دسته‌بندی نشده

گیتار الکتریک یا گیتار برقی

در تمدن آمریکا گیتار برقی یکی از بزرگترین اختراعات قرن ۲۰ محسوب می شود. با این ساز می توان به چند سبک مختلف نواخت مانند راک، متال، بلوز، پاپ، جاز، هیپ هاپ و … که تمام این سبک ها طرفدار زیادی در آمریکا و جهان دارد. هر گیتار برقی برای تولید صدا نیازمند یک آمپلی فایر هست که این دو صدایی فوق العاده با هم دیگر تولید می کنند.

در سال ۱۸۰۰ مهندسان توانستند سازهای مختلفی از الکتریسیته بسازند از جمله پیانوی برقی و music box و … تا اینکه Lloyd Loar یکی از مهندسان طراح در شرکت ساخت گیتار های آکوستیک گیبسون که در آن زمان فقط آکوستیک تولید می کردند یک pickup الکتریکی را برای یک ویولا و سازهای string (زهی) ساخت. او توانست با این ترفند صدای سازهای زهی را در کنسرت ها خشن تر و بلند تر کند و صدای بم را با کیفیت بالا ارائه دهد. چندین سال بعد در سال ۱۹۲۸ کمپانی stromberg ایده گذاشتن پیکاپ برای گیتار برقی را مطرح کرد و از آن به بعد گیتار برقی در کل دنیا هر روز شهرت خود را افزایش داد.
اولین کسی که این ساز را نواخت Charlie Christian در سال ۱۹۳۹ بود.

وقتی شما می خواهید یک گیتار آکوستیک و برقی رو مقایسه کنید می بینید که هر دو دارای فرت های یکسان، پرده بندی یکسان و ۶ سیم می باشند . اما تفاوت این دو در یک pickup مغناطیسی هست که توسط دستگیره هایی کنترل می شود.

pick up گیتار صدایی حاصل از ویبره سیم های گیتار را تقویت می کند و توسط سیگنالی آن را به آمپلی فایر ارسال می کند . یک pickup گیتار حاصل از یک آهنربا است که توسط ۷ هزار دور سیم پیچ دور خودش احاطه شده است که در اثر ارتعاش سیم روی آن میدان مغناطیسی تولید می کند که با صدا و انرژی همراه است. در واقع شما انرژی حرکتی را به انرژی الکتریکی و مغناطیسی تبدیل می کنید که این کار اصلی یک pickup است.

گیتار برقی شامل سه مقاومت هست که می تواند این میدان مغناطیسی را کنترل کند . یکی از این مقاومت ها شدت این میدان را تغییر می دهد که باعث می شود سیگنال های ارسالی به آمپلی فایر کنترل شود که صدای گیتار را تغییر دهد. مقاومت دیگری فرکانس این میدان را تغییر می دهد که شما می توانید تن صدا را تغییر دهید روی گیتار به عنوان مثال صدای راک تولید کنید یا صدایی با فرکانسی بالا متال تولید می شود . این تغییر فرکانس با افزایش تعداد pickup ها هم رابطه دارد.

بعضی گیتار ها تعدادی مختلف pick up دارند که می توان فرکانس های مختلف از آنها تولید کرد .

از نوازندگان ایرانی گیتار الکتریک میتوان ‘عادل روحنواز’ را نام برد.

برچسب ها
pickup الکتریکی گیتار الکتریک گیتار برقی نوازندگان ایرانی گیتار الکتریک

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن