دانستی ها

فرق NTFS با FAT32 چیست

آیا تا به حال اقدام به فرمت کردن یک فلش USB و یا یک اس دی کارت کرده اید؟ هنگامی که بخواهید چنین کاری را انجام دهید، در پنجره باز شده این ابزار از شما می خواهد که از بین فرمت های NTFS و FAT32 یکی را انتخاب نمایید. آیا تا به تفاوت فرمت های NTFS و FAT32 با یکدیگر فکر کرده اید…

فرمت FAT32

FAT مخفف عبارت File Allocation Table به معنی “جدول تخصیص فایل” است و FAT32 با پسوند ۳۲ به این معنی است که اطلاعات در تکه های ۳۲ بیتی ذخیره می شوند.
این نوع فرمت همزمان با عرضه ویندوز ۹۵ مایکروسافت، جایگزین فرمت FAT16 شد که دارای محدودیت های خاص خودش بود. فایل های سیستمی FAT32 به دلیل قدیمی بودنشان، دارای مزایا و معایب مختلفی هستند. از فرمت های FAT32 اغلب توسط کامپیوترهای مدرن پشتیبانی خوبی صورت نمیگیرد ولی در یو اس بی فلش ها و همچنین کنسول های مختلف بازی، از این فرمت به خوبی پشتیبانی شده و دارای حداکثر سازگاری می باشد.

یک درایو FAT32 حداکثر می تواند کمتر از ۸ ترابایت حجم داشته و حداکثر قادر به انتقال یک فایل ۴ گیگابایتی است که از این حیث نیز محدودیت های آن کاملاً آشکار است.

درحالی که این فایل سیستمی گزینه بسیار خوبی برای یک درایو یو اس بی فلش و یا سایر دستگاه های نسبت به کامپیوتر ساده تر می باشد، شما به هیچ عنوان به عنوان یک درایو داخلی نمی توانید بر روی آنها حساب کنید. وضعیت امنیت در این نوع فایل تنها در حالت شبکه می تواند از فایل ها محافظت کند که یکی از بزرگترین معایب آن می باشد.

این فرمت سازگار با تمامی ورژن های ویندوز، مک، لینکوس، کنسول های بازی و همچنین بسیاری از قطعاتی که دارای پورت یو اس بی می باشند است.

از محدودیت های این فرمت میتوان به انتقال فایل تا حداکثر ۴ گیگابات و همچنین حداکثر کمتر از ۸ ترابایت فضای کلی اشاره کرد.

بیشترین استفاده این فرمت، استفاده در دیسک های قابل حمل برای حداکثر سازگاری با وسیع ترین طیف از دستگاه هایی که در آنها شما لازم نیست فایلی بیشتر از ۴ گیگ را به آن انتقال دهید است.

فرمت NTFS

NTFS نیز مخفف “New Technology File System” به معنی “سیستم فایل با فناوری جدید” است و بر گرفته از سیستم فایل FAT است که در حال حاضر به عنوان سیستم فایل اصلی در ویندوز استفاده می شود.

این فرمت یک فرمت مدرن برای فایل های سیستم است. هنگامی که ویندوز را نصب می کنید، به صورت پیشفرض تمامی درایو های آن با فرمت NTFS خواهند بود. این فرمت برای نخستین بار با ویندوز XP بود که به سطح ویندوز پا گذاشت.

فرمت NFTS می تواند تعداد کلاسترهای بیشتری را نسبت به Fat32 پشتیبانی کند. در نتیجه، کلاسترهای NTFS عموما کوچک و برای حفظ فضای دیسک سخت، کارآمد هستند. یکی دیگر از مزایای NTFS پشتیبانی آن برای مجوزهای فایل و دایرکتوری است. این خصوصیت امنیتی، اطمینان می دهد که فقط کاربران خاصی به فایل ها و دایرکتوری های ویژه دسترسی دارند.

این فرمت می تواند حداکثر حجم ۱۰۰۰ ترابایت داشته باشد و فایل هایی با حداکثر ۱۶ ترابایت را قادر است تا انتقال دهد. وضعیت امنیت در این نوع فایل نیز بسیار پیشرفته تر از فرمت FAT32 بوده و هم از نظر شبکه و هم از نظر محلی، از فایل ها محافظت می نماید.

این فرمت با تمامی ورژن های ویندوز سازگار است؛ اما در مک به صورت پیشفرض در حالت read-only قرار دارد و در بسیاری از سیستم های لینوکسی نیز ممکن است به طور پیشفرض در حالت read-only باشد. کنسول بازی Xbox One به خوبی نمی تواند از این فرمت پشتیبانی کند.

محدودیت این فرمت هم انتقال فایل تا حداکثر ۱۶ ترابایت و همچنین حداکثر کمتر از ۱۰۰۰ ترابایت فضای کلی است که تقریباً می توان گفت بی نهایت است؛

این قالب در درایو های سیستمی و سایر درایو های داخلی که به وسیله ویندوز قابل شناسایی و پشتیبانی کامل خواهند بود استفاده وسیع دارد.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن