دانستی ها

چطور جوجه ها در تخم تنفس می کنند؟

تا حالا راجبه این فکر کردید که تخم مرغی که توی ماهیتابه یا داخل آب در حال پختن یا سرخ شدنه چه سیستم پیچیده ای درونش داره؟ تا به حال فکر کردید که جوجه ها چجوری توی تخم نفس می‌کشن؟ چجوری اکسیژن مورد نیازشون رو تامین میکنن و کربن دی اکسید حاصل از دَم و بازدَم جوجه از کجا بیرون میره؟ در این مطلب قراره به این سوال ها پاسخ بدیم. پس با سوال دات آی آر همراه باشید.

تخم پرندگان از پوسته سخت و آلبومین و زرده و سفیده تشکیل شده‌. سلول تخم بارور شده یا همون جنین در داخل زرده ایجاد میشه و از سفیده و زرده تغذیه می‌کنه.  پستان دار ها جنین از طریق بند ناف اکسیژن دریافت می‌کنن. ولی تخم مرغ ها چطور؟ پرنده ها راه مستقیمی برای گرفتن اکسیژن و بیرون دادن کربن دی اکسید ندارن پس چجوری نفس می‌کشن؟

دقیقا زیر پوسته تخم‌مرغ دو تا غشا وجود داره که وقتی تخم گرم توسط مادر گذاشته میشه و به مرور با خنک شدن مواد داخل تخم‌مرغ بر اثر سرد شدن جمع و چروک میشن. اون دو تا غشا از هم جدا میشن و یک کیسه هوای کوچیک درست می‌کنن، و جنین از هوای داخل این کیسه تنفس می‌کنه و دی‌اکسید کربن بیرون میده تا اینکه شروع به رشد کنه. چندین هزار منافذ میکروسکوپی روی پوسته تخم مرغ وجود داره که دی‌ اکسید کربن ار اونها بیرون میره و اکسیژن به مرور وارد میشه. این منافذ همچنین باعث میشه رطوبت کافی به تخم‌مرغ برسه تا جوجه داخل اون به خوبی رشد کنه و و خشک نشه. به همین دلیل رطوبته که تخم‌ مرغ آب‌ پز سنگین‌ تر از تخم‌مرغ خامه.

ممنون که با سوال دات آی آر همراه بودید.

برچسب ها
چگونه جوجه ها در تخم نفس می کشند نحوه نفس کشیدن جوجه ها در تخم نحوه نفس کشیدن جوجه ها در تخم مرغ نفس کشیدن جوجه ها در تخم نفس کشیدن جوجه ها در تخم مرغ

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن