دانستی ها

گاز موجود در نوشابه چیست

گاز کربنیک از ترکیب کوالانسی(مولکولی) بین کربن و اکسیژن به‌ دست می ‌آید که بر اثر سوختن سوخت های فسیلی مانند گازوئیل ایجاد می شود و پس از تصویه شدن از حالت گاز به مایع تبدیل می شود .

 

نوشابه یک نوشیدنی صنعتی است که آمار مصرف بالایی در جهان دارد ولی این نوشیدنی پر طرفدار هم مثل بقیه محصولات صنعتی از ضرر های زیادی لبریز است .

 

رومیان باستان از اولین مردمانی بودند که ارزش دارویی آب معدنی را دریافتند ؛ آب معدنی های گازدار در بین اروپایی ها و آمریکایی ها در دهه ۱۷۰۰ به خاطر خواص درمانیش به نوشیدنی مشهور تبدیل شد ، البته یکی از دلایل محبوبیت آب گازدار طعم آن بود .

 

گازی که در نوشابه های گاز دار امروزی قرار دارد ، گاز کربنیک CO2 یا همان کربن دی اکسید است . وجود گاز کربنیک در نوشابه عمدتا به خاطر حس تازگی و طراوتی است که پس از آشامیدن به فرد میدهد این در حالی است که بهترین نوشابه های گاز دار که گاز آنها از بین رفته است دیگر آن حس مطلوب را به جای نمی گذارد.

 

گاز کربنیک از ترکیب کوالانسی(مولکولی) بین کربن و اکسیژن به‌ دست می ‌آید که بر اثر سوختن سوخت های فسیلی مانند گازوئیل ایجاد می شود و پس از تصویه شدن از حالت گاز به مایع تبدیل می شود .

حاصل این ترکیب مایعی ترش مزه ملایم و نوعی مزه تند است که هنگام تماس با سطح زبان انسان احساس خاص و تحریک کننده مطلوبی دارد . علت مزه ترش آن نیز بخاطر این است که گاز کربنیک در ترکیب با آب ایجاد یک اسید بسیار ضعیف به نام اسیدکربنیک می کند و اسیدها ترش مزه هستند. در حقیقت همین اسید کربنیک است که باعث بهبود عمل هضم در دستگاه گوارش می شود. و البته غیر از مزه تند آن، به عنوان نگهدارنده هم عمل می کند.

 

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران می گوید :
برای گازدار کردن نوشابه ها از سوخت های فسیلی استفاده می شود که یکی از آنها گازوئیل است. دود حاصل از سوزاندن گازوییل حاوی گازکربنیک و برخی مواد دیگر است که با جدسازی آنها، در نهایت گاز کربنیک به صورت بی بو، بیرنگ و تحت فشار معین وارد نوشابه می شود.

برچسب ها
دار گاز گاز نوشابه نوشابه

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن