دانستی ها

چرا در کوه ها برف دیر ذوب میشود

احتمالا شما هم از آن افرادی هستید که وقتی به شما بگویند یک کوه بکشید، نوک قله کوه را سفید میکشید؛ اما آیا تا کنون فکر کرده اید که چرا همیشه نوک قله های بلند برف باقی می ماند و دیر تر ذوب میشود؛ چرا نوک قله ها همیشه سرد است…

یکی از عواملی که سبب می شود برف ها در سطح زمین زودتر آب شود گرمایی است که زمین دارد. در واقع در روز زمین گرمای خورشید را در خود ذخیره می کند و کم کم آن را تابش می کند و هر چه از سطح زمین به ارتفاعات برویم از شدت این گرما کاسته می شود. هوای آلوده هم یکی از عواملی است که سطح زمین را گرم نگه می دارد و ارتفاعات به دلیل عدم این آلودگی سرد تر هستند. در ارتفاعات از فشار هوا کاسته می شود و همین امر سبب می شود نقطه ذوب یخ افزایش یابد و برف و یخ در دمای بالاتری نسبت به سطح زمین آب شود.

کمتر بودن دما و نیز دمیدن بادهای سرد نیز علت دیر تر آب شدن برف روی قله کوه می باشد. دمای هوا به ازای هر ۱۵۰ متر (حدود ۴۹۰ فوت) حدود ۱ درجه سانتیگراد کاهش می یابد. به عنوان مثال دمای هوا در قله کوه اورست تقریباً در حدود ۴۰- درجه سانتگیراد برآورد شده است.

برای این که جسمی ذوب شود باید فشار بخار آن( تعداد مولکولها درحالت بخار ) به فشار محیط برسد. مسلما در محیطی با فشار بالا انرژی بیشتری لازم است تا مولکول های بیشتری از جسم جامد به حالت بخار در آیند وفشار جامد به فشار محیط برسد. درنتیجه دمای ذوب افزایش می یابد. پس چنانچه فقط بخواهیم نقطه ذوب را به فشار ربط دهیم انتظار داریم نقطه ذوب در سطح زمین که فشار بیشتر است، بیشتر باشد و یخ سطح زمین دیرتر آب شود، اما درقله کوه درست است که فشار کم است اما دما نیز کم است پس انرژی جنبشی مولکول ها نیز کاهش یافته است و فشار بخار جسم نیز کاهش یافته است.

برچسب ها
چرا بالای کوه ها برف می ماند چرا در زمین برف زود آب می شود چرا نوک قله ها سرد است

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن