دانستی ها

عجایب هفت گانه هرم بزرگ جیزه

عجایب هفت‌گانه، به هفت اثر برتر معماری و مجسمه‌سازی دوران باستان اطلاق می‌شه. این هفت اثر ظاهراً اولین بار توسط یک فنیقیایی یونانی‌ الاصل به نام انتیپاتر صیدایی در قرن دوم پیش از میلاد در یک کتاب ثبت شده‌، اگر چه این کار به افراد دیگری همچون فیلو اهل بیزانتیوم، استرابون، هرودوت و دیودور سیسیلی نیز نسبت داده شده. انتیپاتر در شعری در سال ۱۴۰ پیش از میلاد گفته که: «پیش از این به چشم خود دیده‌ام دیوار بابل پر عظمت را که گذرگاه ارابه هاست، و نیز مجسمه زئوس را بر کرانهٔ آلفوس،باغهای معلق و کولسوس آفتاب را، اُبهت اهرام سر به آسمان سائیده و آرامگاه بی کران ماسول را؛ امّا آن زمان که نظاره می‌کردم خانهٔ آرتمیس را بنا شده بر ابرها، نبوغ آن همه اعجاز در نظرم رنگ باخت و با خود اندیشیدم: پس از المپ، خورشید چیزی به این عظمت ندیده است، هرگز.»

نام عجایب هفتگانه جهان که به گوشم می رسه، ناخودآگاه تداعی مبهمی از مجله قدیمی دانشمند و کتاب های دانستنی در برابر چشمانم نقش می بنده و اگر بخوام نامشون رو ببرم، نهایتا چند تا از آن عجایب به خاطرم میان. شما چطور؟ از عجایب هفتگانه جهان چه چیزی در ذهن دارید؟

هرم بزرگ جیزه

مصر، کشوری در شمال آفریقا که در روزگار کهن فرعون ها بر آن فرمانروایی می کردن، در اوج شکوه و قدرت. در اون زمان اهرام زیادی به دست این پادشاهان ساخته شد که هرکدوم هدفی داشتن. هدفشون دفن کردن این فرعون ها توی خودشون بود و نگهداری اون ها تا روز رستاخیز و دوباره زنده شدن اونا. پس از مرگ فرعون اون رو مومیایی می کردن و بعد ار برگزاری مراسم خاص اون رو به همراه طلا و جواهر و گاهی همسراشون داخل مقبره ها می بردن.

مصریان باستان به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتن. زندگی که بعد از مرگ در انتظارشون بود بسیار زیباتر از زندگی قبل از مرگشون تصور میشد.

این مقبره ها درون اهرام بودن و دسترسی به اون امروزه بسیار سخته. یکی از این اهرام هرم بزرگ جیزست، که بزرگترین هرم به حساب میاد. داخل مرکز این هرم مقبره ی خوفو، فرعونی که در دوره چهارم فرمانروایی می کرده قرار داره.

مصریان باستان به زندگی پس از مرگ اعتقاد زیادی داشتن و این هرم در واقع مکان مقبره و محل زندگی فرعون پس از مرگ او به شمار میومده. از اونجایی که گنجینه فرعون هم همراهش توی این هرم قرار داده شده، راه ورود به مقبره بسیار پیچیده و تودرتو عه و تعداد زیادی از سازندگان و مهندسینش نیز در راهروهای آن ناپدید شدن.

هرم در اصل ۱۴۷ متر ارتفاع داشته‌ که در حال حاضر در اثر فرسایش، به حدود ۱۳۷ متر رسیده‌. هر ضلع قاعده هرم ۲۳۰ متر طول داره و توی ساختش از حدود ۲٬۳۰۰٬۰۰۰ بلوک به وزن متوسط ۲٫۵ تن استفاده شده‌است. تاریخ شروع به ساخت این بنای عظیم ۲۵۸۹ قبل از میلاد، همزمان با شروع فرمانروایی خوفو و تاریخ اتمامش حدود ۲۵۶۹ قبل از میلاد تخمین زده شده‌. هرم جیزه تنها بازمانده عجایب هفت‌گانست.

“به هنگام مرگ نوری شما را به آغوش می کشد و وارد زندگی پس از مرگ می شوید” این عقیده مصریان باستان بود. برای ۳۸۰۰ سال هرم بزرگ جیزه بلند ترین بنای ساخته شده به دست انسان بوده و بسیاری از بازدید کنندگان را شگفت زده کرده.

خوفو به گفته هورودوت پادشاهی ظالم و ستمگر به حساب می آمده. ۹  تا پسر داشته و ۱۵ تا دختر.

زمانی که پس از مرگ پدرش به پادشاهی رسید دستور ساخت هرم رو صادر کرده و هزاران کارگر رو به کار گرفته. این کارگر ها وضعیت مناسبی نداشتن و در مشقت کامل کار می کردن. بسیاری از اون ها در طی ۲۰ سال از دنیا رفتن و فرعون کوچک ترین توجهی هم نمی کرده.

بعد از به پایان رسیدن این هرم خوفو بیمار شده. بیماری سخت که در نهایت اون رو از پای در آورده. بعد از مومیایی کردنش و برگزاری مراسم تدفین اون رو در مقبره ای در هرم خوفو به همراه طلا و جواهرات زیادی قرار دادن.

بسیاری از دانشمندان و باستان شناسان احتمال می‌دهن سنگهایی که در ساخت این بنا مورد استفاده قرار گرفتن از معادن استخراج می‌شدن و بعد کارگر ها اونها رو به سمت این مکان منتقل می‌کردن.

در داخل هرم سه اتاق وجود داره که بزرگترینش در پایین‌ترین طبقهٔ هرمه. جزئیات عجیبی در مورد این اتاق‌ها وجود داره که توسط رباتی که مخترعش یک مهندس آلمانی بنام رادولف گانتن برینک بود کشف شده. تابوت فرعون که از گرانیت قرمز ساخته شده بیش از حد کوتاهه.

هرم منکورع (Pyramid of Menkaure) و هرم بزرگ خوفو (Great Pyramid of Khufu) به طور دقیق در زیر صورت فلکی شکارچی واقع شدن.

درجه حرارت داخلی این هرم ثابت بوده و دمای آن برابر با دمای متوسط زمینه (۲۰ درجه سانتی گراد).

هرم بزرگ خوفو، دقیقا در مرکز زمین قرار گرفته، این یعنی که از سمت شمال/جنوب و شرق/غرب درست در قسمت مرکز قرار داره.

این هرم رو می‌توان از کوهستان‌های فلسطین و یا حتی سطح ماه هم مشاهده کرد!

گذرگاه شیب‌دار داخل این هرم، در اون زمان درست در مقابل ستاره قطبی آلفا دراکونیس قرار داشته. این ستاره در اون زمان، ستاره‌ شمال بوده. هیچ ستاره‌ دیگه ای از اون تاریخ به بعد، هم‌تراز با این گذرگاه شیب‌دار قرار نگرفته.

در حدود ۲۴۵۰ سال پیش از میلاد مسیح، قسمت جنوبی در اتاق پادشاه، در امتداد ستاره ال نیتاک (Al Nitak) در صورت فلکی شکارچی قرار داشته. هیچ ستاره‌ دیگر از آن تاریخ به بعد، هم‌تراز با این قسمت قرار نگرفته.

خمیدگی‌های طراحی شده در سمت‌های مختلف این هرم، به طور دقیق با شعاع زمین هم‌خوانی داره.

برچسب ها
اهرام مصر فرعون هرم بزرگ حیزه هرم جیزه هرم های مصر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن