دانستی ها

مگس ها در فصل سرما کجا میروند

شاید شما هم از آن دسته انسان هایی هستید که نمی دانید با مزاحمت های بی موقع مگس ها در فصل گرما چه باید کرد ؛ اما با خود فکر کرده اید چرا حدود ۶-۵ ماه سال از آزار و اذیت این حشره مزاحم در امان هستید و چرا این حشره موذی در فصل سرما دیده نمی شود ؟

شاید شما هم از آن دسته انسان هایی هستید که نمی دانید با مزاحمت های بی موقع مگس ها در فصل گرما چه باید کرد ؛ اما با خود فکر کرده اید چرا حدود ۶-۵ ماه سال از آزار و اذیت این حشره مزاحم در امان هستید و چرا این حشره موذی در فصل سرما دیده نمی شود ؟
مگس ها معمولاً در این فصل می میرند. با این همه برخی از آنها زمستان را پشت سر می گذارند، اما این کار فقط در وضعیت کاملاً مطلوب امکان پذیر است. مگس ها اگر بتوانند توی انبار ها یا داخل اماکن مسکونی یعنی جاهایی که مواد آلی و گرمای کافی برای خوردن و تولید مثل وجود دارد پناه بگیرند، می توانند زمستان هم زنده بمانند.

طول عمر طبیعی مگس، حتی در بهترین وضعیت، در شمال خط استوا هفت الی بیست و یک روز است. مهمترین عامل تغییر طول عمر حشره، گرمای محیط اطراف آن است. مگس ها، وقتی دما به زیر صفر می رسد یا بیش از حد گرم می شود، گروه گروه می میرند.

هرچند مگس ها، به علت عدم فعالیت، بیشترین طول عمر را در هوای سرد دارند، اما تولید مثل فراوان آنها هنگامی صورت می گیرد که هوا گرم، غذا فراوان و رطوبت در حد متعادل باشد. زمستان آنها را چنان از تمام این شرایط مطلوب محرومن می کند که نه تنها قادر به زنگی نیستند، بلکه مجال تولید مثل را هم نمی یابند. وزارت کشاورزی آمریکا مدعی است که هیج دلیلی مبنی بر حیات مگس در فاصله ی پاییز تا بهار وجود ندارد. (این ادعا جواب نکته ی دیگری است: چرا در بهار مگس این قدر کم دیده می شود؟

اکنون این پرسش پیش می آید که مگس ها چگونه دوباره شروع به تولید مثل می کنند؟

گروهی معتقدند که مگس ها نیز همانند برخی از حشرات دیگر، زمستان خوابی می کنند؛ اما نادرستی این نظریه به اثبات رسیده است. معدود مگس هایی را که در اول بهار می یابیم عمدتاً نتیجه ی تولید مثل همان مگس هایی هستند که با یافتن جای مناسب، زمستان را پشت سر گذاشته اند.

برخی از مگس هایی که زمستان را پشت سر گذاشته اند، بالغ نیستند و کم و بیش در مراحل اولیه ی تکامل خود به سر می برند. مگس تخم هایش را معمولاً درون زمین، شکاف ها، چوب و یا کودهای حیوانی می ریزند. این تخم ها در عرض یک تا چهار ساعت به لارو تبدیل می شوند. لارو مگس در مرحله ی چها روزه اش همانند لارو تمام حشرات دیگر از گیاهان یا مواد حیوانی پوسیده تغذیه می کند. همچنان که لارو بزرگ می شود، به حالت شفیرگی حالتی که پنج روز زمان می خواهد درمی آید. در این فاصله، حشره همان طور که در حالت دگرگونی است، استراحت هم می کند.

بسیاری از حشره شناسان این نکته را چنین توضیح می دهند که بیشتر مگس هایی که زمستان را پشت سر می گذارند، این فصل را در حالت لاروی یا شفیره ای می گذرانند؛ اما اکنون دانشمندان بر این اعتقادند که مگس های بالغ برای زنده ماندن در زمستان، نسبت به مگس های جوانتر، از بخت و اقبال بیشتری برخوردارند. جوانتر ها برای کنار آمدن با هوای سرد با مشکلات بسیاری رو به رو خواهند شد. با این همه برخی از لاروها و شفیره ها در خلال اواخر زمستان زنده می مانند و در بهار به مگس بالغ تبدیل می شوند.

میزان تولید مثل مگس واقعاً هراس آور است. دانشمندی تخمین زده است که فقط یک جفت مگس بالغ در عرض یک تابستان می توانند ۳۲۵۹۲۳۲۰۰۰۰۰۰۰۰ نوزاد مگس تولید کنند! در هند دو هزارم از هر متر مکعب خاک، تعداد ۴۰۲۴ مگس زنده یافت می شود. شاید برخی ها از خود بپرسند: پس چرا مگس ها دنیا را نمی گیرند؟

هر نظری مبنی بر کوچ زمستانی مگس ها به جنوب نادرست است، زیرا حد وسط پرواز هر مگس چهار صد متر است. دانشمندان پرواز مگس ها را ردگیری کرده اند. مگس ها در تمام طول عمر خود به ندرت به آن سوی شعاع شانزده کیلومتری محل تولدشان پرواز می کنند.

برچسب ها
در سرما فصل کجا مگس میروند ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن