نجوم

علت رنگ آبی آسمان چیست

برای عده زیادی از مردم این یک سوال است که چرا رنگ آسمان آبی است ؟ علت آبی بودن رنگ آسمان چیست ؟ پاسخ این سوال بسیار ساده و اثباتش از نظر علمی راحت است …

به نور خورشید اصطلاحا نور سفید می گویند که خود از رنگهای بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد، نارنجی، قرمز تشکیل شده است. از طرفی طول موج یا بسامد نور به دو دسته مرئی و نامرئی تقسیم می شود که ما با چشم غیر مسلح فقط می توانیم نورهای مرئی را مشاهده کنیم . تصویر زیر طیف مرئی نور را به ما نشان می دهد.

علت رنگ آبی آسمان چیست

همانطور که در عکس مشاهده می کنید ( بجز رنگ مشکی ) بنفش کوتاهترین طول موج (بالاترین فرکانس) و قرمز بلندترین طول موج ( پایین ترین فرکانس ) را در طیف الکترومغناطیس دارد. نکته دیگری که باید مد نظر قرار داد این است که هرچه طول موجی کوتاهتر باشد ، آن موج پس از برخورد با ذرات ، بیشتر پراکنده می شود.
در آسمان ذرات بسیار زیادی از جمله ذرات آب و گرد و غبار وجود دارد که نور خورشید برای عبور از جو زمین و رسیدن به چشم ما باید از میان این ذرات عبور کند . در هنگام عبور نور خورشید از جو زمین نور به ذرات معلق در هوا برخورد کرده و باعث رخ دادن پدیده ای به نام شکست نور می شوند. در اثر این رخداد نور خورشید تجزیه شده و رنگ های تشکیل دهنده اش از هم جدا میشوند . نورهای با طول موج بلند براحتی و با کمترین برخورد از جو عبور کرده و نورهای با طول موج کوتاه در اثر برخورد با ذرات به اطراف پراکنده می شوند و همین پراکندگی به چشم ما رسیده و علت آبی بودن رنگ آسمان است .

از آنجایی که طول موج رنگ بنفش از آبی پایینتر است به طور منطقی باید آسمان بنفش دیده شود اما چشمان ما نسبت به رنگ بنفش تحریک پذیر و حساس نیست و به همین خاطر آسمان را بنفش نمی بینیم و به رنگ آبی مشاهده می کنیم.

علت رنگ آبی آسمان چیست

در هنگام غروب آفتاب نور خورشید باید جو بیشتری را طی کند تا به چشم ما برسد و نور قرمز تنها رنگی است که می تواند این مسیر را طی کند و به همین خاطر رنگ آسمان به رنگ قرمز در می آید.

برچسب ها
آبی آسمان ابی است اسمان تحقیق چرا خطی رنگ رنگهای شیمی طیف علت نشری نور نیلی های

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن