دانستی ها

نسل های مختلف اینترنت همراه

آیا تاکنون به علامت های مختلف H+، H، ۳G، E، Gو ۴G که در گوشی های هوشمند و نوار وضعیت آن ها مشاهده می شود توجه نموده اید و یا از خود پرسیده اید که چه تفاوتی بین این علامت ها یعنی نسل های مختلف اینترنت همراه وجود دارد…

در واقع هر یک از این علامت ها نشان می دهد که شما به چه نوع از شبکه داده ها وصل شده اید، و این شبکه های مختلف با توجه به علامت آن ها ، امکانات و سرعت اتصال به اینترنت بسیار متفاوتی ارائه می کنند.

G – GPRS

جی پی آر اس ، مخفف عبارت General Packet Radio Service بوده که با نماد G در گوشی های هوشمند قابل مشاهده است.به این سرویس ، اینترنت نسل دوم نیز می گویند که سرعت تبادل اطلاعات آن چیزی در حدود ۱۱۵ کیلوبیت بر ثانیه (معادل ۱۴ کیلوبایت بر ثانیه) می باشد.

E – EDGE

اِج مخفف عبارت ، Enhanced Data Rates for GSM Evolution می باشد که مانند GPRS در نسل دوم شبکه های تلفن همراه قرار دارد با این تفاوت که سرعت دریافت اطلاعات در آن بیشتر و در حدود ۴۸ کیلوبایت بر ثانیه می باشد.به EDGE نسل ۲٫۵G نیز گفته می شود و در تلفن های همراه با نماد E قابل مشاهده می باشد.

۳G

نسل سوم اینترنت تلفن همراه، ۳G نام دارد که مخفف عبارت UMTS می باشد. سرعت انتقال داده در این نسل حدود ۳۹۵ کیلوبایت بر ثانیه می باشد و امکان برقراری تماس تصویری نیز یکی از قابلیت های این نسل می باشد.

 

H – HSDPA

HSDPA نسخه کمی کندتر HSDPA+ می باشد که سرعت انتقال داده ی آن چیزی در حدود ۱٫۷۵ مگابایت برثانیه می باشد. با استفاده از این نسل می توان ویدئو های موجود در اینترنت را با وضوح HD به راحتی مشاهده کرد.
این نسل براساس ۳G کار می کند و گاهاً به این نسل ۳٫۵G نیز گفته می شود. در گوشی های همراه HSDPA با نماد H قابل مشاهده می باشد.

H+ – HSDPA Plus

نسل HSDPA+ نسخه سریع تر HSDPA می باشد که سرعت دریافت داده ها در این نسل ، حدود ۲۱ مگابایت بر ثانیه می باشد.
نسل HSDPA Plus در تلفن های همراه با نماد H+ نشان داده می شود.

۴G – LTE

۴G نسل چهارم شبکه های تلفن همراه می باشد. سرعت دریافت داده در این نسل حدود ۳۷ مگابایت برثانیه می باشد.

 

۴.۵G

نسل ۴.۵G که در حال حاظر سریع ترین و جدیدترین نسل این شبکه ها می باشد میانگین سرعت دانلود ۲ تا ۳ برابر بیشتر از ۴G است و حتی سرعت دانلود تا ۱.۳GB بر ثانیه نیز می رسد. تاخیر در اینترنت نسل ۴.۵G کمتر از تاخیر در نسل ۴G است و میزان تاخیر در این نسل تا ۱۰ میلی ثانیه کاهش می یابد. در شبکه ۴.۵G تعداد اتصال های بسیار بیشتری را به صورت همزمان، نسبت به شبکه ۴G می توان ایجاد کرد.

 

۵G

نسل بعدی اینترنت همراه که احتمال میرود قبل از سال ۲۰۲۰ ارائه خواهد شد ۵G نام دارد؛ طبق پیش نویس اولیه سند ITU حداقل سرعت این نسل اینترنت همراه توانایی دانلود با سرعت ۲۰GB در ثانیه و آپلود با سرعت ۱۰GB در ثانیه را دارا خوهد بود که البته این سرعت بین همه کاربران برج مخابراتی تقسیم میشود.

برچسب ها
2G 3G 4.5G 4G 5G E G H نسل های اینترنت همراه

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن