دانستی ها

تکنسیم نخستین عنصر مصنوعی

تکنسیم (Tc) سبک ترین عنصر شیمیایی است که در طبیعت ایزوتوپ پایدار ندارد، عدد اتمی عنصر تکنسیم ۴۳ و نشانه آن Tc است؛ تکنسیوم پرتوزا است و ترکیبات آن که پرتو گاما می پراکند در پزشکی هسته ای بکار می رود…

این عنصر برای اولین بار در آزمایشگاه دانشگاه کالیفرنیا و به مدیریت ارنست ارلاندو لارنس در ۱۹۳۶ میلادی و بواسطه یک سیلکوترون ۳۷ اینچی تولید شد. همچنین این عنصر نخستین عنصر مصنوعی ساخت بشر بوده است.
تکنسیم فلزی است خاکستری یا نقره ای که در هوای مرطوب به سرعت واکنش میدهد و به آرامی تیره می شود. این عنصر در سال ۱۹۳۷ توسط Carlo Perrier, Emillo Segre دانشمند ایتالیایی کشف شد. تکنسیم در مواد ستارگان وجود دارد و راهنمایی برای تئوری های جدید تولیدات از عناصر سنگین در ستارگان است.

جایگاه عنصر شماره ۴۳ مدتها قبل در جدول تناوبی شناخته شده بود که در سال ۱۹۳۷ کشف شد و در جدول قرار گرفت. تکنسیم اولین عنصری است که به صورت مصنوعی به دست آمد. از زمانی که به صورت مصنوعی به دست آمد تحقیق و جستجو روی این عنصر برای پیدا کردن در زمین و خاک شروع شد. در نهایت این عنصر در سال ۱۹۶۲ با ایزوتوپ شماره ۹۹ در آفریقا با روش شکافت هسته ای اورانیم ۲۳۸ توسط دو دانشمند به نام های Kenna و Kuroda به دست آمد. تکنسیم در طیف های S، M، N ستاره ها پیدا شده است.
حدود ۲۲ ایزوتوپ با رنج جرمی ۹۰ تا ۱۱۱ گزارش شده است. همه ایزوتوپ های تکنسیم رادیواکتیو هستند.

تکنسیم نخستین عنصر مصنوعی

بیشتر ایزوتوپ های این عنصر مفید برای رادیواکتیو های مصارف پزشکی هستند که نیم عمر آنها کوتاه است. انرژی اشعه گامایی که از آن ها ساتع می شود قابلیت فعالیت در باند های شیمیایی را در بیولوژیک داراست. ایزوتوپ ۹۹Tc توسط شکافت هسته ای اورانیم در راکتورهای اتمی تولید می شود. برای این عنصر از کمیت کیلوگرم استفاده می شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی عنصر تکنسیم :
عدد اتمی: ۴۳
جرم اتمی: ۹۷
نقطه ذوب : C° ۲۱۵۷
نقطه جوش : C° ۴۲۶۵
شعاع اتمی : Å ۱.۹۵
ظرفیت: ۷
رنگ: خاکستری نقره ای متالیک
حالت استاندارد: جامد
گروه: ۷
انرژی یونیزاسیون : Kj/mol 702
شکل الکترونی: Kr]5s24d5]
شعاع یونی : Å ۰.۵۶
الکترونگاتیوی: ۱.۹
حالت اکسیداسیون: ۷و۶و۴
دوره تناوبی: ۵

برچسب ها
اولین عنصر ساخته شده توسط انسان سبک ترین عنصر شیمیایی ساخته شده بشر فلز پروتو زا تکنسیم

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. لازم هست که در مورد تکنسیوم این رو هم بدونیم که برای چه کاربردی استفاده میشه؛ در واقع همونطور که آقای کشتکار گفتن تکنسیوم نخستین عنصری بوده که بشر تونسته اون رو به صورت مصنوعی و در آزمایشگاه درست کنه. اما موردی که گفته نشد در مورد کاربرد تکنسیوم در پزشکی هست.
    از این عنصر برای عکس برداری غدد تیروئید استفاده میشه؛ به دلیل پرتوزا بودن عنصر تکنسیوم و همچنین هم اندازه بودن اون با عنصر ید ( که با نماد اختصاری I در شیمی شناخته میشه و برای بدن مفید هست و در غدد تیروئید هم وجود داره) این عنصر رو به بدن تزریق می کنن. پس از تزریق این عنصر به بدن به دلیل اینکه اندازه اون تقریبا شبیه به عنصر ید هست به داخل غدد تیروئید میره و پس از مدتی میشه با عکس برداری از این غدد (با دوربین های مجهز به دریافت اشعه های گسیل شده از سمت تکنسیوم) تصویری نسبتا واضح از این غدد داشت. این تصویر برداری برای تشخیص سلامت غدد تیروئید مفید هست و اکثر استفاده عنصر تکنسیوم در پزشکی در همین مورده.
    امیدوارم مفید بوده باشه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن