سروروکلاینت به چه معناست

سروروکلاینت به چه معناست

سروروکلاینت به چه معناست

میخواستم بدونم کلمه ی سرورو کلاینت به چه معناست وکارشون چی هست.مثلا اینکه سرور دقیقا معنای لاتینش چی میشه وهمچنین کلاینت هم همینطور.درمورد اینکه کجا ها استفاده میشن واینکه سرور چه نوع سیستمی درش استفاده شده وکاربردشون ایا باهم فرق میکنه یا نه

یک نظر

  1. سلام وعرض ادب خدمت شما:

    دراول معنای لاتین کلمه سرور(server) و کلاینت (client)

     

    server:خدمتگذار

    client:مشتری

     

    سروربه معنای میزبان یامحلی است که تمامی اطلاعات یک وبسایت برروی آن ذخیره می شود.سرورها یک سوپرکامپیوتربسیارهوشمند وقدرتمند هستندکه قدرت اجرا وپردازش همزمان بیلیون ها بیلیون دستور را دارند.سرورها،طوری طراحی شده اندکه بسیارقدرت بیشتری نسبت به کامپیوترهای شخصی ورومیزی دارند.این سوپر کامپیوترهااینقدرپیشرفته هستند که هیچوقت خواب ندارند!به محض اینکه مشکلی برایشان پیش بیاید قطعات ثانویه خودرا وارد مدار می کنند.کلاسیستم یک سایت برروی یک سروراجرا می شودوازطرف دیگر کاربربا وارد کردن ادرس سایت موردنظر،واردیک سرورمی شودکه فایل های اجرایی یک سایت در سرور اجرا می شوندودرمرورگرکاربراطلاعات نمایش داده می شوند.

    سرورها انواع مختلفی دارند:

    File server:

    سروری می باشد که از طریق آن می توان امکانی جهت  مدیریت فایلها و دسترسی کاربران مختلف شبکه در درایوهای مختلف به صورت متمرکز بر روی یک سرور در شبکه خود برقرار کنیم . که جهت راه اندازی این نوع سرور از طریق Manage Your Server option در منوی Administrative Tools اقدام می کنیم .

    Print Server :

    اگر بر روی کامپیوتری ویندوز سرور نصب شود و این کامپیوتر مجهز به یک دستگاه پرینتر باشد و این پرینتر جهت دسترسی کاربران مختلف شبکه  Share یا به اشتراک گذاشته شود می تواند به عنوان  Print Server مورد استفاده قرار گیرد .

    Application Server :

    سروری می باشد که بر روی آن برنامه های تحت وب قرار می گیرد و از طریق سرویس

       IIS(Internet Information Services)این برنامه در اختیار کامپیوترهای دیگر

    در اختیار کامپیوترهای دیگر   شبکه قرار می گیرد .

    Proxy Server :

    سروری است که نقش واسطه را بین کلاینت ها و سرورها ی دیگر ایفا می کند . وقتی کاربر بخواهد اطلاعاتی چون فایل ، صفحات وب و سایر منابع را از سرور دیگری دریافت کند ، به  Proxy Server متصل می شود .

    Cache Server :

    سروری که برخی از آبجکت ها را مثلاً از اینترنت در حافظه خود نگهداری می کند تا در دسترسی های بعدی آن آبجکت ها از Cache آورده شوند، که در سرور هستند نه از اینترنت که پهنای باند دوباره مصرف شود، در این صورت سرعت دسترسی ها افزایش و میزان پهنای باند مصرفی کاهش می یابد. شاخص سخت افزاری این سرورها، هارد دیسک و رم بالا است.

    Mail Server :

    کنترل ارسال و دریافت Email توسط Clientها توسط این سرویس انجام می گیرد، در غیر این صورت User باید اطلاعات خود را مستقیماً به اینترنت دریافت یا ارسال کند.

    Terminal Server:

    توسط این سرویس می توان به صورت Remote یا از راه دور به سرور متصل شده و  مدیریت مربوطه را انجام دهیم و یا برنامه ای تحت شبکه را بدین طریق و با استفاده از این سرویس اجرا نمود .

    VPN Server / Remote Server:

    توسط این سرورها می توانیم به کاربران مختلف جهت Remoteویا  وصل شدن از راه دور به شبکه داخلی ما مجوزهائی را بدهیم و این امکان را برای کاربران خود مهیا کنیم و یا با استفاده از (Virtual Private Nework) VPN ارتباطی ایمن بین دو نقطه ایجاد کنیم .

    DNS Server:

    سروری می باشد که کار Name Resolution را برای ما انجام می دهد و وظیفه آن تبدیل IP  به اسم و بالعکس می باشد .

    Dynamic Host Configuration Protocol ) DHCP Server ):

    این سرور از طریق رنج IP که بر روی آن تعریف می شود بصورت اتوماتیک به کلاینت ها IP  می دهد . این سرویس حتما باید بر روی کامپیوتری که نسخه سرور دارد نصب شود .

    Game server:

    کاربران بازی های کامپیوتری می توانند با اتصال به این سرور به صورت آنلاین به انجام بازی های گروهی بپردازند.

    Home server:

    سروری برای منازل مسکونی است که از طریق یک شبکه خانگی و اینترنت به سایر دستگاه های داخل خانه خدمات ارایه می دهد.

    Database server:

    یک برنامه کامپیوتری است که خدمات database به سایر کامپوترها یا برنامه های کامپیوتری ارایه می دهد که به آن مدل client-sever نیز می گویند.

    Fax server:

    سیستمی است که در یک سرور شبکه محلی (LAN) نصب شده و به کاربرانی که به شبکه متصل هستند امکان ارسال و دریافت فکس را می دهد.

     

    واما

    کلاینت:

     

    کلاینت به کامپیوتری گفته می شودکه به سروریا میزبان متصل می شودوبرای سرور یک درخواست ارسال می کند.مثلاشما میخواهید وارد سایت گوگل شوید،سیستم شمایک درخواست به سرورگوگل می دهد،سرور گوگل نیز درخواست را می خواندوبه آن پاسخ می دهد.زمانیکه شمایک مطلب را جستجو می کنید،به سرور گوگل درخواست می دهید که این را برای من جستجو کن،سرورشروع به کار میکندوتمام کارهارا دریک صدم ثانیه برایتان انجام داده ولیست را به شما نشان می دهد!

     

    امیدوارم استفاده کرده باشید.موید باشید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن