دسته‌بندی نشده

ویلیام تامسون لرد کلوین

در تاریخ ۲۶ ژوئن ۱۸۲۴ ریاضیدان، فیزیکدان و مهندس بریتانیایی، ویلیام تامسون که یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان قرن ۱۹ میلادی بود، چشم به جهان گشود …

در تاریخ ۲۶ ژوئن ۱۸۲۴ میلادی، ویلیام تامسون لرد کلوین دانشمند بزرگ بریتانیایی و یکی از بزرگ‌ترین پیشگامان علوم طبیعی در قرن ۱۹ میلادی، چشم به جهان گشود. یکی از یادگارهای این دانشمند بزرگ مقیاس دمای کلوین است که تمام کسانی که کوچک‌ترین آشنایی با علم فیزیک و مبحث ترمودینامیک دارند، نام آن را شنیده‌اند. او کارهای مهمی در تحلیل ریاضی الکتریسیته و تلاش‌های زیادی برای یکپارچه‌سازی حوزه‌های مختلف عمل فیزیک انجام داد. ولی شهرت اولیه‌ای که تامسون کسب کرد، مربوط به هیچ یک از تلاش‌های وی در حوزه علم ریاضی یا فیزیک نبود؛ بلکه مربوط به کارِ دوم وی به‌عنوان مهندس تلگراف الکتریکی بود که به‌ خاطر آن، ملکه ویکتوریا لقب شوالیه افتخاری (سِر) به او اهداء کرد.

تامسون همچنین بعد از کارهای زیاد در حوزه جریان‌های الکتریسیته، طرح جالبی به‌منظور انتقال اطلاعات از کابل‌های زیردریایی به آن‌سوی اقیانوس اطلس ارائه کرد که در زمان خود بسیار نوآورانه و دور از دسترس محسوب می‌شد. این طرح در دنیای امروز بسیار کاربرد دارد و بسیاری از اطلاعات بر اساس این طرح بین نقاط مختلف دنیا منتقل می‌شوند. نبوغ این دانشمند بزرگ بدان حد بود که توانست در ۲۳ سالگی کُرسی استادی دانشگاه گلاسکو را به دست آورد و لیاقت خود را با پرورش شاگردانی چون نیکولا سعدی کارنوی فرانسوی به اثبات رساند. از مهم‌ترین شاگردان این دانشمند بزرگ می‌توان به نیکولا سعدی کارنو، فیزیکدان بزرگ فرانسوی اشاره کرد که قانون دوم ترمودینامیک را کشف کرد و چرخه کارنو در ماشین‌های گرمایی را به نام خود در تاریخ علم به یادگار گذاشت. اما تقدیر زمان جان وی را با بیماری وبا در اوج جوانی و در سن ۳۶ سالگی گرفت. با این وجود این دانشمند بزرگ آن‌قدر عمیق زندگی کرده بود که نام خود را در تاریخ علم جاودانه کرد. جالب است بدانید که پدر نیکولا به دلیل علاقه‌ای که به شاعران ایرانی و به‌خصوص سعدی داشت، نام میانی او را «سعدی» انتخاب کرد.

ویلیام تامسون تا زمان مرگش در سال ۱۹۰۷ دست از تلاش در حوزه‌های مختلف علم برنداشت و به همین دلیل به افتخارات و نشانه‌ای زیادی نیز دست یافت که مهم‌ترین آن لقب اشرافی لُرد کلوین (بارُن کلوین) است. مقیاس دمای ترمودینامیکی کلوین در کنار ارائه بیان‌های اولیه قانون دوم ترمودینامیک که شاگردش نیکولا سعدی کارنو آن را اثبات و نهایی کرد، جزو بزرگ‌ترین زیربناها و پیشرفت‌های علم فیزیک در قرن ‍‍۱۹ میلادی است.
دیگر رویدادهای مهم ۵ تیر (۲۶ ژوئن)

برچسب ها
مقیاس دمای ترمودینامیکی مقیاس دمای کلوین ویلیام تامسون ویلیام تامسون لرد کلوین

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن