دانستی ها

چرا باتری های لیتیوم یونی منفجر می شوند

هر از گاهی، خبری می شنویم مبنی بر اینکه باتری گجت های مختلف آتش گرفته یا حتی منفجر شده، البته اصطلاح «انفجار» معمولاً برای اغراق در ماجرا به کار می رود، وگرنه به سختی می توان نمونه ای از انفجار واقعی باتری دستگاه را یافت. این رخدادها معمولاً باعث آسیب رساندن به کاربر و ایجاد خسارات مالی و احیاناً جانی می شوند…

باتری های لیتیوم یونی به ندرت باد می کنند یا منفجر می شوند، اما ممکن است به دو دلیل این اتفاق نادر در آنها رخ دهد. اولین مورد، سوراخ شدن است که می تواند به خاطر افتادن موبایل روی زمین نیز ایجاد شود. زمانی که لایه نازک و فشرده بین سلول های باتری شکاف بردارد، اتصال کوتاه داخلی ایجاد شده و در نتیجه باعث باد کردن و انفجار احتمالی خواهد شد.

همچنین در باتری های ارزان قیمت موجود در بازار احتمال دارد ذرات میکروسکوپی فلزی وارد محفظه باتری شوند که در برخورد با قسمت های دیگر آن باعث ایجاد مدار کوتاه و آتش گرفتن مجموعه خواهند شد.

گرمای زیاد هم می تواند با تخریب ساختار سلول های داخلی، اتصال کوتاه درون باتری ایجاد کند. با این حال، این وضعیت معمولاً در دماهای بسیار بالا ایجاد می شود، مگر اینکه باتری معیوب باشد. گرم شدن زیاد یک قسمت باتری می تواند پدیده ای به نام «فرار حرارتی» را به وجود آورد. در این وضعیت، یک بخش باتری قادر نیست با سرعت کافی خنک شود، در نتیجه واکنش زنجیره ای ایجاد شده و گرمای ایجاد شده بیشتر و بیشتر می گردد. به عبارت دیگر، گرمای اضافه می تواند واکنشی را به وجود آورد که افزایش دما را تسریع می نماید، و در نهایت این واکنش به آتش یا انفجار ختم خواهد شد.

شارژ بیش از حد می تواند یکی از دلایل این موضوع باشد، که در این حالت باتری جریان بیشتری نسبت به حالت عادی و مجاز دریافت داشته و در نتیجه داغ خواهد شد.

معمولاً باتری های با کیفیت از ویژگی های ایمنی خاصی بهره می گیرند که می تواند از بروز این واکنش خطرناک جلوگیری نماید.

برچسب ها
چرا باتری گوشی آتش می گیرد چرا باتری لیتیوم یون منفجر میشود علت داغ شدن باتری گوشی

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن