دانستی ها

علت کَج بودن درختان کاج

درختان کاج «کوک» را در هر جایی از دنیا می توان پیدا کرد. این درختان در تمامی ۵ قاره رشد می کند اما نکته جالب این است که به رغم قامت بلند و کشیده ای که دارند هیچ گاه رشد صاف و عمودی ندارند و همواره در وضعیت متمایل قرار دارند…

درختان کاج معمولا در بسیاری از پارک ها و باغ های سراسر جهان این درخت رشد می کند و تا ۶۰ متر هم ارتفاع آن به ثبت رسیده است. شاخه های کوتاه که موجب می شود ظاهری باریکتر داشته باشد از ویژگی های جالب توجه این درخت است.

محققان در بررسی اخیر خود که در نشریه تخصصی Ecology منتشر شده به این نتیجه رسیده اند که وقتی این درخت در جایی خارج از موطن اصلی خود می روید همواره به سمت خط استوا تمایل پیدا می کند.

شروع این مطالعه با مشاهده اتفاقی محققی از دانشگاه دولتی پلی تکنیک کالیفرنیا صورت گرفت و این زمانی بود که او متوجه شد درختان کاجی که در کالیفرنیا و هاوایی می رویند به سمت جنوب متمایل می شوند حال آنکه درختانی از این گونه که در استرالیا سر به آسمان می کشند به سمت شمال تمایل دارند.

بررسی های صورت گرفته بر روی ۲۵۶ درخت در ۱۸ منطقه از ۵ قاره جهان نشان داد که این درختان همواره با زاویه ۸.۰۵ درجه به سمت شمال یا جنوب متمایل هستند.

 

محققان هنوز به درستی نمی دانند که علت دقیق متمایل شدن درختان کاج به سمت استوا به چه عواملی مربوط می شود با این حال آنها احتمال می دهند که پای فاکتورهای ژنتیکی در میان باشد.

برچسب ها
چرا درخت کاج کج می روید علت کج بودن کاج

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن