دانستی ها

سیستم تعلیق الکترومغناطیسی چیست

دسامبر سال ۲۰۱۰ در کنفرانس آینده وسایل نقلیه الکتریکی در سن خوزه، نماینده ای از دانشگاه پلی تکنیک آیندهوون هلند نتایج پژوهشی را از سیستم تعلیق وسایل نقلیه الکترومغناطیسی (Electromagnetism Suspension) ارائه داد که توسط این موسسه ساخته شده است…

پس از آزمایش خودروی مجهز به این سیستم تعلیق در نمایشگاه خودروی آمستردام، دانشگاه آیندهوون اطلاعات بیشتری را درباره این تکنولوژی منتشر کرد و ادعاهای اولیه مبنی بر افزایش ۶۰ درصدی بهبود کیفیت سواری و راحتی خودرو بود.

سیستم تعلیق ارائه شده توسط دانشگاه آیندهوون تنها یک سیستم الکترومغناطیسی نیست، بلکه یک سیستم همیشه فعال است به این معنی که نه تنها به ضربات مکانیکی وارد شده از سوی راه و زمین پاسخ می دهد، بلکه توسط یک کامپیوتر onboard دائمأ کنترل می شود. این کامپیوتر اطلاعات ورودی را از شتاب سنج و سرعت سنج و سایر سنسورها و حسگرهای نصب شده بر روی خودرو دریافت می کند و سیستم تعلیق را بر این اساس در کسری از ثانیه فعال می کند.

درحالیکه سیستم تعلیق فعال جدید نیست و قبلأ به طور عمده در سیستم های هیدرولیکی استفاده شده است اما به گفته محققان دانشگاه آیندهوون، سیستم هیدرولیک نمی تواند با دقت سیستم الکترومغناطیسی واکنش نشان دهد و بنابراین نمی تواند خود را همانند سیستم الکترومغناطیس با شرایط و حالات مختلف مسیر تطبیق دهد. با وجود سیستم تعلیق فعال رانندگی می تواند ایمنی بیشتری داشته باشد چراکه این سیستم می تواند از نوسانات و تاب خوردن خودرو در پیچ ها جلوگیری کند.

این سیستم شامل یک فنر، فعال کننده الکترومغناطیسی، یک واحد کنترل و باتری ها می باشد. فنر فعالیت های ارتجاعی و آهنربا وظیفه جذب شوک ها و ضربه های موثر را به عهده دارد. اگر باتری ها از مدار خارج شده و یا از کار بیفتند، سیستم می تواند به عنوان یک سیستم تعلیق کاملأ مکانیکی کار کند.

با پیک مصرف ۵۰۰ وات، سیستم تعلیق مصرفی در حدود یک چهارم سیستم هیدرولیکی دارد و هم چنین این سیستم از نوسانات و ارتعاشات جاده ای در جهت تولید انرژی الکتریکی برای افزایش طول عمر باتری ها استفاده می کند. طراحان هم چنین معتقدند که می توان راندمان این سیستم را بیشتر از این هم افزایش داد.

در آزمایشی در مرکز آزمایشات شرکت، یکی از چرخ های یک خودرو به این سیستم مجهز شد و با شبیه سازی حالات و شرایط مختلف شبیه سازی شده مسیر جاده ای این سیستم مورد آزمایش قرار گرفت که نتیجه آزمایش افزایش ۶۰ درصدی کیفیت سواری بود.چند ماه بعد نیز چنین آزمایشی بر روی خودرویی صورت گرفت که هر ۲ چرخ آن به سیستم تعلیق الکترومغناطیسی مجهز شده بود که هر کدام می توانستند به صورت مستقل کار کنند. محققان پس از این آزمایش در حال حاضر در حال توسعه و ارائه سیستمی هستند که به هر کدام از واحدهای سیستم تعلیق اجازه می دهد که برای ارتباط با سایر واحدها و هماهنگ کردن اقداماتشان به صورت مجزا اقدام کنند.
دانشگاه آیندهوون این سیستم را با همکاری کمپانی مکاترونیک SKF سوئد ارائه داده که دارای گواهی حق اختراع و ثبت این تکنولوژی می باشد و برای تجاری سازی آن در تلاش است.

برچسب ها
Electromagnetism Suspension تعلیق الکترومغناطیسی سیستم تعلیق

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن