دانستی ها

پنجره دوجداره یا upvc چیست

پنجره عایق به پنجره‌هایی گفته میشه که معمولاً به اسم پنجره دو جداره یا شیشه دو جداره یا پنجره سه جداره شناخته میشن. این پنجره‌ها از نظر انتقال حرارت نسبت به نمونه‌های سنتی (پنجره‌های فلزی) عایق‌ترن. پنجره‌های عایق دو یا سه قاب شیشه‌ای هستن که بوسیله هوا یا دیگر گازها برای کاهش انتقال حرارت جدا شدن.

واحدهای شیشه‌ای عایق با ضخامت شیشه ۳ میلی‌متر تا ۱۰ میلی‌متر (۱/۸” تا ۳/۸”) یا بیشتر در کاربردهای خاص ساخته میشن. شیشه لمینت یا سخت شده ممکنه بعنوان بخشی از ساخت مورد استفاده قرار بگیره. اکثر واحدها با ضخامت مشابه شیشه استفاده شده در دو قاب شیشه‌ای ساخته میشن ولی کاربردهای خاص همچون کم کردن عایق صوتی یا کاربردهای امنیتی ممکنه به طیف وسیعی ضخامت برای ترکیب شدن در واحد مشابه نیاز داشته باشن.

در واقع نسل چهارم درب و پنجره ها، در و پنجره یو پی وی سی UPVC هستن. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش هزینه تولید در و پنجره های چوبی، آهنی و آلومینیومی استفاده از این نوع در و پنجره ها رونق روز افزون یافته.

سهولت ایجاد تنوع در طرح و رنگ، استقامت فیزیکی و پایداری در برابر شرایط جوی متفاوت و همچنین قابلیت بازیافت پی وی سی بکار رفته در ساخت درب و پنجره، موجب تحولات عمده ای در این صنعت شده. بکارگیری شیشه دوجداره خاصیت عایق بودن در مقابل صدا و حرارت رو در پنجره های upvc افزایش داده، امروزه در کشورهای اروپایی بیش از ۷۰ درصد سهم بازار درب و پنجره متعلق به UPVC هست.

سال ۱۸۶۵ در شهر نیویورک یک فروشنده شیشه اختراع کرد و این ابداع خود رو به ثبت رساند اون در اون زمان اثبات کرد که شیشه‌های دوجداره میتونن در جلوگیری از انتقال حرارت به بیرون از ساخت نقش بسزایی رو ایفا کنن.

قاب‌های شیشه‌ای بوسیله یک “فاصله انداز” جدا میشن. یک فاصله انداز قطعه‌ایه که دو قاب شیشه‌ای رو در یک سیستم پنجره عایق جدا میکنه و گازی رو در بینشون محفوظ میسازه از لحاظ تاریخی فاصله اندازها اول از فلز یا فیبر ساخته میشن که سازندگان در مورد مقاومت بیشتر اونها فکر کرده بودن. همچنین فاصله اندازهای فلزی رسانای حرارتی هستن. (مگر اینکه فلز از لحاظ حرارتی اصلاح نشده باشن)، که قابلیت پنجره عایق رو برای کاهش جریان حرارتی کم میکنن و ممکنه به تشکیل آب یا یخ در انتهای درز آن بعلت اختلاف شدید حرارتی بین پنجره و هوای محیط منجر بشن. برای کم کردن انتقال گرما از طریق فاصله انداز و افزایش عملکرد کلی گرمایی، سازندگان ممکنه فاصله انداز رو از مواد کمتر رسانا مثل فوم ساختمانی بسازن. یک فاصله انداز که از آلومنیوم ساخته شده و محتوای یک مانع گرماییه چگالش رو در سطح شیشه‌ای کاهش میده و همینطور که بوسیله فاکتور u کلی اندازه‌گیری میشه عایق رو بهبود می‌بخشه. (به بخش رسانایی گرمایی مراجعه کنین).

یک فاصله انداز که جریان حرارتی رو در پنجره کاهش میده ممکنه ویژگی‌هایی برای عایق صوتی در جاییکه سروصدای خارجی یک مسئله هست داشته باشه.

معمولاً فاصله انداز با ماده خشک کننده برای برطرف کردن رطوبت به دام افتاده در فضای گازی در طول ساخت پر میشن که بموجب اون نقطه شبنم گاز در اون فضا کاهش پیدا مبکنه و از چگالش در سطح ۲ در زمانیکه حرارت بیرون قاب پنجره کاهش پیدا میکنه جلوگیری میکنه.

تکنولوژی جدید برای مبارزه با افت گرما از میله‌های فاصله انداز رایج پدیدار شده که شامل اصلاح عملکرد ساختاری و مقاومت طولانی مدت فلز اصلاح شده (آلومنیوم با یک مانع حرارتی) و فاصله اندازهای فومیه. بالاترین عایق حرارتی و بیشترین صرفه جویی در مصرف انرژی
بالاترین عایق صوتی و موثرترین نوع پنجره در کاهش آلودگی صوتی و ایجاد محیط آرام برای کار و زندگی
کاهش تابش سرد
مقاوم در برابر نیروی باد، باران و طوفان های شدید
آب بندی کامل و عدم نفوذ آب به داخل در هنگام بارندگی های شدید
درزبندی کامل و جلوگیری از ورود گرد و غبار و هوای گرم یا سرد
موثر در حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا در اثر کاهش نیاز به روشن کردن وسایل گرما زای تولید کننده دود و دی اکسید کربن و سوزنده اکسیژن
جلوگیری از گرمایش زمین
کاهش هزینه اولیه خرید تاسیسات سرمایشی و گرمایشی به دلیل نیاز به خرید تاسیسات کوچکتر و جلوگیری از اتلاف فضا برای قرار دادن تاسیسات حجیم تر
کاهش هزینه انرژی و استهلاک تاسیسات سرمایشی و گرمایشی
ایجاده محیطی تمیز و شاداب در خانه و محل کار با جلوگیری از ایجاد دود و کاهش اکسیژن در اثر استفاده از کمتر از وسایل گرمازا
ایجاد عمر بیشتر برای رنگ اطاق و پرده ها و مبل و فرشها در اثر شستشوی کمتر
حفظ محیط زیست در اثر کاهش استفاده از مواد شویند
مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش UV و جلوگیری از انتقال آن به داخل خانه با استفاده از شیشه های خاص و حذف اثرات مخرب این اشعه
امکان ایجاد طرح های مختلف هندسی و خم مطابق با معماری ساختمان
استحکام بالا به دلیل شکل هندسی خاص پروفیلUPVC
پایداری و عمر بالا و حتی قابلیت استفاده مجدد پس از تخریب و نوسازی
پایداری و ثبات رنگ در شرایط مختلف محیطی
خود رنگ و بدون نیاز به مواد نگهدارنده و براق کننده و عدم نیاز به سرویس های مکرر (تعویض، نقاشی و…)
نظافت آسان
بهداشتی و مانع از نفوذ حشرات و میکروبهای بیماری زا
امکان نصب پنجره بعد از نماکاری و رنگ آمیزی داخل ساختمان
امکان نصب پرده و توری های خاص و زیبا
غیرقابل اشتعال
حفاظت از محیط زیست از طریق بازیافت و استفاده در صنایع دیگر
نصب آسان
عدم تغییر شکل و ایمنی مضاعف به دلیل استفاده از ورقهای گالوانیزه در داخل خانه های پروفیلUPVC
ایمنی بالا به دلیل استفاده از یراق آلات چندین زبانه ای
تنوع در طرح و نوع بازشوها و قابلیت باز شدن به صورت های گوناگون مورد نیاز فضاهای مختلف ساختمان
قابلیت استفاده از روکش های رنگی طرح دار برای دکوراسیون ها و سلیقه های مختلف
ایجاد سبک سازی ساختمان و مقاوم در برابر زلزله
غیر قابل پوسیدگی و زنگ زدگی و مقاوم در برابر عوامل خورندگی (اسید ها و بازها) و مواد شیمیایی
مقاوم در برابر هر گونه شرایط آب و هوایی و بهترین گزینه برای استفاده در مناطق ویلایی و مرطوب
امکان نصب توری، حفاظ، کرکره و پرده های زیبا و خاص
جلوگیری از ایجاد میعان و عرق بر سطح شیشه و کاهش دید بیرونی
امکان استفاده بیشتر از فضاهای نزدیک به پنجره ها در طول سال با جلوگیری از ورود هوای گرم یا سرد یا با جلوگیری از تابش گرم و سرد از طریق پنجره ها

صرفه جویی در مصرف انرژی به کمک درب و پنجره های دو جداره یو پی وی سی

 

با توجه به اعلام تحقیقات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در ایران در حدود ۴۵% از اتلاف انرژی از طریق پنجره های صورت می گیره.
در صورتیکه در زمستون به قاب پنجره و شیشه اون دست بزنید می بینید که سرده و این دلیل تبادل حرارتی بین قاب پنجره و شیشه با فضای بیرونه.
با استفاده از پنجره و شیشه دو جداره تبادل حرارتی از طریق پنجره به حداقل ممکن میرسه.
تعداد جداره های شیشه، وجود گاز خنثی در جدار میانی اونها و نحوه مونتاژ شیشه و پنجره دوجدره در میزان عایق حرارتی اون موثره.
ایجاد محیطی آرام با پنجره های دویا سه جداره یو پی وی سی
میزان آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ ۸۰-۷۵ دسی بل و در شهرهای کوچک ۵۵ دسی بله.
وجود کانالهای خالی در میان پروفیلهای UPVC علاوه بر سبک تر کردن وزن باعث میشه پروفیل پنجره عایق بهتری باشه و از انتقال صداهای محیط خارج به فضای داخلی جلوگیری کنه.
با استفاده از شیشه های دوجداره در پنجره های UPVC و استفاده از چندین درزگیر لاستیکی در ساختار پیچیده پروفیل، پنجره های مزبور علاوه برعایق حرارتی ، عایق صوتی بسیار خوبی هم میشن و مانع از تبادل صوتی محیط داخل به بیرون و انتقال آلودگی های صوتی محیط بیرون به داخل میشن.

برچسب ها
upvc پنجره پنجره دوجداره چیست پنجره دوجداره یا upvc پنجره های دوجداره

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن