علت استفاده از نمک و شن برای جاده های یخ زده

با سلام

میخواستم بدونم که چرا برای از بین بردن یخ های جاده ها از نمک و شن استفاده میکنند؟ ایا نمیتوان بجای این دو ماده از چیز دیگری استفاده کرد؟ علت استفاده از این دو ماده چیست؟

یک نظر

  1. سلام دوست عزیز
    گابریل دانیل فارنهایت سازنده دماسنج فارنهایت متوجه شد از مخلوط نمک و یخ (در دمای اندکی زیر نقطه انجماد ) محلولی با نقطه انجماد کم تر از اب، به دست می اید.پس نمک سبب ذوب یخ میشود. چندین راه برای ذوب کردن یخ و جود دارد مثلا نمک پاشی. نمک بجز ذوب کردن یخ از تشکیل قطعات بزرگ یخ نیز جلوگیری میکند، بعضی شهرداری هابرای از بین بردن یخ از نمک پاشی استفاده میکنند زیرا هم فراوان و هم ارزان میباشد و گرنه مواد شیمیایی زیادی وجود دارند که با یخ زدگی مبارزه میکنند اما نمک پاشی معایبی نیز دارد از قبیل اسیب رساندن و خورندگی در انواع فولاد های محافظت نشده و اسیب رساندن به بیشتر سبزیجات. از این گذشته نمک پاشی در دمای ۴- درجه سانتی گرادتاثیری ندارد چون سرعت انجماد انقدر بالاست که به نمک فرصت نمیدهد تا دمای انجماد را پایین بیاورد.
    پس گزینه دیگری برای مبارزه با مشکل یخ زدگی پیشنهاد میشود : شن
    شن بر خلاف نمک چه هنگامی که روی یخ پاشیده شود و چه هنگامی که با برف یا گل و لای مخلوط شده باشد مانع لغزندگی لاستیک وسایل نقلیه و کفش رهگذران شود. به علاوه شن برای ان که تاثیر بیشتری داشته باشد، نیازی به رفت و امد زیاد ندارد، به سبزی ها ، جاده ها و وسایل نقیله اصلا صدمه نمی رساند و یا صدمه ان بسیار کم است. از این ها گذشته شن بسیار ارزان است. با این همه شن فقط یک مشکل دارد: شن یخ یا برف را ذوب نمیکند. در واقع نمک علاج بیماری است اما شن فقط علایم ان را بر طرف میکند.به همین دلیل است که بیشتر شهرداری ها از مخلوظ نمک و شن استفاده میکنند.
    امید وارم مفید بوده باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن