چرا لبه سکه ها شیار دارند؟

سلام و وقت بخیر

چرا لبه سکه هایی که الان توی سیستم مالی کشور هاست حالت شیار شیار داره؟! چرا ساده نمیزنن سکه ها رو؟ آیا دلیل خاصی داره؟

یک نظر

  1. سلام
    ضرب سکه از زمان پادشاهان هخامنشی در ایران ابداع شد و به بازار ها روانه شد تا مردم بتوانند معاملات خود را به راحتی انجام دهند و بتوانند اجناسی را که نیاز دارند بخرند. با ورود سکه به بازار ها افراد سودجو نیز به فکر افتادند تا چگونه از این سکه های استفاده کنند و بتوانند سود بیشتری به جیب بزنند. این شد که عده ای به فکر ساییدن لبه سکه ها افتادند..
    آن ها سکه های طلا را از همه طرف میساییدند و اندازه آن را کمی کوچک تر میکردند تا کسی متوجه کوچک شدن اندازه سکه نشود بعد از مدتی تمام پودر های سکه ها را در معاملات خود استفاده میکردند و یا آن ها را با ذوب کردن به لوازم زینتی تبدیل میکردند و میفروختند و کار های دیگر.
    بعد از رایج شدن این کار در بین افراد سودجو حکومت ها به این فکر افتادند تا جلوی آن ها را بگیرند و ایده آن ها این بود که دور تا دور سکه ها را به صورت شیار شیار بسازیم تا اگر کسی کنار آن را سایید متوجه شویم و از آن پس سکه ها با این فلسفه کناره ای شیار شیار دارند.
    درست است که دیگر سکه های دست مردم و کاربردی در بازار قیمت و ارزش آن چنانی ندارند ولی با این حال هنوز سکه ها با این قاعده تولید میشوند.
    امیدوارم جذاب بوده باشد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن