چگونه از بخار برق تولید می شود؟

چگونه از دیگ بخار برای تولید برق استفاده می شود و مراحل تولید برق از این روش به چه صورتی هست؟

یک نظر

  1. با سلام خدمت شما دوست عزیز

    ابتدا بگذارید با قطعات موتور های بخار آشنا شویم:

    1. در این موتور ها محفظه هایی وجود دارد که اندازه آن ها با توجه به مقدار انرژی لازم که باید خروجی موتور باشد تعیین می شود. در این محفظه ها مقداری آب وجود دارد که بهتر است این آب ها خالص باشند تا بتوان راحت تر آن ها را به جوش آورد و به بخار تبدیل کرد.
    2. در زیر محفظه بالا شعله وجود دارد و این شعله برای بخار کردن آب داخل محظفه نام برده به کار می روند. این نکته نیز لازم به ذکر است که در زمان های قدیم به دلیل وجود نداشتن گاز برای سوزاندن و بخار کردن آب های داخل محفظه برای انجام این کار از زغال سنگ استفاده می شده است.
    3. لوله انتقال بخار از محفظه تا توربین که از منفذ کوچکی در محفظه اول تا توربین ادامه دارد. این لوله معمولا قطر نسبتا کمی دارد تا بتواند فشار را بر روی توربین بیشتر کند.
    4. توربین یا همان پره هایی که در زمان قدیم برای این کار استفاده می شده اند. این توربین با روش هایی که برای انتقال نیرو از حالت چرخش به انرژی الکتریکی وجود دارد کار می کند. جالب است بدانید که در زمان های قدیم به جای استفاده از توربین هایی که امروزه وجود دارند چیزی شبیه به آسیاب های بادی وجود داشته است که بخارات آب به آن برخورد می کرده اند و باعث چرخش آن می شدند. این چرخش توسط یک میل لنگ به حالت ضربه ای تبدیل می شده است و با دستگاه ها و ابزار های مختلف برای کار هایی مثل آسیاب کردن و یا برای چرخش چرخ های قطار استفاده می شده است.
    5. بخش بعدی لوله انتقال بخار از توربین به سمت محفظه میعان است که در این بخش فظار اهمیتی ندارد و تنها لازم است که تمامی بخارات برای میعان به محفظه بعدی انتقال پیدا کنند. برای این که این کار به راحتی انجام گیرد معمولا این لوله در بالای توربین قرار دارد و بخار های آب به دلیل گرم بودن و چگالی تمایل دارند ه به سمت آن بروند. درست مثل لوله بخاری.
    6. محفظه میعان که نسبتا سرد است و با نشستن گاز ها بر روی دیواره های آن باعث می شود که دوباره بخار های آب به آب تبدیل شوند و به چرخه خود امکان بازگشت داشته باشند.
    7. لوله انتقال آب به محفظه اولیه یا همان محفظه آب های در حال بخار کردن آخرین بخش در یک موتور بخار است. این لوله آب هایی که در محفظه میعان تشکیل شده اند را به محفظه اول انتقال می دهد تا بتوان از آن ها دوباره برای چرخش توربین استفاده کرد.

    خب حالا برای اینکه چگونه موتور های بخار برق تولید می کنند نیاز به توضیحات کوتاهی است چون تقریبا میدانید که روال کاری این موتور ها چگونه است.

    پس از جوشیدن آب های داخل محفظه اول یا محفظه آب اصلی به بخار تبدیل میشوند و توسط لوله به سمت توربین هدایت می گردند. با توجه به عواملی که فشار را بالا می برند توربین توسط بخارات آب به چرخش در می آید و گاز ها بعد از چرخاندن توربین به سمت محفظه میعان می روند تا سرد شوند و دوباره آب لازمه برای تبخیر در محفظه اول را تامین کنند.

    نکته بسیار مهم در این موتور ها این است که برای کار کردن به صورت طولانی و جلوگیری از اتلاف مصرف آب باید در هنگام درز گیری لوله ها و تصالات آن ها دقت بیشتری داشت.

    امیدوارم مفید بوده باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن