نمازخواندن واجب است یاخیر

نمازخواندن واجب است یاخیر

نمازخواندن واجب است یاخیر

می خواستم بدونم که آیانماز خواندن یک امر واجب هست یا خیر.چون دیدم کسانی رو که نماز نمیخونن وبا گفتن این جمله که”تو خوب باش نیازی به خوندن نمازنیست”نماز نخوندنشون رو توجیه میکنن.یا گاها دیدم افرادی رو که نماز نمیخونن میگی دلیلش چی هست میگن چون فلانی که نماز میخونه ادم بدیه منم از نماز خوندن بدم اومده.خواستم حکم قطعی وشرعی خواندن نمازروبدونم که ایا نماز خواندن واجب است یاخیر.متشکرم

یک نظر

  1. با عرض سلام و ادب

    یکی از گناهان بزرگ که عواقب سوء دنیایی و اخروی زیادی به دنبال خواهد داشت،ترک نماز است.که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنم:

    اگر کسی نماز را ترک ‌کند و با همین حال از دنیا برود، هیچ عملی از او پذیرفته نیست و خسران ابدی شامل حال او می‌گردد و با کفار محشور می‌شود. در حقیقت هرکس نماز را عمدا ترک کند آشکارا کفر ورزیده است و کسی که نماز نمی‌گذارد بهره ای از دین ندارد. اما کسی که کاهل نماز است، به میزانی که در نماز سستی می‌کند، عقوبت سختی شامل حال او می‌گردد.

    دین اسلام اصول و ضروریاتی دارد که بر هر فرد مسلمان واجب است که به آنها متعهد باشد. نماز، روزه و خمس از واجبات است؛ یعنی اگر انسان در هریک از اینها کوتاهی کرده، و تا آخر عمر اصلاح عمل نکند و با این حال از دنیا برود، بطور قطع مؤاخذه خواهد شد.

    ذکر چند نکته درباره‌ی تارک نماز:

    – در قرآن یکی از عوامل جهنّمى شدن را ترک نماز ذکر کرده است. یکی از سؤال‌هایی که بهشتیان از جهنمیان می‌پرسند، در خصوص علت جهنمی شدن آنها می‌باشد که آنها ریشه و علت اصلی چنین عقوبتی را ترک نماز مطرح می‌نمایند؛ «فی‏ جَنَّاتٍ یَتَساءَلُونَ، عَنِ الْمُجْرِمینَ، ما سَلَکَکُمْ فی‏ سَقَرَ، قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ، (سوره المدثر، آیه‌ی ۴۰ به بعد) آنها در باغهاى بهشتند، و سؤال مى ‏کنند… از مجرمان: چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! مى ‏گویند: ما از نمازگزاران نبودیم».

    – تارک الصلاه با قارون و فرعون و هامان محشور شده و با منافقین روانه جهنم می‌شود.
    رسول خدا (صل الله علی وآله) فرمودند : لَا تُضَیِّعُوا صَلَاتَکُمْ فَإِنَّ مَنْ ضَیَّعَ صَلَاتَهُ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَ قَارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ أَخْزَاهُمْ- وَ کَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ یُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِینَ فَالْوَیْلُ لِمَنْ لَمْ یُحَافِظْ عَلَى صَلَاتِهِ‏؛ نمازتان را ضایع نکنید؛ بدرستیکه هر کس که نمازش را ضایع کند خداوند او را با قارون و فرعون و هامان (که لعنت و ننگ الهی بر آنها باد) محشور نماید و واجب است بر خداوند که داخل کند او را با منافقین پس وای بر کسیکه بر نمازش محافظت ننماید. (جامع الأخبار، ص: ۷۴)

    – اولین چیزی که در قیامت بر آن محاسبه می‌شود نماز است.
    پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود: بهترین واجبات پس از شناخت (خدا) نماز است. نماز نخستین چیزى است که بنده را براى آن مورد حساب قرار مى‏دهند، اگر پذیرفته شد سایر اعمال نیز پذیرفته مى‏شود و اگر پذیرفته نشد بقیّه اعمال نیز پذیرفته نمى‏شود. (الکافی ج‏۳ ص ۲۶۸ )

    – نقش نماز در دین همچون ستون خیمه است.
    رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله) فرمود: نقش نماز، چون نقش ستون خیمه است، چون ستون استوار ماند، طنابها و میخها و پوشش پایدار مى ‏ماند و اگر ستون بشکند نه طنابى و نه میخى و نه پوششى باقى مى‏ ماند. (پیام پیامبر، ترجمه‏ فارسى، ص: ۶۶۷)

    – ترک نماز موجب باطل شدن اعمال نیک انسان می‌گردد.
    رسول خدا (صلی الله علی وآله) فرمودند : مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ‏:
    کسی که بدون دلیل نمازش را رها کند تا اینکه قضا شود بدرستی که اعمالش را باطل کرده است. (جامع الأخبار، ص: ۷۳)

    حضرت رسول(ص) مى فرماید: “هر کس نماز را سبک بشمارد (ترک نماز در بعضى از روزها و شب‏ها از مصادیق سبک شمردن نماز است) دچار پانزده بلا مى شود: شش بلا در دنیا، سه بلا در هنگام مرگ، سه بلا در قبر و سه بلا در هنگامى که از قبر بیرون مى آید. آن چه در دنیا به آن دچار مى شود:
    ۱- خداوند برکت را از عمر او بر مى دارد. ۲- خداوند برکت را از روزى اش بر مى دارد.
    ۳- چهره خوبان از او گرفته مى شود. ۴- کار نیک وى پاداش نخواهد داشت.
    ۵- دعایش به اجابت نمى رسد. ۶- از دعاى خوبان بهره‏اى نخواهد برد.
    آن چه در هنگام مرگ به آن دچار مى شود:
    ۱- با ذلت و خوارى مى میرد. ۲- گرسنه از دنیا مى رود.
    ۳- تشنه مى میرد.
    آن چه در قبر گریبانش را مى گیرد:
    ۱- خداوند ملکى را در قبر وى مى گمارد تا او را شکنجه دهد. ۲- قبر بر وى تنگ خواهد گرفت.
    ۳- درون قبر وى تاریک خواهد بود.
    آن چه در قیامت هنگام برخاستن از قبر به آن دچار مى شود:
    ۱- خداوند فرشته‏اى بر او مى گمارد تا وى را با صورت بر زمین بکشد. ۲- با وى محاسبه سختى خواهد داشت.
    ۳- هرگز خداوند به وى نظر رحمت نمى افکند”.{سفینه البحار ص۶۷۵.}

    منبع:کلوب دات کام

     

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن