دانستی ها

آیا ماهی می خوابد

آیا برای شما تا به حال سوال پیش آمده است که آیا ماهی ها می خوابند و اگر می خوابند چگونه  چطور می خوابند و کجا و درچه مکانی می خوابند و همچنین چه زمانی و کی می خوابند؟اگر برایتان این سوال پیش آمده است پس در این مطلب با ما همراه باشید تا جواب سوالتان را بدهیم.

در مورد ماهیان غضروفی (ماهیانی با اسکلت غضروفی از قبیل کوسه ها و … ) هیچ یک از انواع ماهی ها پلک ندارند تا به هنگام خواب آنها را ببندند. در عین حال هیچ یک از ماهی ها پلک های تیره ای که بتواند دید آنها را مسدود کند ندارند برخی از ماهی ها عضو شفافی دارند که چشمانشان را از تحریک و سوزش در امان نگه می دارد.

ماهیان دریایی (که خلاف ماهیان نزدیک ساحل در دریاهای آزاد زندگی می کنند) همانند ماهی های تون، بلوفیش، مارلین هرگز از شنا باز نمی ایستند. حتی ماهیانی که در نزدیکی ساحل زندگی می کنند و گاهی چشمشان را به هم می زنند نیز آن گونه که انسان ها می خوابند، نمی خوابند

مدیر تحقیق گونه ها در انجمن بین المللی ماهیگیران درباره شیوه های زیرکانه ای که ماهیان برای چرتی کوتاه به کار می برند این طور می نویسد: برخی از ماهیان همچنان که در آب غوطه ورند، از تکاپو دست می کشند و به نظر می رسد به خواب فرو رفته اند اما آنها در همان حال هم نسبت به خطرهایی که ممکن است تهدیدشان کند کاملا هوشیارند برخی دیگر از ماهیان (مثل بعضی از طوطی ماهیان و…) شب ها پرده ای لعابی ترشح می کنند. که آنها را همانند پیله یا کیسه ای کاملا در میان می گیرد.

این ماهیان خود را لا به لای صخره ها پنهان می کنند و تمام شب را به حالت نیمه خواب نیمه بیدار، همان جا می مانند در این مدت چشمان آنها باز است اما اگر غواصی با احتیاط کامل به آنها نزدیک شود می تواند آنها را بگیرد. اما کوچکترین حرکت شتابزده ای آنها را فراری می دهد به این ترتیب آنها از آنچه در اطرافشان می گذرد کاملا هم بی خبر نیستند.

خواب ماهی ها به خستگی ما شباهت دارد . یعنی ما چشمانمان باز است و بسیاری از چیزها را می بینیم ولی به خاطر نمی سپاریم ولی اگر یک اتفاق ناگهانی رخ دهد از جا می پریم .
یعنی ماهی ها همچنان که در اب غوطه ورند از تکاپو دست می کشند و به نظر می رسد که به خواب رفته اند ولی نسبت به خطرهائی که تهدیدشان می کند کاملا هوشیارند و تمام شب را به حالت نیمه خواب و نیمه بیدار هستند .

اکنون اگر بپذیرید که خواب ماهی در همان لحظه هایی است که مغزش تمرکز کمتری دارد. آنگاه پاسخ بخش دوم پرسش این است که ماهی ها احتمالا به دلیل تاریکی به هنگام شب می خوابند آنها که آکواریوم دارند می توانند به چشم ببینند که ماهیان به هنگام خواب بی آن که تلاشی از خود نشان دهند در آب شناورند.

 

برچسب ها
آِیا ماهی ها می خوابند ماهی ماهی چطور می خوابد ماهی چگونه می خوابد ماهی ها چطور می خوابند ماهی ها چگونه می خوابند ماهی ها کی می خوابند

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن