوند. در هر کدام از این سبک های قدیم و جدید باز سبک های مختلفی وجود دارد. مثلا در سبک قدیم سبک هایی مثل «مکتب اصفهان»، «مکتب شیراز»، «مکتب تیموری» و در سبک های جدید سبک هایی مانند «سبک فرشچیان»، «سبک آقامیری» و… وجود دارد.

آثار نگارگری در جاهای مختلفی نگهداری می شود. مثلا تابلوی معروف «عصر عاشورا»ی استاد فرشچیان در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود. بقیه آثار نگارگری استاد فرشچیان در موزه کاخ سعد آباد تهران نگهداری می شود. معمولا در هر موزه ای یک تا چند اثر نگارگری وجود دارد. بقیه آثار نگارگری را می توانید در دوسالانه نگارگری ببینید که در موزه هنر های معاصر تهران برگزار می شود و هر دو سال یک بار اساتید این حوزه آثار خود را به نمایش و رقابت می گذارند.

برچسب ها
مینیاتوریست نقاشی مینیاتور نگارگری ایرانی

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن