تفاوت حد ترخص با فاصله شرعی چیست؟

سلام
میخواستم بدونم این علامت هایی که در اطراف شهر ها زده شده که حد ترخص رو نشون میده چرا اینقدر به شهر ها نزدیکه؟ حتی من گاهی کیلومتر شمار خودرو خودم رو نگاه کردم و از شهر تا رسیدن به این تابلو ها کمتر از ۲۴ کیلومتر فاصله شرعی هست..
آیا باید همون ۲۴ کیلومتر رو طی کنیم تا نماز شکسته باشه و یا از همون تابلو ها میتونیم این کار رو بکنیم؟!

یک نظر

  1. سلام و وقت بخیر
    گاهی برای ما پیش می آید که باید به هر صورتی شده به بیرون از شهر برویم و روزه خودمان را بخوریم و یا در حال سفر هستیم و اتفاقی رخ میدهد که مجبور به توقف در مسافت کوتاه از شهر خودمان میشویم.
    حد ترخص با فاصله شرعی که نماز با رد شدن از آن شکسته خوانده میشود متفاوت است. این حد ترخص که معمولا در اطراف شهر ها نماد هایی سیمانی برای آن تهیه شده و قرار گرفته است مسافتی کم تر ۲۴ کیلومتر یا همان فاصله شرعی است. اما این فاصله نیز میتواند اجازه خوردن روزه یا شکسته خواندن نماز را بدهد.
    اگر قصد شما از سفر طی کردن مسافتی طولانی باشد شما با رد شد از حد ترخص میتوانید نماز خود را شکسته بخوانیدو یا روزه خود را بخورید ولی اگر هدف شما طی کردن مسافتی برای انجام این دو کار است و صرفا به همین دلیل از شهر خارج شده اید شما باید از ۲۴ کیلومتر مسافت که مسافت شرعی نام دارد رد شوید.
    این موارد تبصره هایی نیز دارند که توصیه میکنم اگر سوال دیگری در این مورد داشتید از رساله مرجع خودتان استفاده کنید البته در این موارد حکم های مراجع اکثرا با هم تفاوتی ندارند.
    امیدوارم مفید بوده باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن