دانستی ها

دلایل ریزش مو و نحوه درمان آن

گاهی اوقات رفتارها و عادت‌های اشتباه ما باعث میشه به‌ طور ناخود آگاه باعث ضعیف شدن موها شه. در صورتی که اصن خودمون خبر نداریم که این کارها ممکنه یکی از علت‌ های عمده ریزش موهامون باشه؛ زمانی که می‏تونیم با کنترل و ترک عادت‏ هامون از بروز این اتفاق جلوگیری کنیم، چرا دست به کارهای دیگر می‏زنیم؟! اگر از اشتباهات خود بی‌خبرین بهتره که ی نگاهی به موارد زیر بیندازین:

– از بستن محکم موها با تل سر یا کش خودداری کنین!
– موهاتون رو به‌ صورت عادتی نکشیدن و دور انگشت خود نپیچیدن!
– از برنامه غذایی کامل که حاوی تمام مواد غذایی، میوه و سبزیجاته، استفاده کنین.

Telogen effluvium

“Telogen effluvium”، بیماری پوسته سره که پس از بارداری، جراحی های مهم، کاهش وزن شدید یا استرس زیاد به وجود میاد. در اثر این اتفاق شما هر روز دسته دسته موهای خودتون رو به ویژه هنگام شامپو کردن، حالت دادن یا شانه زدن آنها از دست خواهید داد. این مساله میتون عوارض جانبی برخی از داروها همچون داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب و کاهش دهنده التهاب هم هست. در طول این بیماری، موها پیش از اینکه از پوسته سر بیرون بیان خیلی سریعتر از حالت نرمال، از فاز رویش به فاز استراحت میرسن.

ریزش موی ارثی

ریزش موهای ارثی یکی از دلایل رایج ریزش موی سره. این مشکلیه که ممکنه فرد، ژن اون رو از پدر یا مادر خودش دریافت کنه.

 کم کاری غده تیروئید

میلیون ها نفر که بیشترشون رو زنان تشکیل میدن از بیماری های تیروئید رنج میبرن. وقتی که بدن شما خیلی کم هورمون تیروئید رو ترشح کنه، گفته میشه که دچار کم کاری غده تیروئید هستین. تیروئید هورمونیه که مسئول متابولیسم بدن، ضربان قلب و حالت های روحی انسانه. اگر بدن تیروئید زیادی تولید کنه، پرکاری غده تیروئید دارین. هورمون تیروئید مسئول همه چیز در بدن از مصرف اکسیژن بدن گرفته تا رشد مو، پوست و ناخن ها. وقتی این هورمون به اندازه کافی و درست در بدن ترشح نشه شما شاهد تغییراتی توی بدنتون خواهید شد.

لوپوس (زخم پوستی)

لوپوس نوعی بیماری مزمن خود ایمنه که خود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم آسیب میرسونه. حدود ۱.۵ میلیون نفر از مردم دنیا به این بیماری دچارن و بیشترشون رو زنان تشکیل میدن که در طول سال های باروری تحت تاثیر این بیماری قرار دارن.

کمبود آهن

خانم هایی که پریود های سخت دارن یا غذاهای آهن‌دار مصرف نمیکنن ممکنه که توی خطر کمبود آهن قرار داشته باشن. کمبود آهن منجر به کم شدن سلول های قرمز خونی میشن. گلبول های قرمز خون مسئول حمل اکسیژن و هموگولوبین هستن و انرژی لازم رو به انسان میرسونن.

کیست تخمدان

خیلی از خانم ها از عارضه کیست تخمدان رنج میبرن. این بیماری می تواند از ۱۱ سالگی آغاز شه و باعث عدم تعادل هورمونی میشه. PCOS اصولا منجر به ناباروری هم میشه.

سلامت پوست سر

پوست سری که سالم نیست میتونه باعث التهاب و مانع از رویش موها شه. مشکلات پوستی که باعث ریزش مو میشن شامل چربی نابهنجار پوست، شوره سر، سوریاس و بیماری های قارچی هستن.

