بازاریابی چریکی چیست؟
به احتمال زیاد نام بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی رو زیاد شنیدین و در دفعه اول با خودتون فکر کردین که چه اسم عجیب و نامتناسبی داره! اما این روش از بازاریابی مثل بازاریابی درونگرا با حداقل هزینه مالی میتونیم بیشترین بازخورد رو داشته باشیم. این روش از بازاریابی در دنیای تجارت امروز یکی از پرکاربردترین بازاریابیها هستش که در اون خلاقیت یکی از عوامل مهمه و مخاطبان خاص و ویژه خودشو داره. برای درک مفاهیم و اساس بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing) با ما در سوال دات آی آر همراه باشین.
بازاریابی چریکی چیست؟
بازاریابی در حقیقت یک فرایند هستش نه یک رویداد، یکی از اشتباهاتی که بیشتر افراد در زمینه بازاریابی میکنند این هست که فکر میکنند این فرایند مربوط به مشتریان بعدی خواهد شد در صورتی که در بازاریابی چریکی چنین نیست و بیشتر از نصف زمان به مشتریان فعلی اختصاص داده میشه. فبا بیتوجهی به مشتریان گذشته و عدم جمعآوری اطلاعات از اونها، تقریبا همه هزینهها و وقت صرف شده برای جذب مشتریان هدر میشه.
این روش راه حل مناسبی هست تا به مشتریانمون کمک کنیم که در حال و آینده خود موفق باشن و راه رسیدن به اهدافشون رو بهشون نشون بدیم.
به طور کلی این روش یک روش خلاقانه و به صرفه تبلیغاته!
اساس بازاریابی چریکی
اساس این روش همینطور که از اسمش پیداست اساس مشابه تاکتیک جنگ چریکی (گوریلا وارفر) هست. همونطور که میدونین، سربازها در جنگ های چریکی یا نامنظم، از حرکات غیرقابل پیشبینی و غافلگیر کننده برای شکست دشمن استفاده میکنند.
بازاریابی پارتیزانی اولین بار در سال ۱۹۸۴ توسط جی کنراد لویسون به جهان معرفی شد؛ اما در حال حاضر تعداد زیادی از این کتاب وجود داره و به حالت های مختلفی نشر داده میشه و همچنین منابع اون با سرعت زیادی در حال رشد و گسترش هستن.
بد نیست بدونیم تعریف خود پدر بازاریابی چریکی در مورد این نوع از استراتژی بازاریابی چیه: «روحیه و ماهیّت بازاریابی چریکی همواره یک چیز است: دستیابی به هدفهای متعارف مانند سود و جلب رضایت مخاطب، با استفاده از روشهای غیر متعارف و با سرمایهگذاری بر روی انرژی، به جای پول.»
انواع بازاریابی چریکی
طبق دستهبندی که شرکت “ALT TERRAIN” انجام داده، بازاریابی پارتیزانی دارای زیر مجموعه هایی است که عبارتاند از: بازاریابی چریکی خارجی، بازاریابی چریکی داخلی، بازاریابی چریکی کمین رویداد و بازاریابی چریکی تجربی.
بازاریابی چریکی خارجی: این روش از بازاریابی مثل قرار دادن یک شیئ روی یک مجسمه یا قرار دادن کار های هنری و خلاقانه موقت روی نمیکتها، پیادهروها و خیابانها در محیط شهریه.
بازاریابی چریکی داخلی: این روش مثل بازاریابی چریکی خارجیه تنها با این تفاوت که در داخل مکان هایی مثل مراکز خرید، ایستگاه های قطار و ساختمان های دانشگاه و مدرسه و دیگر موارد وجود دارن.
بازاریابی چریکی کمین رویداد: این روش بازاریابی، در زمان مناسب، بصورت اختصاصی برای رویدادها کار میکنه و برای افزایش تعداد مشتری های یک رویداد مثل کنسرت یا مسابقه ورزشی و امثال اون استفاده میشه. هدف از این نوع بازاریابی، ارتقاء یک محصول یا خدمات در یک روش قابل توجه و معمولا بدون اجازه اسپانسر خود رویداده.
•بازاریابی چریکی تجربی: این روش شامل همه روش های بالاست، فقط نیازمند اینه که تعامل عمومی داشته باشه یعنی فراتر از تماشا باشه و تجربهای شخصی ایجاد کنه تا در ذهن افراد ماندگار بشه.
ارتباط بازاریابی چریکی با هنر و خلاقیت
بدون تردید این روش و به طور کلی خود بازاریابی یک هنره! همونطور که عکاسی، نقاشی، موسیقی و نویسندگی و بقیه موارد رو هنر میدونیم باید مجموعهای از اونارو که دراین روش به کار گرفته میشن رو هم هنر بدونیم اما با وجود همه اینها هدف نهایی ما تجارت و کسب و کاره؛ اصلا کسی چه میدونه شاید همه این علوم، هنرها و خلاقیتها همه و همه توسط یک بازاریاب چیریکی برای جذب و کسب منفعت بیشتر طراحی و متولد شده…!
بازاریاب چیریکی رو میتونیم به یک تاجری هدفدار تشبیه کنیم که خودشو به منابع مالی بزرگ وابسته نمیکنه و از هوش و خلاقیتش بعنوان تکیه گاهی محکم برای جذب مشتری و کسب منافعش بهره میبره.
بازاریابی پارتیزانی به درد چه کسب و کار هایی میخوره؟
هدف اصلی این روش کسب و کار های نو پا و کوچک هستش که درش از روش های ساده و کم خرج برای جذب مخاطب و مشتری استفاده میکنند؛ اما این بازاریابی حتما مخصوص تجارتها و برند های کوچک نیست و تا امروز بسیاری از برند های تجاری بزرگ دنیا ازش استفاده کردن.
در کسب و کار های بزرگ استفاده از بازاریابی پارتیزانی دیگه معنی حقیقی اون رو نمیده چون که این شرکتها از بودجه بسیار بالایی برخوردارن؛ علاوه بر این استفاده از این روش برای شرکت های بزرگ ریسک زیادی داره و تبلیغات چریکی اونها میتونه شکست بخوره و براشون مشکل ساز بشه اما تجارت های کوچکتر راحت میتونن به بازاریابی چیریکی بپردازند چون مردم زودتر شکست تبلیغاتی اونها رو فراموش میکنن.
کسب و کار های کوچک چجوری از بازاریابی چریکی استفاده میکنن؟
اما حالا شاید براتون سوال بشه که کسب و کار های کوچک چجوری از بازاریابی چریکی استفاده میکنن؟ در پاسخ به این سوال باید گفت وقتی که این روش از بازاریابی به خوبی اجرا بشه در بیشتر موارد با هزینه های کم و دسترسی بالا به مخاطبان مورد نظر همراه میشه.
علاوه بر اینها این روش میتونه شرکت شما رو در مواجهه با شرکت های دیگه بهتر و پر رنگتر نشون بده و باعث بشه که در میان رقبا متفاوت دیده بشین چرا که شما از یک روش خلاق و متفاوت برای جذب مشتریان خود استفاده میکنید و در ذهن مخاطبان خود جای میگیرید که این به اعتبار تجاری شما بسیار کمک میکنه.
و به عنوان حرف آخر یک اصل مهم در مورد بازاریابی چریکی اینکه اگر آدم ریسک پذیری نیستید هیچوقت به سراغ این روش از بازاریابی نروید، درسته که بازاریابی پارتیزانی در بیشتر اوقات به کمک کسب و کار های کوچک رفته اما کسب و کار های بزرگ هم از اون استفاده کردن و گاهی اوقات هم موفق…
فقط نیاز هستش که کمی خلاقیت و ابتکار به خرج بدیم تا با کمترین هزینه بهترین تاثیر گذاری رو بین افراد جامعه داشته باشیم.