اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی پسورد

گذرواژه تان را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

افزودن سوال

بازاریابی درونگرا چیه؟

بازاریابی درونگرا چیه؟

توی همه جای دنیا تکنولوژی پیشرفت چشمگیری کرده و همچنین در حال پیشرفته. همه افرادی که با دنیای دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ سر و کار دارن، حتما برای ی بار هم که شده اسم بازاریابی درونگرا رو شنیدین. این روش از بازاریابی دارای طرفدار های زیادیه؛ چون با هزینه خیلی کم میشه محصولات بیشتری رو به فروش رسوند و خدمات بهتری ارائه کرد. برای بررسی کامل بازاریابی درونگرا و ویژگی‌ها و تفاوت هاشون با سایر بازاریابی‌ها، با سوال دات آی آر همراه باشین.

تعریف بازاریابی درونگرا (inbound marketing)

تعریف بازاریابی درونگرا (inbound marketing)

تعریف بازاریابی درونگرا (inbound marketing)

بازاریابی درونگرا ی روش کامل برای جذب مخاطب و تبدیل کردنش به طرفداره. این روش از بازاریابی با اسم های بازاریابی ربایشی، درونی، جاذبه‌ای و اینباند‌مارکتینگ (inbound marketing) هم شناخته میشه. بازاریابی درونگرا به این معناست که مشتری در مواجهه اول یا آشنایی با برند ما، احساس میکنه که خودش به سمتمون اومده و ما به سراغش نرفتیم؛ یعنی صحبت مخاطب با برند یا کسب و کار از طرف مخاطب شروع میشه. بازاریابی درونی روی تولید محتوای با کیفیت تمرکز داره و در صورتی که ما ی محتوای متناسب با نیازها و علایق مشتری‌ها تولید کنیم، می‌تونیم کاملا طبیعی و بدون هیچ تحمیل موضوعی، بازدید درونی بیشتری رو جذب کنیم.

تعریف بازاریابی برونگرا (outbound marketing)

تعریف بازاریابی برونگرا (outbound marketing)

تعریف بازاریابی برونگرا (outbound marketing)

بازاریابی برونگرا یکی از قدیمی ترین روش های تبلیغات و بازاریابیه؛ و بهش بازاریابی بیرونی هم گفته میشه. تو این روش برعکس بازاریابی درونی ما به دنبال مخاطبیم و گفتگو با مشتری همیشه به درخواست کسب و کار شروع میشه.
این روش بیشتر با استفاده از ابزار های رسانه‌ای مثل تلویزیون و رادیو و غیره صورت می‌گیره. از عیب های این روش میشه به هزینه های زیادش و اثر بخشی پایین اشاره کرد؛ امروزه حتی اثر بخشی بازاریابی برونگرا کمتر هم شده این هم بخاطره شکل گیری و به وجود اومدن رسانه های جایگزین و رشد شبکه های اجتماعی دیجیتاله. تبلیغات بازاریابی برونگرا برای بیشتر افراد جامعه نمایش داده میشه تا شاید بین افراد بیننده، شخصی علاقه‌مند به دیدنشون باشه. اگه این بازاریابی به گونه‌ای باشه که بتونه مخاطب بیشتری رو جذب کنه باعث شناخته شدن عمومی برند در جامعه میشه.

تفاوت بین بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا

تفاوت بین بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا

تفاوت بین بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا (outbound marketing) به روش های سنتی و قدیمی بازاریابی گفته میشه و شامل تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، تلفنی و دیگر موارده؛ در بازاریابی برونگرا بیشتر تمرکز بر مشتریه و به ندرت آگهی دادن به مشتری، مورد اهمیته؛ ولی در اون سمت بازاریابی ربایشی سبک مدرنی از بازاریابیست و افراد بیشتر با تکنولوژی سر و کار دارن. این روش بازاریابی با استفاده از رسانه های اجتماعی،بلاگ نویسی، کتاب های الکترونیکی، ایمیل های خبرنامه، بازاریابی شبکه های اجتماعی و بقیه موارد محتوایی انجام میشه. در بازاریابی درونگرا تمرکز بر تولید ارزش، برای ساختن ی رابطه پایدار با مخاطبه و این بازاریابی به دنبال آموزش و افزایش آگاهی مشتریه. از مهمترین دلیل های اهمیت بازاریابی ربایشی هزینه کمتر و نداشتن محدودیت جغرافیایی و اهمیت اطلاعاته؛ در بازاریابی برونگرا هزینه تبلیغات زیادی وجود داره و با توجه به اینکه مخاطب به سمت شما نیومده، احتمال بی توجهی به تبلیغ بسیار زیاده.

چهار مرحله اصلی بازاریابی جاذبه‌ای

چهار مرحله اصلی بازاریابی جاذبه‌ای

چهار مرحله اصلی بازاریابی جاذبه‌ای

۱. جذب مخاطب: ما باید بتونیم مخاطبانی هدفمند به سمت خودمون جذب کنیم. به احتمال زیاد در شروع کسب‌ و کار، گروهی از افراد جامعه رو بعنوان هدف خودمون مشخص می کنیم و انتظار این رو هم نداریم که همه افراد جامعه به سایتمون مراجعه کنن؛ پس ما کسانی رو می خوایم جذب کنیم که بیشترین احتمال برای تبدیل به یک سرنخ (lead) رو دارن. (“Lead” به مخاطبانی گفته میشه که حداقل یک آدرس ایمیل و یا شماره تماس از اون ها داشته باشیم.)

۲. تبدیل مخاطب به سرنخ (lead): در گام دوم ما به دنبال برقراری ارتباط با مشتری و پاسخگویی به سوالاتش هستیم؛ این کار می تونه با گزاشتن فرم های مخصوص پرسش و پاسخ در سایت و یا روش های ساخته شده با اشکال مختلف صورت بگیره.
وقتی که ما بتونیم به هر روشی با بازدید‌ کننده ارتباط برقرار کنیم؛ می تونیم از دغدغه‌ها و سوالاتش با خبر بشیم و همه نیاز هاش رو برطرف کنیم. این کار می‌تونه باعث افزایش تعداد مشتریان و جلب رضایت بیشترشون بشه؛ چون مشتری احساس تنهایی نمی‌کنه و برای رسیدن به جواب پرسش هاش به سایت دیگری مراجعه نمی‌کنه و سوال هاش بدون جواب باقی نمی‌مونه.

۳. تبدیل سرنخ (lead) به مشتری قطعی: تا اینجا ما سرنخ رو پیدا و جمع کردیم. حالا باید بتونیم با بکارگیری مطلب های قشنگ و پیشنهاد های ویژه و … ، نظر مشتری واقعی رو برای خرید جلب کنیم؛ ولی باید توجه داشته باشیم که توی ارسال مطالب زیاده روی نکنیم چون این کار برای مخاطب خسته کنندست و باعث از دست دادن مشتری میشه. استفاده از ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین روش‌ها در زمینه برقراری ارتباط و جلب رضایت مشتری با استفاده از تولید محتوا جذابه.

۴. تبدیل مشتری قطعی به طرفدار: مشتری زمانی به یک طرفدار تبدیل میشه که خرید عالی و خدمات پس از فروش خوبی داشته باشه. اینکه ما بتونیم ی تجربه‌ خوب و ی اثر مثبت توی ذهن مشتری بعد از خرید ایجاد کنیم، یک استراتژی و یک موفقیت بزرگ محسوب میشه.
با گذشت زمان و بزرگتر شدن کسب‌ و‌ کار، تعداد مخاطبین و سرنخ های فروش بیشتر میشن؛اینجاست که ما می تونیم از روشی بهینه تر برای جذب مشتری استفاده کنیم یعنی با دسته بندی کردن سرنخ‌ ها میتونیم مشتری هایی که علاقه‌مندتر هستن رو شناسایی کنیم برای مثال اون دسته از افراد که ایمیل شما رو باز می‌کنن و مطالعه می‌کنن رو شناسایی می‌کنیم و با اونها ارتباط بیشتر و نزدیک‌تری برقرار می‌کنیم و از این طریق میتونیم خدمات بهتری به افرادی که طرفداران بهتری هستن؛ عرضه کنیم.


درباره معین اسماعیل زادهمبتدی

ارسال یک پاسخ

پایتخت معنوی ایران کجاست ؟ ( مشهد )

>