تاسی سر

تاسی نوعی عارضَست که سیستم ایمنی بدن به پیازهای مو آسیب میرسونه. این عارضه دامنگیر افراد بسیاری توی جهان و توی هر دو جنس زن و مرد یکسانه. دلیل این امر ناشناختست اما ارتباط نزدیکی با استرس و بیماری ها داره.

رسیدگی بیش از حد به موها

بیش از حد شامپو کردن، حالت دادن، سشوار کشیدن، رنگ کردن، کراتینه کردن و .. به موها آسیب میرسونه. حرارت و مواد شیمیایی به موها آسیب میرسونه و باعث شکستن و ریزش موها میشه.

روش های درمان:

روغن جوجوبا

پوست سری که خشکی سخت و طولانی‌ مدتی رو تجربه کرده معمولاً شوره میزنه، درخشش موها کم میشه و ریزش مو افزایش پیدا میکنه. یکی از راه‌ های طبیعی برای درمان ریزش، روغن جوجوباست تا فولیکول‌ های مو رو مرطوب کرده و موها سالم‌تر و قوی‌تر شه. این روغن به بازسازی سریع سلول‌های مو کمک میکنه و خوشبختانه پس از شستن سر چربیش توی سر باقی نمیمونه. چند قطره از روغن رو روی دستتان بریزین و ریشه موها رو با اون ماساژ بدین. بعد از ده تا پانزده دقیقه سرتون رو با شامپو یا نرم‌کننده بشورین.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک درمان خانگی شگفت‌ انگیزه برای درمان ریزش مو. آلوئه ورا پوست سر آسیب‌دیده رو درمان کرده و ی محیط سالم برای رشد سلول‌های مو ایجاد میکنه. همچنین چربی پوست سر رو تمیز میکنه. چربیِ فولیکول مو جلویِ رشد مو رو میگیره. برای استفاده مؤثر از این درمان خانگی، تنها کافیه که ژل طبیعی آلوئه ورا رو مستقیم به پوست سرتون زده یا از یک شامپوی آلوئه ورا استفاده کنین.

ریشه شیرین‌بیان

ریشه شیرین‌بیان در درمان طبیعی ریزش مو فواید زیادی داره. این ماده به کاهش خشکی و تحریک پوست سر کمک میکنه. اما مهم‌تر از همه، ریشه شیرین‌بیان منافذ سر رو باز و فولیکول‌ های مو رو تقویت میکنه که دلیل اصلیِ ریزش موست . برای سریع‌ترین نتیجه، هر هفته مقداری به پوست سرتان بزنین و یا از چای شیرین‌بیان استفاده کنین.

آب پیاز

مجله پوست نتایج مطالعه‌ای رو منتشر کرد که آب پیاز در رشد مو تأثیر بسزایی داره. ۲۳ نفر روزی دو بار و به مدت شش هفته آب پیاز رو به پوست سرشون زدن که ۲۰ نفر نتایج قابل قبولی دریافت کردن. پیاز از گذشته یکی از راه‌های طبیعیِ درمان ریزش مو بوده. زیرا گوگرد موجود در پیاز به افزایش گردش خون و رشد کلاژن کمک میکنه و خواص ضد باکتری داره که عفونت‌های پوست سر رو درمان هم میکنه. آب پیاز رو به پوست سرتون بمالین و پونزده دقیقه صبر کنین. بعد با شامپوی معمولی سرتون رو بشورین.

روغن رزماری

رزماری خواص ضدعفونی قوی‌ای داره که به درمان شوره سر، پوسته‌پوسته شدن و عفونت کمک میکنه که همه این‌ها ریزش مو رو درمان میکنه. اگر از روغن رزماری مستقیماً استفاده شه، محرکی قوی برای رشد مو خواهد بود. طبق مجله بین‌المللی بیوتکنولوژی، روغن رزماری یک ضد باکتریِ قویه و خواص آنتی‌اکسیدانی داره که هر دو مورد تأثیر قابل‌توجهی در رشد مو دارن.

 سیر

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ محققان و متخصصان پوست فهمیدن که استفاده از ژل سیر در ناحیه‌هایی که دچار ریزش شدن به همراه درمان استروئید در رشد مجدد مو تأثیر بیشتری داره و بعلاوه، هر مویی که در تماس باهاش قرار بگیره رو هم تقویت میکنه. سیر هم مثل پیاز پر از مواد معدنی و ویتامینه که به‌طور طبیعی ریزش مو رو کم میکنه.

نارگیل

یکی از دلایلی که شامپوهای نارگیل زیادی وجود داره همینه. نارگیل به داشتن خواص مرطوب‌کننده قوی شهرت داره. در ضمن، یکی از دلایل اصلیِ ریزش مو پوست سر خشکه. برای جلوگیری از ریزش مویِ ناشی از خشکی و سالم‌سازی فولیکول‌های سر، هرروز ده دقیقه روغن نارگیل راپو به ریشه موهاتون بمالین.

سرکه سیب

علاوه بر آسیب ناشی از خشکی، ریزش مو ممکنه به دلیل فولیکول‌های مسدود شده باشه. زمانی که فولیکول‌ها مسدود شن و چربی به آن‌ها نرسه، باکتری‌ها تجمع میکنن و روغن‌های سالم کم میشن و باعث ریزش مو و حتی طاسی میشن، برای رفع فولیکول‌ های مسدود، پوست سرتون رو با ترکیبی از آب و سرکه سیب بشورین. این درمان خونگی توی باز کردن منافذ و رشد مجدد مو معجزه میکنه. این‌ یکی از مزایای شگفت‌انگیز سرکه سیبه.

فلفل هندی

یکی از راه‌های متوقف کردن ریزش مو، تحریک گردش خون در پوست سره و هیچ‌چیز بهتر از فلفل هندی این کار رو نمیکنه. این نوع فلفل دارای کپسایسینه که جریان خون رو خیلی تند میکنن (و اون حس سوزن‌سوزن شدن که احتمالاً قبلاً تجربه کردین). دستورالعمل‌ هایی برای درست کردن ماسک پیدا کنین و توی اون از فلفل هندی استفاده کنین.

روغن گلرنگ

در کنار روغن رزماری و جوجوبا، روغن گلرنگ نیز فولیکول‌های خشک‌شده رو تقویت کرده و با شوره سر مبارزه میکنه. این ماده به عمق پوست سر نفوذ کرده و فولیکول‌ها و سلول‌ ها رو تقویت میکنه. کافی است به‌سادگی اون رو به پوست سرتان ماساژ بدین. بلافاصله درخشش و بهبود رشد مو رو میبینین.

تخم مرغ

گرچه ممکنه این روش اندکی غیر جذاب به نظر برسه، ولی ماسک موی تخم‌مرغی یکی از درمان‌های طبیعیِ ریزش موست که واقعاً جواب میده. تخم‌مرغ به دلیل سطح بالای پروتئینی که دارد، به رشد مو کمک میکنه. هفتاد درصد مو از کراتینِ پروتئین تشکیل‌ شده، پس تعجبی نیست که چرا این‌ قدر تخم‌مرغ برای رشد مو مفیده. ی دونه تخم‌مرغ و یک قاشق غذاخوری روغن‌ زیتون رو با هم مخلوط‌ کنین. بعد از شستن سر با شامپو، ماسک رو به موهای خیستون بزنین و حداقل ده دقیقه صبر کنین. وقتی که کاملاً خیس خورد و جذب شد، با شامپو نرم‌کننده بشورین و شستشو بدین.

شامپوها و مواد شوینده ضد ریزش هم مناسبن و باید برای زنان باردار مواد شوینده ضد ریزش و راه هایی که در بالا گفته شده ی مشاوره ای با پزشک انجام بشه.

برچسب ها
جلوگیری از ریزش مو درمان ریزش مو دلایل ریزش مو راه های درمان ریزش مو ریزش مو نحوه جلو گیری از ریزش مو

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن